Influencer – definicja
Influencerzy często posiadają autorytet i siłę oddziaływania wśród osób obserwujących ich poczynania, które stanowią cenny kapitał nie tylko dla nich samych, ale również dla współpracujących z nimi reklamodawców. Jednocześnie platformy społecznościowe, na których ci są obecni, znacznie zbliżają ich do fanów, dzięki czemu dochodzi do budowania wśród tych ostatnich wyobrażeń na temat danego influencera jako kogoś bliskiego, dostępnego, a co za tym idzie – wiarygodnego.
Na zaufanie do słów influencera wpływa też specyfika mediów społecznościowych, zakładających dwukierunkowość komunikacji. Ewentualne niespójności między twierdzeniami czy zaleceniami influencera a rzeczywistym stanem rzeczy prędzej czy później uwidaczniają się w postaci komentarzy użytkowników – w percepcji odbiorców dochodzi więc do wnioskowania, że skoro influencer poleca dany produkt, można mu zaufać.
Można wyróżnić dwa rodzaje influencerów – makro- i mikroinfluencerów.
O tych pierwszych można mówić w odniesieniu do osób o zasięgach od kilkudziesięciu tysięcy obserwujących wzwyż; o drugich zaś, gdy liczba osób ich obserwujących wynosi od tysiąca do kilku tysięcy użytkowników. Makroinfluencerzy mogą zaoferować swoim partnerom biznesowym wysoką jakość contentu oraz znaczne zasięgi; to jednak mikroinfluencerzy jawią się jako bardziej wiarygodni w oczach odbiorców, którzy angażują się bardziej w prezentowane przez nich treści. To ich najczęściej angażuje się do influencer marketingu mniejszych marek.
Wybór, z którymi z nich podjąć współpracę, jest więc decyzją związaną z obraną strategią promocyjną. W zakresie wyszukiwania tych adekwatnych z punktu widzenia własnego profilu biznesowego pomocne mogą być agencje influencerów, dysponujące dostępem do baz danych influencerów o różnych zasięgach i charakterystyce.
Influencer marketing – definicja
Czym jest influencer marketing? Pod pojęciem tym skrywają się działania marketingowe, podejmowane we współpracy z influencerami, będącymi w tym przypadku medium w przekazywaniu informacji o towarach i usługach. Czynią to oni często w charakterystycznej dla nich stylistyce, w formie materiałów sponsorowanych, lokowania produktu, przekazując informację o działaniach marki z zakresu promocji sprzedaży (np. o kodach rabatowych, darmowym okresie próbnym itd.).
Marki chętnie współpracują z influencerami ze względu na wspomniane już zasięgi oraz poczucie autentyczności tworzonych przez nich treści. Dzięki temu możliwe staje się nawiązanie bezpośredniego kontaktu z grupą odbiorców, pokazanie się jako marka wspierająca popularnych twórców oraz taka, która jest „na czasie”. Wszystko po to, aby pozyskać uwagę potencjalnych klientów i nawiązać z nimi relację – tak istotną we współczesnej odsłonie marketingu.
Influencer marketing – jakie korzyści?
Zainteresowanie marek współpracami z influencerami mówi samo za siebie, kiedy mowa o korzyściach wynikających z takich mariaży. Przechodząc jednak do konkretów, marki decydują się na taką właśnie formę promocji ze względu na:
- dostęp do grup docelowych, z którymi mogą nawiązywać rzeczywistą więź,
- wpływ, jaki wywierają influencerzy na grupy swoich obserwatorów, również w zakresie decyzji konsumenckich,
- możliwość oparcia swoich kampanii promocyjnych na długotrwale budowanych przez influencerów relacjach z odbiorcami, co czyni je bardziej wiarygodnymi,
- formę przekazu informacji, która jest atrakcyjna, angażująca i przede wszystkim – dostrzegalna.