Tymczasowy profil zaufany – czym jest i jak go założyć?
Z profilu zaufanego można korzystać już od wielu lat. Ponad 6 milionów Polaków już go używa. Ale co w przypadku gdy nie masz profilu zaufanego, a w obliczu pandemii nie chcesz wychodzić domu? Od niedawna jest również możliwość skorzystania z tymczasowego profilu zaufanego. Na czym on polega i czym różni się od tradycyjnego profilu? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.
Profil zaufany jest metodą potwierdzania tożsamości obywatela Polski w elektronicznych systemach administracji. Profil stanowi wirtualny zestaw informacji identyfikujących jednoznacznie daną osobę oraz jest narzędziem prawnym służącym do potwierdzenia podpisu składanego przez użytkownika systemów administracji publicznej.
za pomocą konta bankowego (pod warunkiem, że nasz bank daje możliwość założenia profilu zaufanego),
przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego (jeżeli taki posiadamy),
W punkcie potwierdzającym (wybranym banku lub urzędzie).
Co w przypadku jeśli nasz bank nie daje możliwości założenia profilu zaufanego, a w czasie trwania pandemii nie chcemy ryzykować i udawać się do urzędu? Nic straconego, ponieważ istnieje już możliwość skorzystania z tymczasowego profilu zaufanego.
Czym jest tymczasowy profil zaufany?
Tymczasowy profil również pozwala załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Działa dokładnie tak samo jak ten zwykły.
Czym zatem różni się od zwykłego? Oprócz sposobu założenia różni się przede wszystkim terminem ważności. Tymczasowy profil zaufany ważny jest tylko przez 3 miesiące.
UWAGA!
Tymczasowy profil zaufany może zostać przedłużony automatycznie, jeśli w kraju będą nadal obowiązywać ograniczenia wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa.
Jak założyć tymczasowy profil zaufany?
Profil mogą założyć osoby, które nie posiadają konta w odpowiednim banku. Założenie go nie wymaga również wizyty w punkcie potwierdzającym. Możliwe to jest dzięki wideoweryfikacji, czyli rozmowie wideo z urzędnikiem za pośrednictwem internetu.
Tymczasowy profil zaufany założyć mogą osoby, które spełniają następujące warunki:
mają numer PESEL,
mają lub miały polski dowód osobisty,
mają pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
mają ważny dowód osobisty lub paszport.
Osoby ubezwłasnowolnione oraz dzieci przed ukończeniem 13. roku życia nie mogą mieć profilu zaufanego.
Pierwszym krokiem do założenia tymczasowego profilu zaufanego jest złożenie wniosku. Należy ustalić dane do logowania, czyli podać nazwę użytkownika i hasło. Dane te będą później służyć w celu logowania się do systemów e-administracji.
W kolejnym kroku będzie należało podać swoje dane:
pierwsze i drugie imię,
nazwisko,
numer PESEL.
Następnie należy wpisać dane kontaktowe (adres e-mail, numer telefonu) oraz wybrać termin wideorozmowy.
We wniosku należy również wskazać aplikację, za pomocą której rozmowa będzie możliwa.
Do wyboru są dwie aplikacje: Skype lub Microsoft Teams. Należy się również upewnić, że nasz sprzęt ma dostęp do internetu, ma sprawny mikrofon oraz kamerę, która umożliwi okazanie dowodu tożsamości.
Na podany numer telefonu zostanie wysłany kod autoryzacyjny, który będzie należało wpisać odpowiednie pole i przejść ‘Dalej’. Następnie na podany adres poczty elektronicznej zostaną wysłane dwie wiadomości:
Potwierdzenie założenia konta w serwisie profil zaufany,
Potwierdzenie wysłania wniosku – numer wniosku będzie niezbędny podczas rozmowy z urzędnikiem.
Tymczasowy profil zaufany – najważniejsze fakty.
Wideorozmowa z urzędnikiem
We wskazanym we wniosku terminie należy spodziewać się telefonu od urzędnika. W rozmowie telefonicznej urzędnik poda numer złożonego wniosku, należy zweryfikować czy jest on poprawny. Następnie urzędnik na adres mailowy prześle link do rozmowy wideo, która odbędzie się poprzez aplikację wskazaną we wniosku.
W dalszej rozmowie, która będzie się już odbywać za pośrednictwem aplikacji, urzędnik poprosi o potwierdzenie, że dane we wniosku są prawdziwe i aktualne oraz przedstawi zasady korzystania z profilu. Poprosi także o okazanie dowodu tożsamości w taki sposób, by mógł przeczytać jego treść (poprzez kamerę).
Na koniec tymczasowy profil zaufany zostanie potwierdzony przez urzędnika. Potwierdzenie założenia profilu zostanie przesłane na adres e-mail.
Podsumowanie
Tymczasowy profil zaufany to rozwiązanie, które zostało przygotowane w związku z pandemią koronawirusa.
Jest wygodne, ponieważ mimo braku konta bankowego (lub posiadanie konta, które uniemożliwia założenie profilu zaufanego) pozwala na załatwienie wielu spraw urzędowych bez wychodzenia z domu.
Tradycyjny profil zaufany ma termin ważności 3 lata, ten tymczasowy tylko 3 miesiące i nie można samodzielnie przedłużyć jego ważności.
Kiedy straci ważność, należy założyć zwykły profil zaufany.
Założenie profilu zaufanego tymczasowego, jak i tego tradycyjnego, jest usługą całkowicie bezpłatną.
Masz już profil zaufany? Sprawdź jakie formalności możesz załatwić w CEiDG.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czym jest tymczasowy profil zaufany?
Jest to rozwiązanie dedykowane osobom, które chcą założyć go z uwagi na sytuację związaną z epidemią. Profil tymczasowy daje takie same możliwości jak zwykły profil zaufany, można go założyć bez wychodzenia z domu, jednak w odróżnieniu od tradycyjnego rozwiązania posiada termin ważności – 3 miesiące.
Jak założyć tymczasowy profil zaufany?
Profil zaufany można założyć przez internet, jak również w punkcie potwierdzającym (np. urzędzie).
Gdzie złożyć wniosek o tymczasowy profil zaufany?
Wniosek o tymczasowy profil zaufany można znaleźć i złożyć na portalu Gov.pl
Czy założenie tymczasowego profilu zaufanego jest płatne?
Nie – tymczasowy profil zaufany można założyć bez opłat.
Specjalistka BOK, porusza tematy związane z księgowością, kwestiami podatkowymi i działaniem serwisu ifirma.pl. Od 6 lat wspiera klientów w obsłudze aplikacji, tworząc szczegółowe instrukcje i wyjaśniając działanie nowych funkcjonalności.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Oszustwo niejedno ma imię. Możemy paść jego ofiarą niemal wszędzie – w świecie realnym i wirtualnym. To jednak właśnie w Internecie zagrożenia pojawiają się szczególnie często, bo świat online daje nie tylko wygodę i szybki dostęp do usług, ale też otwiera szerokie pole do nadużyć.
Mikroprzedsiębiorstwa, choć ze względu na niewielką skalę działalności często niedoceniane, odgrywają istotną rolę w polskiej gospodarce. Stanowią 97,2% wszystkich firm w kraju i zatrudniają prawie połowę osób w wieku poprodukcyjnym. W artykule omówimy definicję mikrofirm, ich znaczenie dla gospodarki oraz wyzwania, przed którymi stoją. Zbadamy również, dlaczego ich liczba rośnie, w jakich branżach dominują i jakie przeszkody napotykają w rozwoju.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo