System do obsługi niektórych umów – rząd szykuje nowe rozwiązanie dla przedsiębiorców
Rząd zatwierdził projekt ustawy o stworzeniu systemu, który ma obsługę administracyjną umów o pracę i umów zlecenia. Wejdź i zobacz, jakie są główne założenia projektu oraz kiedy system ma być gotowy.
Do 2025 powstanie z inicjatywy rządu system teleinformatyczny, który ma ułatwić funkcjonowanie przedsiębiorcom, zatrudnionym przez nich pracownikom i zleceniobiorcom. System ma być narzędziem do automatyzacji umów i archiwizacji różnego rodzaju dokumentów.
Odciążenie drobnych przedsiębiorców jako główny cel systemu
Głównym założeniem projektu ustawy o systemie teleinformatycznym do zawierania niektórych umów jest zmniejszenie obciążeń administracyjnych związanych z powierzeniem pracy. System ma odciążyć z obowiązków przede wszystkim mikroprzedsiębiorców, dla których dużym problemem jest brak zasobów ludzkich wspierających w wypełnianiu powinności.
Mówiąc krócej – właściciele małych firm nie mają czasu na zajmowanie się administracyjną stroną działalności i często nie mają środków, aby zatrudnić do tego pracownika. Jak zauważa rząd – powoduje to pokusę do przechodzenia do szarej strefy (niezależną od chęci uniknięcia obciążeń finansowych) i stanowi barierę w rozwoju firm.
Przygotowaliśmy projekt, który ułatwi życie przedsiębiorcom oraz pracownikom. Chcemy, by skupiali się oni nie na biurokracji, ale na zadaniach, które przynoszą im zysk i rozwój – podsumowała szefowa resortu rodziny i polityki społecznej, Marlena Maląg. Więcej dowiesz się tutaj.
Projekt ustawy konsultowany był m.in. z Rzecznikiem Małych i Średnich Przedsiębiorców i Krajową Izbą Gospodarczą, które pozytywnie go zaopiniowały.
Funkcjonalności systemu do obsługi niektórych umów
System, który powstanie ma być zintegrowany z systemami praca.gov.pl, biznes.gov.pl oraz z systemem teleinformatycznym ZUS. Będzie się można do niego logować za pomocą profilu zaufanego. Narzędzie ma umożliwić pracodawcom, zleceniodawcom m.in. zawieranie i rozwiązywanie umów, obliczanie wymiaru urlopu przysługującemu pracownikowi, prowadzenie i przechowywanie dokumentacji pracowniczej, wydawanie świadectw pracy, obliczanie należności dla ZUS i podatkowych.
Dla pracowników i zleceniobiorców ułatwieniem mają być: możliwość zmiany swoich danych osobowych, składanie wniosków o opiekę nad dzieckiem lub urlop okolicznościowy. O zmianach wprowadzonych do systemu będą powiadamiane strony umowy za pomocą e-maila na adres, który trzeba będzie podać przy rejestracji. Chętni pracodawcy i pracownicy będą mogli także wskazać numer telefonu, na który będzie przychodził SMS z informacją o każdej zmianie.
Odpowiedzialność za dane w systemie
Za prawidłowość danych wprowadzanych do systemu będą odpowiadać odpowiednio pracodawca i pracownik (zleceniodawca i zleceniobiorca). Dane osobowe będą przechowywane przez okres 10 lat, okres ten jest tożsamy z okresem obowiązującym pracodawcę na gruncie przepisów Kodeksu pracy do przechowywania dokumentacji pracowniczej.
System do obsługi umów z pracownikami – podsumowanie
Dzięki systemowi, który powstanie, zniknie obowiązek konstruowania różnego rodzaju umów (będą dostępne gotowe wzory) oraz szersze zastosowanie ma znaleźć podpis zaufany. Za projekt ustawy odpowiedzialne jest Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej przy współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Obecnie prace nad ustawą znajdują się w Sejmie. Koszt utworzenia systemu został oszacowany na 5,5 mln złotych, a sam system ma być gotowy do 2025 r.
Od kilku lat związana z topowymi redakcjami biznesowymi. Pisze o księgowości, finansach i sprawach marketingowych - czyli o tematach, które interesują każdego przedsiębiorcę.
Z przyjemnością czyta ustawy, kodeksy, rozporządzenia, regulaminy i inne oficjalne dokumenty, które rozkłada na czynniki pierwsze. Pomagają jej w tym umiejętności analityczne i syntetyczne. Wierzy w moc twardych danych i w artykułach chętnie wykorzystuje wyniki badań, raporty i statystyki. Sama prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, dlatego z doświadczenia zna i rozumie problemy drobnych przedsiębiorców. Artykułami dotyczącymi spraw księgowych stara się je rozwiązywać. Stawia przy tym na prosty, zrozumiały dla każdego język, logiczną strukturę i przykłady z życia wzięte.
Pracę nad każdym artykułem zaczyna od zakwestionowania swojej wiedzy i sprawdzenia jej w źródłach. Prywatnie lubi zagadki logiczne i grę w Sudoku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Subskrypcyjny model biznesowy zyskuje na popularności wśród przedsiębiorców z różnych branż – od rozrywki po oprogramowanie i e-commerce. Coraz więcej firm decyduje się na oferowanie swoich produktów lub usług w formie regularnych opłat abonamentowych. Jak działa ten model? Jakie są jego zalety i wady? I czy sprawdzi się także w Twoim biznesie?
Reklama dźwignią handlu – niewątpliwie reklama jest narzędziem umożliwiającym podmiotom gospodarczym dotarcie do szerokiego grona adresatów, którzy po zapoznaniu się z przekazem handlowym są w stanie na tyle zainteresować się danym produktem, że ostatecznie dokonują jego zakupu. Jak zatem powinno się reklamować produkty, aby odbywało się to zgodnie z prawem?
Od 17 kwietnia 2025 roku w Polsce zaczęły obowiązywać przepisy zakazujące fotografowania, filmowania oraz wszelkiego innego utrwalania wizerunku obiektów uznanych za kluczowe dla bezpieczeństwa narodowego i obronności państwa. Zakaz obejmuje m.in. jednostki wojskowe oraz infrastrukturę krytyczną, jednak nie ma on charakteru bezwzględnego – w uzasadnionych przypadkach możliwe jest uzyskanie specjalnego zezwolenia, które umożliwia wykonanie zdjęcia lub nagrania takich obiektów.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo