Przedsiębiorca, który korzysta ze zwolnienia od rozliczaniu podatku VAT w Polsce a dokonuje sprzedaży dla konsumentów w UE powinien wiedzieć, że również może mieć dodatkowe obowiązki związane z rozliczaniem takich transakcji. W dzisiejszej publikacji opiszemy odpowiedzi Ministerstwa Finansów na niektóre pytania dotyczące tego tematu.
Podatnik zwolniony z VAT a procedura VAT OSS
Podatnicy zwolnieni z VAT podmiotowo z art. 113 ust. 1 i 9, jeżeli w prowadzonej działalności gospodarczej będą dokonywali transakcji wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO), to również podlegają pod zasady rozliczania opisane w ustawie o VAT. Mianowicie do limitu 42.000 zł/10.000 euro sprzedaż może być opodatkowana w Polsce, natomiast powyżej tej kwoty przedsiębiorca może podjąć jedną z dwóch decyzji:
wybrać rozliczenie w uproszczonej procedurze OSS,
zarejestrować się do celów VAT w państwie członkowskim konsumpcji, czyli w kraju konsumenta, któremu wysyłają towary.
Czy przedsiębiorca zwolniony z VAT, jeżeli dokona rejestracji do VAT OSS, musi się zarejestrować do VAT w Polsce?
W odpowiedzi MF napisało, że po przekroczeniu limitu 42.000 zł taki przedsiębiorca powinien być zarejestrowany jako podatnik VAT czynny lub zwolniony.
W jaki sposób przedsiębiorca zarejestrowany w Polsce, jako podatnik VAT zwolniony, będzie mógł odliczać VAT naliczony od poniesionych wydatków w przypadku rejestracji do procedury OSS?
Podatek VAT naliczony od wydatków poniesionych na sprzedaż w ramach OSS można jedynie odliczyć, jeżeli przedsiębiorca jest zarejestrowany, jako podatnik VAT czynny w krajowym JPK_V7. W przeciwnym wypadku VAT naliczony rozlicza się na zasadzie VAT – REFUND, chyba że podatnik jest zarejestrowany w państwie konsumpcji z tytułu innych czynności nieobjętych procedurami OSS. W takim przypadku podatek naliczony będzie rozliczany w deklaracji składanej w tym państwie.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Tworzenie utworów w ramach stosunku pracy to codzienność w wielu branżach – od IT, przez marketing, po działalność naukową czy media. Jednak kwestia tego, kto jest właścicielem praw autorskich do takiego dzieła, wcale nie jest oczywista. Czy prawa do utworu zawsze przysługują pracodawcy? Czy pracownik zachowuje jakiekolwiek uprawnienia? A może wszystko zależy od umowy?
Pozyskanie klienta to jedno – ale zatrzymanie go na dłużej to prawdziwa sztuka. Dlatego właśnie strategie lojalnościowe w sklepie online zyskują na znaczeniu. W tym poradniku pokazujemy, jak budować lojalność klienta krok po kroku – bez zbędnych schematów i pustych obietnic.
Facebook i Instagram są najbardziej rozpoznawalnymi platformami społecznościowymi. Decyzja o zamieszczaniu reklam na jednej czy drugiej platformie jest bardzo indywidualna. Zastanawiasz się jak rozliczyć faktury od Facebook i Instagram? W dzisiejszym artykule napiszemy na temat rozliczeń podatkowych i podatku u źródła.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo