Split payment – podzielona płatność VAT

Już od początku 2018 roku przedsiębiorców może zaskoczyć „rozmnożenie się” kont bankowych. Będzie to skutek planowanego mechanizmu split payment, czyli płatności dzielonej na kwotę netto oraz VAT.

Split payment – jak działa?

Mechanizm podzielonej płatności dotyczy jedynie wydatków opłacanych za pośrednictwem firmowego rachunku bankowego. Zgodnie z założeniem, płatność za fakturę może zostać podzielona na dwa odrębne przelewy, wpływające następnie na konta sprzedawcy:
  • Kwota netto – na dotychczasowy rachunek bankowy
  • Kwota VAT – na specjalne konto wyodrębnione wyłącznie dla VAT.
Decyzję o tym, czy płatność zostanie dokonana tradycyjnym, pojedynczym przelewem, czy też podzielona na dwa, będzie podejmował nabywca. Uwaga! Stworzenie osobnych kont bankowych dla VAT będzie leżało w gestii banków. Podatnicy nie będą ponosili z tego tytułu dodatkowych kosztów.

Co możesz zrobić z rachunkiem VAT?

Zgodnie z powyższym mechanizmem przedsiębiorcy będą mogli swobodnie dysponować jedynie środkami netto, które otrzymają na dotychczasowe konto bankowe. Natomiast środki przeznaczone na VAT będą już obwarowane pewnymi ograniczeniami – ani przedsiębiorca, ani organy skarbowe nie będą posiadały pełnej swobody w dysponowaniu tymi pieniędzmi. Zatem z rachunku VAT będzie można opłacać:
  • VAT naliczony – na vatowski rachunek innego przedsiębiorcy
  • VAT należny – do urzędu skarbowego, na podstawie złożonej deklaracji VAT.
Jeśli na koncie VAT zbierze się duża ilość środków, możliwe będzie zawnioskowanie do urzędu skarbowego o przelanie ich na rachunek obrotowy firmy – na podjęcie takiej decyzji urzędnikom będzie przysługiwało 90 dni. Uwaga! Istotne, aby rozróżnić dwa rodzaje zwrotu VAT przy zastosowaniu split payment:
  • Zwrot nadwyżki VAT naliczonego nad należnym – w terminie 25, 60 lub 180 dni, na podstawie deklaracji VAT
  • Zwrot środków z konta bankowego VAT na zwykłe konto obrotowe – w terminie 90 dni, na podstawie wniosku

Split payment – korzyści

W związku z faktem, że split payment jest generalnie dobrowolne dla płacącego, organy skarbowe chcą zachęcić przedsiębiorców do korzystania z tego instrumentu, poprzez:
  • Skrócenie terminu zwrotu nadwyżki VAT naliczonego do 25 dni
  • Ochronę przed sankcjami za błędnie rozliczoną fakturę
  • Brak odpowiedzialności solidarnej z ewentualnymi nieuczciwymi sprzedawcami
  • Obniżenie wysokości podatku do zapłaty do urzędu skarbowego, jeśli będzie on wpłacany przed ustawowym terminem.
  Autor: Anna Kubalka – ifirma.pl
 
UWAGA Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Program do faktur

0.00 zł

ZA DARMO DO 10 FAKTUR/MC

Powyżej: 100 zł/rok (Faktura+)

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Szablony dokumentów
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie techniczne
  • Zawsze aktualny
  • JPK Faktura (w pakiecie Faktura+)

WYSTAW PIERWSZĄ FAKTURĘ
pełna lista funkcji

Księgowość internetowa

37.50 zł

KSIĘGUJ SAMODZIELNIE, AUTOMATYCZNIE

45 zł/mc lub 37.50 zł/mc przy płatności za 6 miesięcy

  • 30 dni za darmo i bez zobowiązań!

  • Księgowanie – KPiR i Ryczałt
  • Fakturowanie
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie księgowe
  • JPK

WYPRÓBUJ ZA DARMO
pełna lista funkcji

Biuro rachunkowe

99.00 zł

PRZYDZIELIMY CI KSIĘGOWĄ

Wybierz pakiet MINI lub MIDI

  • Pełna obsługa księgowa – KPIR i Ryczałt
  • Dedykowana księgowa
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie księgowe
  • JPK

ZLEĆ KSIĘGOWOŚĆ
pełny cennik i zakres usługi

Podane kwoty są kwotami netto za jeden miesiąc. Od 19 lat cena księgowości internetowej nie uległa zmianie. Wszystkie nasze usługi spełniają wymagania RODO.

Przetestuj nasz program do faktur
bez zobowiązań