Blog ifirma.pl

Uproszczony rejestr sprzedaży podatnika zwolnionego z VAT

|
|
3 minut czytania
Przedsiębiorcy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła w poprzednim roku kwoty 200 000 PLN (bez uwzględnienia podatku), mogą korzystać z tzw. podmiotowego zwolnienia z VAT. Przywilej ten dotyczy także podatników, którzy rozpoczynają działalność w trakcie roku.

Przedsiębiorcy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła w poprzednim roku kwoty 200 000 PLN (bez uwzględnienia podatku), mogą korzystać z tzw. podmiotowego zwolnienia z VAT. Przywilej ten dotyczy także podatników, którzy rozpoczynają działalność w trakcie roku. Co ważne, w takim wypadku przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia uproszczonego rejestru sprzedaży. Do czego służy taka ewidencja i co powinno się w niej znaleźć?

Uproszczony rejestr sprzedaży – co to jest?

Obowiązek prowadzenia uproszczonego rejestru sprzedaży przez podatników korzystających z podmiotowego zwolnienia z VAT wynika z art. 109 ust. 1 ustawy o VAT. Co ważne, przedsiębiorca powinien ujmować w nim sprzedaż za dany dzień, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w dniu następnym. Ewidencja ta pozwala na ustalenie momentu przekroczenia ww. limitu zwolnienia i tym samym konieczności rejestracji jako czynny podatnik VAT oraz opodatkowania sprzedaży tym podatkiem.

Biuro Rachunkowe – dedykowana księgowa
Więcej na temat zwolnienia podmiotowego z VAT w 2017 roku oraz o transakcjach, które wlicza się do limitu (a tym samym powinny być ujęte w uproszczonym rejestrze sprzedaży) przeczytasz tutaj.

Uproszczony rejestr – co powinien zawierać?

W przepisach ustawy o VAT nie znajdziemy wskazania, co powinien zawierać uproszczony rejestr sprzedaży. Ewidencję taką warto jednak wyposażyć w następujące informacje:

  • liczbę porządkową,
  • datę sprzedaży,
  • wartość sprzedaży,
  • wartość sprzedaży narastająco.
Księgowość Internetowa – 30 dni za darmo

Nic nie stoi na przeszkodzie, by w uproszczonym rejestrze sprzedaży znalazły się inne informacje, jak np. dowód sprzedaży, czy informacje o rodzaju transakcji.

▲ wróć na początek

Przykładowy wzór rejestru

Uproszczony rejestr sprzedaży podatnika zwolnionego może przyjąć formę tabeli, jak w poniższym przykładzie.

Lp.
Data sprzedaży
Kwota sprzedaży w PLN
Kwota sprzedaży narastająco od początku roku w PLN
Uwagi
1.
02.01.2017
200,00
200,00
2.
04.01.2017
150,00
350,00
Program do faktur – Darmowe konto

Czy rejestr zawsze konieczny?

Okazuje się jednak, że nie wszyscy podatnicy korzystający ze zwolnienia podmiotowego z VAT są zobowiązani do prowadzenia uproszczonego rejestru sprzedaży. Można go bowiem zastąpić jedną z poniższych ewidencji:

  • KPiR, jeżeli obroty są kontrolowane pod kątem zwolnienia z VAT,
  • ewidencją przychodów prowadzoną przez ryczałtowców, jeżeli obroty kontrolowane są pod kątem zwolnienia z VAT,
  • jeżeli podatnik każdą transakcję rejestruje na kasie fiskalnej.

Zwolnienie z VAT – kiedy mogę skorzystać? Kliknij po pakiet praktycznych informacji!
 

▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

  • Osobista księgowa
  • Fakturowanie
  • Dokumenty
  • Rozliczenia
  • E-commerce
  • Raporty
już od 149zł/mies.
Zleć księgowość
Komentarze czytelników
  1. 16 listopada 2020 o 11:36
    Bartosz

    Chcę prowadzić działalność polegającą na dropshippingu (pośrednictwie handlowym) i nie jestem pewny, czy w moim przypadku mogę prowadzić uproszczony rejestr sprzedaży – jestem tylko pośrednikiem, więc kupuje od producenta na adres mojego klienta.
    Przedmioty są wysyłane z zagranicy.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie