Ulga na złe długi w VAT a wydatki firmy

Masz problemy z terminowym regulowaniem zobowiązań? Sprawdź o czym musisz pamiętać.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Ulga na złe długi w VAT obowiązuje już od dłuższego czasu, więc przedsiębiorcy prowadzący firmy od kilku lat z reguły pamiętają o obowiązku dokonywania korekty podatku VAT naliczonego w przypadku nieterminowego uregulowania płatności za faktury zakupowe. Natomiast osoby, które dopiero rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej i są czynnymi podatnikami VAT, powinny taką wiedzę posiąść.

Do końca 2018 roku korekty VAT naliczonego dokonywało się w terminie 150 dni. Od 1 stycznia 2019 roku ten termin został skrócony do 90 dni – po upływie tego czasu należy pomniejszyć VAT naliczony. W artykule przedstawimy na przykładach, w jaki sposób powinna być stosowana ulga na złe długi przez dłużnika.

Ulga na złe długi w VAT – zasady ogólne

Warunki skorzystania z ulgi na złe długi są przywilejem dla dostawcy i jednocześnie obowiązkiem dla nabywcy. Ustawie o VAT opisuje jakie obowiązki ma przedsiębiorca, który chce skorygować podatek VAT należny z tego tytułu.

Nabywca musi spełniać następujące warunki aby dostawca skorzystał z ulgi na złe długi:

  • wierzytelność nie została uregulowana w terminie 90 dni od terminu płatności wskazanym na fakturze lub umowie,
  • na dzień korekty podatku VAT należnego dostawca i nabywca muszą mieć status czynnego podatnika VAT,
  • dostawca nie może być postawiony w stan likwidacji, upadłości, w postępowaniu restrukturyzacyjnym,
  • od daty wystawienia faktury VAT nie może upłynąć więcej niż 2 lata, licząc od końca roku podatkowego, w którym została wystawiona.
Warunki do skorzystania z ulgi na złe długi w VAT od wielu lat były dyskutowane pod kątem ich zgodności z dyrektywą UE. 15 października 2020 r. zapadł przełomowy wyrok TSUE w tej sprawie, który orzekł m.in, że na moment dokonywania korekty VAT należnego nabywca nie musi posiadać statusu podatnika VAT czynnego, jak również może znajdować się w stanie upadłości, likwidacji czy restrukturyzacji.

Ulga na złe długi w VAT rozliczenie wydatku

Rozliczenie ulgi na złe długi u dłużnika jest obligatoryjne. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest sprawdzanie terminowości dokonywania zapłaty za faktury zakupowe/kosztowe między innymi z powodu obowiązku dokonywania korekty podatku VAT naliczonego. W sytuacji, gdy nie zostanie dotrzymany termin 90 dni na uregulowanie zapłaty za fakturę VAT wówczas w rozliczeniu za okres, w którym przypada ten termin należy dokonać korekty podatku VAT naliczonego.

Przykład 1

Firma X zakupiła artykuły biurowe na kwotę 123 zł w tym 23 zł VAT z terminem zapłaty 31.05.2020 r. Firma X nie zapłaciła za fakturę do 29.08.2020 r. w związku z tym musi dokonać korekty podatku VAT naliczonego w rozliczeniu za miesiąc sierpień/III kwartał 2020 r., musi pomniejszyć VAT naliczony o 23 zł, który wynika z nieuregulowanej faktury.

Jeżeli przedsiębiorca ureguluje zaległe płatności za faktury zakupowe/kosztowe wówczas dokonuje rozliczenia wydatku w rozliczeniu za okres, w którym dokonał zapłaty.

Przykład 2

Firma X dokonała zakupu towarów handlowych w kwocie 12.300 zł, w tym 2.300 podatek VAT. Termin zapłaty za fakturę minął 30.04.2020 r. W dniu 29.07.2020 r. przedsiębiorca dokonał korekty podatku VAT naliczonego z powodu upływu 90 dni od terminu płatności – zmniejszył wysokość podatku VAT naliczonego do odliczenia za miesiąc lipiec/III kwartał. Dnia 01.10.2020 r. przedsiębiorca uregulował zaległą płatność, a więc będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w rozliczeniu za miesiąc październik lub IV kwartał 2020 r.

Ulga na złe długi księgowanie – jakie oznaczenia?

W nowym pliku JPK_V7, w przypadku korekt, które dotyczą ulgi za złe długi, należy wprowadzać poszczególne faktury – na podstawie których podatnik dokonuje korekty – z uwzględnieniem danych kontrahenta i kwot. Dlatego do korekty z tytułu ulgi na złe długi po stronie wierzyciela i dłużnika nie stosuje się nowych oznaczeń „WEW”. W przypadku korekty nie ma również obowiązku stosowania oznaczeń w postaci kodów GTU.

Zbiorcza wysokość podatku naliczonego z tytułu korekty podatku naliczonego w związku z nieuregulowaniem należności z faktury dokumentującej dostawę towarów/usług w terminie 90 dni wykazana jest w pozycji K_46 części deklaracyjnej JPK_V7. Pole przyjmuje wyłącznie wartości ujemne lub „0”.

Ulga na złe długi termin

Pamiętajmy, że w przypadku nieuregulowania należności, w całości lub w części, wynikającej z faktury na dostawę towarów lub usług w terminie 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik ma obowiązek dokonania korekty odliczonej kwoty podatku VAT naliczonego wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 90 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Późniejsza zapłata za fakturę daje prawo do odliczenia VAT naliczonego, ale dopiero w terminie uregulowania.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce