Sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju

Przeprowadzasz transakcje wewnątrzunijne dla firm i konsumentów? Sprawdź kiedy mamy do czynienia ze sprzedażą wysyłkową na terytorium kraju.

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

W ustawie o podatku VAT pojawia się szereg pojęć związanych z transakcjami krajowymi i zagranicznymi. Polska, jako członek Unii Europejskiej, dokonuje transakcji międzynarodowych w ramach UE i poza UE. Ze względu na charakter transakcji zagranicznych przedsiębiorca musi właściwie przyporządkować dokonywaną sprzedaż do danej transakcji. W zależności od rodzaju transakcji obowiązek podatkowy, a więc również miejsce opodatkowania podatkiem VAT będzie różne. Dzisiaj odniesiemy się do zagadnienia sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju.

Pojęcie sprzedaży wysyłkowej

Sprzedaż wysyłkowa dotyczy transakcji dokonywanych pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem (B2C – business to consumer). Taka sprzedaż może się odbywać w 2 kierunkach:

  1. Polski przedsiębiorca dokonuje sprzedaży na rzecz zagranicznego konsumenta w innym kraju UE.
  2. Przedsiębiorca z innego kraju UE dokonuje sprzedaży, w uproszczeniu, na rzecz konsumenta. Ustawa o podatku VAT dokładnie precyzuje jakie to będą podmioty. Pod pojęciem konsumenta należy więc rozumieć klienta prywatnego – osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej lub inny podmiot znajdujący się na terytorium Polski, który nie ma obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT).

W pierwszym przypadku ustawa o VAT nazywa taką transakcję jako sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju, w drugim przypadku jest to sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju. W dzisiejszej publikacji zajmiemy się sprzedażą wysyłkową na terytorium kraju.

Co to jest sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju?

Pod pojęciem sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju należy rozumieć dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika VAT lub na jego rzecz z terytorium kraju należącego do UE innego niż Polska. Dostawa towarów jest dokonywana na rzecz osoby niebędącej podatnikiem, a więc nieprowadzącej działalności gospodarczej. Najczęściej mówi się, że dostawa jest dokonywana na rzecz konsumenta. Nabywca towaru w ramach takiej transakcji nie jest zobowiązany do rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Przykład 1
Przedsiębiorca z Czech dokonuje sprzedaży towarów na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (konsumenta) w Polsce. Taka transakcja jest sprzedażą wysyłkową na terytorium kraju. Z punktu widzenia kraju odbiorcy towaru jest to sprzedaż na terytorium Polski.

Jak jest opodatkowana sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju?

Taka transakcja w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju co do zasady powinna być opodatkowana na terytorium Polski. Jednakże ustawa o podatku VAT przewiduje, aby taka dostawa mogła być opodatkowana w kraju siedziby przedsiębiorcy z innego państwa UE. Przepisy przewidują określone limity dla takich transakcji, które nie mogą być niższe niż 35.000 euro i wyższe niż 100.000 euro. Limity dla poszczególnych krajów zostały opracowane przez Unię Europejską. Pełen wykaz krajów wraz z wysokością obowiązujących w nich limitów znajduje się na stronie internetowej europa.eu. W zestawieniu limit dla Polski wynosi 160.000 zł (w przeliczeniu na euro 37.859). W ustawie o podatku VAT, a konkretnie w art. 24 wskazana jest kwota w PLN, a więc na jej wysokość nie będzie miał wpływu kurs euro. Limity dla sprzedaży wysyłkowej pozostają na niezmienionym poziomie od 2018 roku.

Przykład 2
Przedsiębiorca z Niemiec dokonuje sprzedaży wysyłkowej na rzecz konsumentów w Polsce. W 2020 roku do miesiąca września sprzedaż ta wynosiła 159.000 zł. W miesiącu październiku pierwsza transakcja w ramach sprzedaży wysyłkowej była na kwotę 1.500 zł i już tą transakcją firma z Niemiec przekroczyła dopuszczalne limity sprzedaży. W związku z powyższym przed dokonaniem transakcji na kwotę 1.500 zł przedsiębiorca z Niemiec powinien dokonać rejestracji do podatku VAT w Polsce i składać rozliczenia w podatku VAT od transakcji dokonywanych na rzecz polskiego konsumenta do urzędu skarbowego w naszym kraju.

Przedsiębiorca dokonujący sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju ma możliwość wyboru miejsca opodatkowania w podatku VAT jeżeli nie zostały przekroczone obowiązujące w ramach UE limity. Może więc dokonać rejestracji w Polsce na potrzeby rozliczania podatku VAT jeszcze przed dokonaniem pierwszej sprzedaży na rzecz polskiego konsumenta lub w dowolnym momencie do wysokości limitu 160.000 zł. Po przekroczeniu tego limitu przedsiębiorca z innego kraju UE ma już obowiązek rejestracji do podatku VAT w Polsce.

Jakie towary nie są objęte sprzedażą wysyłkową na terytorium kraju?

Jest pewna kategoria dostawy towarów, która nie może skorzystać z opcji sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju, a należą do nich:

  • dostawa nowych środków transportu,
  • dostawa towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz,
  • dostawa towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i innych wymienionych w ustawie o VAT, które są opodatkowane na zasadzie marży.

Podsumowanie

Sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju dotyczy transakcji dokonywanych pomiędzy przedsiębiorcami z innego kraju UE a osobami, które nie prowadzą działalności gospodarcze. Przedsiębiorcy zagraniczni mają możliwość wyboru opodatkowania takich transakcji do wysokości limitów obowiązujących w krajach UE. Dla Polski ten limit wynosi 160.000 zł i do jego wysokości przedsiębiorca z UE może dokonać opodatkowania transakcji w VAT na 2 sposoby:

  1. Na terytorium swojego kraju, innego niż Polska.
  2. Zarejestrować się do podatku VAT w Polsce jeszcze przed przekroczeniem limitu 160.000 zł i dokonywać rozliczania VAT w Polsce.

Po przekroczeniu limitu 160.000 zł rejestracja do podatku VAT w Polsce jest obowiązkowa dla zagranicznej firmy z UE.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce