Blog ifirma.pl

Tymczasowy profil zaufany – czym jest i jak go założyć?

|
Z profilu zaufanego można korzystać już od wielu lat. Ponad 6 milionów Polaków już go używa. Ale co w przypadku gdy nie masz profilu zaufanego, a w obliczu pandemii nie chcesz wychodzić domu? Od niedawna jest również możliwość skorzystania z tymczasowego profilu zaufanego. Na czym on polega i czym różni się od tradycyjnego profilu? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Czym jest Profil Zaufany?

Profil zaufany jest metodą potwierdzania tożsamości obywatela Polski w elektronicznych systemach administracji. Profil stanowi wirtualny zestaw informacji identyfikujących jednoznacznie daną osobę oraz jest narzędziem prawnym służącym do potwierdzenia podpisu składanego przez użytkownika systemów administracji publicznej.

Profil zaufany możemy założyć na dwa sposoby:

  1. Przez internet:
    • za pomocą konta bankowego (pod warunkiem, że nasz bank daje możliwość założenia profilu zaufanego),
    • przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego (jeżeli taki posiadamy),
  2. W punkcie potwierdzającym (wybranym banku lub urzędzie).

Co w przypadku jeśli nasz bank nie daje możliwości założenia profilu zaufanego, a w czasie trwania pandemii nie chcemy ryzykować i udawać się do urzędu? Nic straconego, ponieważ istnieje już możliwość skorzystania z tymczasowego profilu zaufanego.

Czym jest tymczasowy profil zaufany?

Tymczasowy profil również pozwala załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Działa dokładnie tak samo jak ten zwykły. Czym zatem różni się od zwykłego? Oprócz sposobu założenia różni się przede wszystkim terminem ważności. Tymczasowy profil zaufany ważny jest tylko przez 3 miesiące.

Jak założyć tymczasowy profil zaufany?

Profil mogą założyć osoby, które nie posiadają konta w odpowiednim banku. Założenie go nie wymaga również wizyty w punkcie potwierdzającym. Możliwe to jest dzięki wideoweryfikacji, czyli rozmowie wideo z urzędnikiem za pośrednictwem internetu.

 

Pierwszym krokiem do założenia tymczasowego profilu zaufanego jest złożenie wniosku. Należy ustalić dane do logowania, czyli podać nazwę użytkownika i hasło. Dane te będą później służyć w celu logowania się do systemów e-administracji.

W kolejnym kroku będzie należało podać swoje dane:

  • pierwsze i drugie imię,
  • nazwisko,
  • numer PESEL.

Następnie należy wpisać dane kontaktowe (adres e-mail, numer telefonu) oraz wybrać termin wideorozmowy.

   

Na podany numer telefonu zostanie wysłany kod autoryzacyjny, który będzie należało wpisać odpowiednie pole i przejść ‘Dalej’. Następnie na podany adres poczty elektronicznej zostaną wysłane dwie wiadomości:

  • Potwierdzenie założenia konta w serwisie profil zaufany,
  • Potwierdzenie wysłania wniosku – numer wniosku będzie niezbędny podczas rozmowy z urzędnikiem.

tymczasowy profil zaufany

Tymczasowy profil zaufany – najważniejsze fakty.

Wideorozmowa z urzędnikiem

We wskazanym we wniosku terminie należy spodziewać się telefonu od urzędnika. W rozmowie telefonicznej urzędnik poda numer złożonego wniosku, należy zweryfikować czy jest on poprawny. Następnie urzędnik na adres mailowy prześle link do rozmowy wideo, która odbędzie się poprzez aplikację wskazaną we wniosku.

W dalszej rozmowie, która będzie się już odbywać za pośrednictwem aplikacji, urzędnik poprosi o potwierdzenie, że dane we wniosku są prawdziwe i aktualne oraz przedstawi zasady korzystania z profilu. Poprosi także o okazanie dowodu tożsamości w taki sposób, by mógł przeczytać jego treść (poprzez kamerę).

Na koniec tymczasowy profil zaufany zostanie potwierdzony przez urzędnika. Potwierdzenie założenia profilu zostanie przesłane na adres e-mail.

Podsumowanie

Jest wygodne, ponieważ mimo braku konta bankowego (lub posiadanie konta, które uniemożliwia założenie profilu zaufanego) pozwala na załatwienie wielu spraw urzędowych bez wychodzenia z domu.

Tradycyjny profil zaufany ma termin ważności 3 lata, ten tymczasowy tylko 3 miesiące i nie można samodzielnie przedłużyć jego ważności.

Kiedy straci ważność, należy założyć zwykły profil zaufany.

Założenie profilu zaufanego tymczasowego, jak i tego tradycyjnego, jest usługą całkowicie bezpłatną.

Masz już profil zaufany? Sprawdź jakie formalności możesz załatwić w CEiDG.

Autor ifirma.pl

Ifirma

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Najważniejsze pytania

    1. Czym jest tymczasowy profil zaufany?

      Jest to rozwiązanie dedykowane osobom, które chcą założyć go z uwagi na sytuację związaną z epidemią. Profil tymczasowy daje takie same możliwości jak zwykły profil zaufany, można go założyć bez wychodzenia z domu, jednak w odróżnieniu od tradycyjnego rozwiązania posiada termin ważności – 3 miesiące.
    2. Jak założyć tymczasowy profil zaufany?

      Profil zaufany można założyć przez internet, jak również w punkcie potwierdzającym (np. urzędzie).
    3. Gdzie złożyć wniosek o tymczasowy profil zaufany?

      Wniosek o tymczasowy profil zaufany można znaleźć i złożyć na portalu Gov.pl
    4. Czy założenie tymczasowego profilu zaufanego jest płatne?

      Nie – tymczasowy profil zaufany można założyć bez opłat.
    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie