|
|
19 minut czytania

Jednoosobowa działalność gospodarcza w zakresie usług detektywistycznych

Prywatny detektyw śledzi figurantów, pomaga odzyskać majątek, odnaleźć zaginioną osobę, czy ustalić ojcostwo. Klienci coraz częściej proszą też o sprawdzenie czy ich kontrahent jest wiarygodny. Sprawdź, jak otworzyć biuro detektywistyczne i jak zostać detektywem?

biuro detektywistyczne działalność gospodarcza

Jak zostać detektywem - omówione zagadnienia:

Pokaż więcej ↓

Zmiana formy opodatkowania 2025 – jaka forma opodatkowania jest najlepsza dla firmy jednoosobowej?

Aby zostać legalnym detektywem należy przejść przez odpowiednie procedury oraz spełnić odpowiednie wymagania. Sprawdź, jak zostać detektywem krok po kroku oraz jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług detektywistycznych.

Ustawowe obowiązki detektywa

Głównym źródłem prawa dotyczącym działalności detektywistycznej jest ustawa o usługach detektywistycznych. Znajdziemy w niej przepisy regulujące m.in. następujące obszary:

  • Czynności będące usługami detektywistycznymi– wedle ustawy usługami detektywistycznymi są czynności polegające na uzyskiwaniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji o osobach, przedmiotach i zdarzeniach, realizowane na podstawie umowy zawartej ze zleceniodawcą, w formach i w zakresach niezastrzeżonych dla organów i instytucji państwowych na mocy odrębnych przepisów, a w szczególności:
    • w sprawach wynikających ze stosunków prawnych dotyczących osób fizycznych;
    • w sprawach wynikających ze stosunków gospodarczych dotyczących:
      • wykonania zobowiązań majątkowych, zdolności płatniczych lub wiarygodności w tych stosunkach,
      • bezprawnego wykorzystywania nazw handlowych lub znaków towarowych, nieuczciwej konkurencji lub ujawnienia wiadomości stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa lub tajemnicę handlową;
    • sprawdzanie wiarygodności informacji dotyczących szkód zgłaszanych zakładom ubezpieczeniowym;
    • poszukiwanie osób zaginionych lub ukrywających się;
    • poszukiwanie mienia;
    • zbieranie informacji w sprawie, w której toczy się postępowanie karne, postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe albo inne, jeżeli w toku postępowania można zastosować przepisy prawa karnego.
  • Obowiązek posiadania licencji detektywa
    • Wykonywanie ww. czynności w ramach działalności gospodarczej wymaga posiadania licencji detektywa. Tylko osoba z licencją może używać tytułu zawodowego „detektyw”.
  • Prawa i obowiązki detektywa
    • Detektyw, wykonując swoje obowiązki, powinien działać etycznie, lojalnie wobec zleceniodawcy oraz z poszanowaniem praw człowieka. Nie może stosować metod zastrzeżonych dla służb specjalnych (czyli np. montować podsłuchów, lokalizatorów GPS – z pewnymi wyjątkami, włamywać się na telefon itd.).
    • Detektyw ma prawo zbierać informacje od osób fizycznych, przedsiębiorców, instytucji czy urzędów, ale musi posiadać licencję i okazywać ją na żądanie, w taki sposób, aby zainteresowany miał możliwość odczytać i zanotować imię i nazwisko detektywa oraz nazwę organu, który wydał licencję.
    • Detektyw zobowiązany jest do zachowania staranności, przestrzegania prawa i poufności, nawet po zakończeniu pracy. Musi także sporządzić pisemne sprawozdanie z wykonanych czynności i ponosi odpowiedzialność za wyrządzone szkody.

W ustawie o usługach detektywistycznych znajdują się także regulacje dotyczące m.in.:

  • Zasady wykonywania działalności gospodarczej w zakresie usług detektywistycznych;
  • Wpis do rejestru działalności detektywistycznej;
  • Zgłoszenie czasowego wykonywania usług detektywistycznych przez przedsiębiorców spoza RP;
  • Obowiązki przedsiębiorcy wykonującego działalność gospodarczą w zakresie usług detektywistycznych;
  • Kontrola działalności w zakresie usług detektywistycznych;
  • Wymagania kwalifikacyjne dla detektywów;
  • Zasady wydawania licencji dla detektywa;
  • Rejestr detektywów;
  • Przetwarzanie danych osobowych w pracy detektywa.

Szkolenie

Przed otrzymaniem licencji detektywa, należy odbyć obowiązkowe szkolenie z zakresu ochrony danych osobowych, ochrony informacji niejawnych, przepisów regulujących prawa i obowiązki detektywa oraz zasad wykonywania działalności gospodarczej w zakresie usług detektywistycznych.

Szczegóły dotyczące przysposobienia do pracy jako wywiadowiec znajdziemy w Rozporządzeniu w sprawie szkolenia dla osób ubiegających się o wydanie licencji detektywa.

Licencja detektywa

Osoba, która chce rozpocząć działalność detektywistyczną ma obowiązek posiadać odpowiednią licencję.

Wniosek o wydanie licencji (wraz z wymaganymi załącznikami potwierdzającymi odpowiednie wymagania oraz dwoma fotografiami) należy złożyć do właściwego, ze względu na swoje miejsce zamieszkania, komendanta wojewódzkiego Policji, a w przypadku nieposiadania miejsca zamieszkania na terytorium Polski – do Komendanta Stołecznego Policji.

Odpowiedni organ na wydanie licencji ma jeden miesiąc od dnia, w którym decyzja o jej wydaniu stała się ostateczna.

Licencja dla detektywa wydawana jest na czas nieokreślony. Osoby posiadające licencję są obowiązane poddawać się okresowym badaniom lekarskim i psychologicznym.

Opłata za wydanie licencji wynosi 50% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z ostatniego kwartału i wpłaca się ją na rachunek bankowy właściwego miejscowo Komendanta Policji.

Licencja detektywa zawiera:

  • imię i nazwisko jej posiadacza,
  • fotografię posiadacza,
  • numer licencji, datę jej wystawienia i oznaczenie organu wystawiającego.

Pobierz wzór licencji detektywa.

W sytuacji gdy działalność wykonywana jest osobiście (samodzielnie), licencję musi posiadać przedsiębiorca lub ustanowiony przez niego pełnomocnik. Natomiast w przypadku przedsiębiorcy niebędącego osobą fizyczną, licencję musi posiadać co najmniej jedna osoba uprawniona do reprezentowania przedsiębiorcy lub pełnomocnik ustanowiony przez przedsiębiorcę do kierowania działalnością detektywistyczną.

Szczegółowe informacje w zakresie wydawania zezwolenia znajdują się w Rozporządzeniu w sprawie składania wniosku o wydanie licencji detektywa, które określa przede wszystkim:

  • tryb składania wniosku o wydanie licencji detektywa;
  • dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów.

Kto może starać się o licencję detektywa?

O licencję może starać się osoba, która:

  1. posiada obywatelstwo polskie, lub innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub przysługuje jej, na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa Unii Europejskiej, prawo do podjęcia zatrudnienia lub wykonywania działalności gospodarczej w Polsce;
  2. ukończyła 21 lat,
  3. posiada wykształcenie co najmniej średnie lub średnie branżowe,
  4. ma pełną zdolność do czynności prawnych,
  5. nie toczy się przeciwko niej postępowanie o umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,
  6. nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo (także skarbowe),
  7. nie została zwolniona dyscyplinarnie z Policji, Straży Granicznej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Biura Ochrony Rządu, Służby Ochrony Państwa, wojska, prokuratury, sądu lub z innego urzędu administracji publicznej w Polsce lub innym państwie w okresie ostatnich 5 lat,
  8. posiada zdolność psychiczną do wykonywania czynności w zakresie usług detektywistycznych, stwierdzoną orzeczeniem lekarskim,
  9. posiada pozytywną opinię komendanta powiatowego (rejonowego, miejskiego) Policji właściwego ze względu na jej miejsce zamieszkania, sporządzoną na podstawie aktualnie posiadanych informacji przez Policję albo – w przypadku obywatela innego państwa – przez organ odpowiedniego szczebla i kompetencji państwa, właściwego ze względu na miejsce jej zamieszkania,
  10. legitymuje się dokumentem potwierdzającym odbycie szkolenia w zakresie zagadnień ochrony danych osobowych, ochrony informacji niejawnych, przepisów regulujących prawa i obowiązki detektywa, zasad wykonywania działalności gospodarczej w zakresie usług detektywistycznych.

O opinię, o której mowa w pkt.10 zwraca się Komendant Wojewódzki lub Stołeczny Policji po otrzymaniu wniosku o licencję od przyszłego detektywa. Komendant powiatowy (miejski) Policji na wydanie opinii ma 10 dni.

Rejestr działalności detektywistycznej

Działalność gospodarcza w zakresie usług detektywistycznych jest działalnością regulowaną, która wymaga wpisu do rejestru działalności detektywistycznej, zanim rozpocznie się świadczenie usług. Rejestr prowadzi Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA).

Wpis jest dokonywany na pisemny wniosek przedsiębiorcy. Wniosek o wpis do rejestru działalności detektywistycznej powinien zawierać m.in.: imię i nazwisko przedsiębiorcy, nazwę firmy, adres, numer licencji (w przypadku jej posiadania), NIP.

Kto wykonuje działalność w zakresie usług detektywistycznych bez wymaganego wpisu do rejestru, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo karze pozbawienia wolności do lat 2.

Opłata za wpis do rejestru działalności w zakresie usług detektywistycznych wynosi 616 zł.

MSWiA ma 7 dni od wpłynięcia wniosku na wpisanie przedsiębiorcy do rejestru działalności detektywistycznej. Jeśli w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku o wpis do rejestru, MSWiA nie dokona tego wpisu oraz przedsiębiorca nie dostanie od organu żadnego zawiadomienia, przedsiębiorca może rozpocząć działalność detektywistyczną.

W przypadku zmiany danych wpisanych do rejestru przedsiębiorca jest obowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu w rejestrze w terminie 14 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana tych danych.

Organ prowadzący rejestr wykreśla przedsiębiorcę-detektywa z rejestru na jego wniosek, a także po uzyskaniu informacji z CEIDG lub KRS o wykreśleniu przedsiębiorcy.

To, czy dany podmiot (będący jednoosobową działalnością gospodarczą) posiada wpis do rejestru można odczytać np. w CEIDG, wyszukując go po numerze NIP, a potem na jej profilu CEIDG przejść do sekcji “informacja o koncesjach, zezwoleniach, licencjach oraz wpisach do rejestrów działalności regulowanej”. Brak takiej sekcji oznacza, że przedsiębiorca nie istnieje w RDD.

biuro detektywistyczne  

Rejestr działalności detektywistycznej a rejestr detektywów

W ustawie o usługach detektywistycznych znajdujemy dwa podobne pojęcia:

  1. rejestr działalności detektywistycznej, zwany dalej w ustawie „rejestrem” (RDD – na potrzeby niniejszego artykułu);
  2. rejestr osób, którym wydano licencje, zwany dalej w ustawie “rejestrem detektywów” (RD – na potrzeby niniejszego artykułu).

Rejestr działalności detektywistycznej, który omówiliśmy w bloku powyżej, to rejestr “agencji” detektywistycznych, czyli podmiotów, które założyły działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług detektywistycznych, choć niekoniecznie same posiadają zawód-licencję detektywa, ale takie osoby zatrudniają. RDD zawiera:

  • firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres albo adres zamieszkania;
  • numer NIP;
  • imię i nazwisko, datę urodzenia, adres zamieszkania oraz w przypadku posiadania licencji – numer licencji:
    • przedsiębiorcy oraz pełnomocnika, jeżeli został ustanowiony – w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną,
    • członków organu zarządzającego, prokurentów i pełnomocników ustanowionych do kierowania wnioskowaną działalnością przedsiębiorcy – w przypadku przedsiębiorcy niebędącego osobą fizyczną;
  • adres stałego miejsca wykonywania działalności;
  • numer oraz datę wpisu do RDD.

Rejestr działalności detektywistycznej jest jawny. Tutaj można sprawdzić przedsiębiorców wpisanych do rejestru działalności detektywistycznej. Nie wszystkie podmioty z tego rejestru muszą znajdować się w rejestrze detektywów – będą to np. firmy zatrudniające detektywów.

Zaś rejestr detektywów, to rejestr osób, którym wydano licencję detektywa. Co do zasady, każda osoba, której wydano licencję detektywa powinna znajdować się także w rejestrze działalności detektywistycznej. Rejestr detektywów zawiera:

  • imię i nazwisko;
  • adres zamieszkania;
  • numer licencji i datę jej wydania;
  • datę zawieszenia lub cofnięcia licencji.

Rejestr detektywów jest jawny, w zakresie który pozwala sprawdzić, czy konkretna osoba ma uprawnienia detektywa. W pozostałym zakresie dane są udostępniane sądom, organom prokuratury oraz organom administracji publicznej, a także podmiotom, które udokumentują posiadanie w tym interesu prawnego.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC dla detektywa

Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie usług detektywistycznych jest obowiązany do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone podczas wykonywania czynności detektywa.

Założenie działalności gospodarczej: firmy detektywistycznej

Posiadając tylko licencję detektywa bez wpisu do RDD można jedynie pracować w firmie, która ma wpis do RDD.

Jeśli detektyw chce świadczyć usługi na własną rękę, mieć samodzielną działalność gospodarczą w zakresie usług detektywistycznych oprócz licencji musi mieć także wpis do RDD.

A przed wpisem do RDD obowiązkowe jest założenie firmy, czyli jej rejestracja w CEIDG/KRS.

W poniższej części omówimy jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą – własne biuro detektywistyczne.

Procedura zarejestrowania firmy detektywistycznej nie różni się od procedury zarejestrowania tradycyjnej działalności gospodarczej.

Tak jak w przypadku tradycyjnej firmy, tak i zakładając własne biuro detektywistyczne przedsiębiorca powinien złożyć wniosek o rejestrację firmy do CEIDG. Może tego dokonać osobiście w dowolnym urzędzie miasta lub gminy, a także drogą online za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl.

Wniosek o wpis firmy do CEIDG jest jednocześnie zgłoszeniem przedsiębiorcy do ZUS-u.

W przypadku chęci rejestracji do VAT należy złożyć w urzędzie skarbowym formularz VAT-R. Można tego dokonać od razu dodając go jako załącznik do wniosku CEIDG lub w późniejszym terminie – dzień przed rozpoczęciem sprzedaży opodatkowanej.

Jeśli przedsiębiorca wybierze inną formę prowadzenia działalności niż jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka cywilna, konieczna jest rejestracja nowej działalności w KRS.

Jak wypełnić formularze zgłoszeniowe do CEIDG, VAT oraz ZUS oraz co przemyśleć przed założeniem firmy znajdziesz w naszym e-booku: Rejestracja firmy. Najważniejsze informacje.

  • Osoba wykonująca czynności detektywa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez wymaganej licencji podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo karze pozbawienia wolności do lat 2.
  • Aby założyć działalność gospodarczą i uzyskać wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie usług detektywistycznych, należy spełniać wszystkie wymagania związane z wykonywaniem zawodu detektywa oraz posiadać licencję.

Na podstawie powyższego wyłania nam się następująca kolejność kroków niezbędnych do samodzielnego świadczenia usług detektywistycznych:

  1. ukończenie odpowiedniego szkolenia,
  2. uzyskanie licencji detektywa,
  3. rejestracja działalności gospodarczej w CEIDG/KRS,
  4. wniosek o wpis do działalności detektywistycznej,
  5. rozpoczęcie świadczenia pierwszych usług detektywistycznych.

Działalność detektywistyczna kod PKD

Dedykowanym kodem PKD 2025 dla działalności detektywistycznej jest 80.01.Z: Działalność detektywistyczna i działalność ochroniarska w zakresie ochrony osobistej.

Kod ten obejmuje m.in. działalność dochodzeniową i detektywistyczną w zakresie prawa prywatnego, handlowego, korporacyjnego, ubezpieczeniowego i karnego w celu dochodzenia praw w sądzie.

Od 1 stycznia 2025 zastosowanie mają nowe kody PKD 2025, które stopniowo wygaszają dotychczasowe kody PKD 2007. Osoby, które rozpoczynają działalność gospodarczą po tej dacie, lub po tej dacie będą dokonywać jakiekolwiek zmiany w CEIDG mają obowiązek używać nowych kodów PKD. Te osoby, które prowadzą już działalność gospodarczą oraz nie mają potrzeby dokonywać żadnych zmian w CEIDG po roku 2025 mogą jeszcze posługiwać się kodem PKD 2007 do końca roku 2026. Po tej dacie nastąpi automatycznie przeklasyfikowanie kodów PKD 2007 na PKD 2025.

Kod PKD 2007 dla detektywa to 80.30.Z – działalność detektywistyczna. Podklasa ta obejmuje: działalność dochodzeniową i detektywistyczną, działalność prywatnych detektywów, niezależnie od typu klienta czy celu dochodzenia.

Forma opodatkowania dla własnego biura detektywistycznego na JDG

Prywatny detektyw dla swojej działalności może wybrać następujące formy opodatkowania

  • skalę podatkową z podatkiem wynoszącym 12% dla dochodów do 120 tys. zł oraz 32% powyżej tej kwoty. Przy tej formie opodatkowania istnieje kwota wolna od podatku w wysokości 30 tys. zł;
  • podatek liniowy, ze stawką 19%, nie ma tu kwoty wolnej od podatku;
  • ryczałt ze stawką 15% – jest ona wskazana wprost w ustawie o ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych, w artykule 12 ust. 1 pkt 2.

Na skali podatkowej oraz podatku liniowym, przedsiębiorca może rozliczyć koszty uzyskania przychodów, której to możliwości nie daje ryczałt.

Usługi detektywistyczne a podatek VAT

Dopóki przychody z działalności gospodarczej nie przekroczą 200 tys. zł w skali roku, detektyw może korzystać ze zwolnienia z VAT. Po przekroczeniu tego progu, prywatny śledczy powinien zarejestrować się do VAT i opodatkowywać swoje usługi stawką 23%.

Jeśli działalność jest rozpoczynana w trakcie roku, limit zwolnienia z VAT należy obliczyć proporcjonalnie wg wzoru: 200 000 × liczba dni prowadzenia działalności do końca roku/liczba dni w danym roku.

Uwaga! Od 1 stycznia 2026 limit zwolnienia z VAT wzrośnie z 200 tys. do 240 tys.zł, o czym więcej napisaliśmy tutaj.

Czy detektyw musi mieć kasę fiskalną?

Co do zasady, świadczenie usług na rzecz osób prywatnych jest objęte obowiązkiem kasy fiskalnej. Prawo podatkowe przewiduje tu jednak pewne zwolnienia.

Detektywi mogą korzystać ze zwolnienia z kasy fiskalnej, dopóki ich przychody ze świadczenia usług na rzecz osób prywatnych nie przekroczą 20 tys. w skali roku. Po przekroczeniu, tego progu, aby detektyw dalej mógł korzystać ze zwolnienia z kasy fiskalnej powinien całą płatność za swoje usługi przyjmować w formie bezgotówkowej (to także karta płatnicza), z ewidencji i dokumentacji musi jasno wynikać, jakiej czynności dotyczyła dana płatność.

Jeśli działalność na rzecz osób prywatnych jest rozpoczynana w trakcie roku, limit do kasy fiskalnej należy obliczyć proporcjonalnie wg wzoru: 20 000 × liczba dni prowadzenia działalności do końca roku/liczba dni w danym roku.

Koszty uzyskania przychodów u detektywa na działalności gospodarczej

Prowadząc działalność gospodarczą opodatkowaną skalą podatkowa lub podatkiem liniowym, część wydatków można wpisać w koszty uzyskania przychodów, które pomniejszają dochód do opodatkowania.

Aby dane koszty można było rozliczyć w działalności gospodarczej muszą być związane z prowadzoną działalnością, nie mogą mieć charakteru osobistego.

Koszty uzyskania przychodów (KUP) to wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zabezpieczenia jego źródła, z wyłączeniem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PIT.

Aby rozstrzygnąć, czy dany wydatek można rozliczyć w działalności gospodarczej, pomogą poniższe pytania:

  1. Czy ten wydatek ma na celu zwiększenie przychodów lub zabezpieczenie ich źródła? Musi istnieć realny, biznesowy związek między tym, co kupujemy, a naszą firmą.
  2. Czy ten wydatek jest ekonomicznie uzasadniony dla danej działalności? Koszt powinien być logiczny i adekwatny dla danej branży i skali firmy.
  3. Czy ten wydatek nie służy wyłącznie celom osobistym? Nie można zaliczać do kosztów wydatków o charakterze prywatnym.

Jeśli na wszystkie pytania odpowiedź będzie twierdząca, to z dużym prawdopodobieństwem, dany wydatek można rozliczyć w kosztach działalności. Trzeba jednak pamiętać, że obowiązek wykazania związku danego wydatku z działalnością gospodarczą spoczywa na przedsiębiorcy i to on ponosi za to odpowiedzialność w razie ewentualnej kontroli podatkowej.

Przykładowe wydatki, jakie detektyw może wrzucić w koszty firmowe:

  • Sprzęt do obserwacji wizyjnej, np. kamery, noktowizory
  • Drony
  • Sprzęt i oprogramowanie do wykrywania urządzeń do inwigilacji (podsłuchy, nadajniki GPS itp.)
  • Lokalizatory GPS
  • Dyktafony
  • Programy analityczne
  • Aparaty fotograficzne
  • Skanery
  • Detektory
  • Usługi podwykonawców (np. grafologów, psychologów)
  • Korzystanie z baz danych (KRS, CEIDG, rejestr dłużników itp.)
  • Szkolenia i literatura branżowa podnosząca kwalifikacje
  • Licencje
  • Ubezpieczenie OC

Uwaga! Detektyw w kosztach działalności może rozliczyć wydatki na ten sprzęt, który wykorzystuje legalnie, zgodnie z prawem.

Oprócz powyższego, detektywi do kosztów uzyskania przychodu mogą zaliczyć także wydatki, które nie są bezpośrednio związane z wykonywanym zawodem, lecz służą ogólnemu funkcjonowaniu działalności gospodarczej, jak np.sprzęt komputerowy, czynsz za wynajem biura, opłaty eksploatacyjne, opłaty za telefon, usługi księgowe, koszty związane z eksploatacją firmowego samochodu, utrzymanie strony internetowej itd.

Lista kosztów uzyskania przychodu dla detektywa nie jest listą zamkniętą. Ważne, aby wydatek był poniesiony w związku z działalnością gospodarczą (w sposób bezpośredni lub pośredni) i nie miał charakteru osobistego.

Mając jednak na uwadze bogactwo możliwych gospodarczo sytuacji w działaniach detektywa i specyficznych działań należy wskazać, że rozstrzygnięcie wymaga każdorazowo szczegółowej i obiektywnej analizy stanu faktycznego konkretnej sprawy, a w wydatkach nieoczywistych zalecamy wystąpienie z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, która da ochronę prawną przedsiębiorcy przed negacją kosztu ze strony skarbówki.

Jako ciekawostkę wskażmy interpretację podatkową, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdził, że detektyw może w koszty firmowe zaliczyć zakup odzieży, bilety wstępu na różne wydarzenia oraz usługi gastronomiczne. Pełna treść interpretacji jest dostępna pod linkiem. Ale uwaga! Jest to interpretacja wydana dla konkretnej osoby, dla przedstawionego przez nią konkretnego stanu faktycznego i chroni tylko tę osobę. Nie może ona stanowić podstawy do podejmowania decyzji we własnych, nawet podobnych przypadkach. Przytoczyliśmy ją jako ciekawostkę. W takich sytuacjach konieczne jest wystąpienie o własną interpretację podatkową.

Usługi detektywistyczne a działalność nierejestrowana

Profesja detektywa jest zawodem regulowanym – wymaga uzyskania wpisu do rejestru działalności detektywistycznej, co wyklucza świadczenie usług detektywistycznych na działalności nierejestrowanej.

Powyższe oznacza, że aby móc prowadzić własne biuro detektywistyczne należy zarejestrować działalność gospodarczą.

Przypomnijmy, że działalności nierejestrowanej nie można prowadzić, jeśli wykonywanie danych czynności wymaga koncesji, zezwolenia lub wpisu do rejestru działalności regulowanej.

Świadczenie usług detektywistycznych w Polsce przez zagranicznych obywateli

Świadczyć usługi detektywistyczne w Polsce mogą także obywatele państw członkowskich UE, Norwegii, Islandii, Liechtensteinu oraz Szwajcarii – którzy nabyli w tych państwach kwalifikacje do wykonywania zawodu detektywa.

Aby obywatele z ww. krajów mogli wykonywać w Polsce czynności detektywistyczne w sposób stały oraz ciągły powinni złożyć wniosek o uznanie swoich kwalifikacji.

Wniosek o uznanie kwalifikacji (wraz z dokumentami, które je potwierdzają, np. wykształcenie, doświadczenie) należy złożyć do Komendy Głównej Policji w Warszawie. Pismo należy sporządzić w języku polskim lub wraz z kopią tłumaczenia na język polski. Dokument można przekazać osobiście lub wysłać elektronicznie.

Weryfikacja wniosku może zakończyć się oceną, że zagraniczny kandydat na detektywa:

  1. ma odpowiednie kwalifikacje i może świadczyć usługi detektywistyczne w Polsce,
  2. nie ma odpowiednich kwalifikacji więc nie może wykonywać czynności detektywistycznych w Polsce,
  3. musi odbyć tzw. staż adaptacyjny albo przystąpić do testu umiejętności – gdy kwalifikacje są niepełne.

Na wydanie decyzji, organ ma trzy miesiące, przy czym w szczególnych przypadkach czas ten może ulec wydłużeniu.

O uznanie kwalifikacji zawodowych detektywa w Polsce mogą ubiegać się również:

  • Członkowie rodzin obywateli polskich lub obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, Szwajcarii lub Norwegii, Islandii, Lichtensteinu;
  • Obywatele państw trzecich posiadający status rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej;
  • Cudzoziemcy posiadający status uchodźcy lub objęci ochroną uzupełniającą;
  • Cudzoziemcy przybywający na terytorium RP lub przebywający na tym terytorium w celu połączenia się z rodziną, będący członkami rodziny cudzoziemca zamieszkującego na terytorium RP w związku z nadaniem mu statusu uchodźcy lub udzieleniem mu ochrony uzupełniającej;
  • Obywatele państw trzecich, którzy ubiegają się o przyjęcie na terytorium RP w celu podjęcia pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji;
  • Obywatele państw trzecich, którzy zostali przyjęci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celach innych niż wykonywanie pracy zgodnie z prawem Unii Europejskiej lub prawem krajowym, mający prawo do wykonywania pracy oraz posiadający dokument pobytowy zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1030/2002 oraz obywatel państwa trzeciego, przyjęty na terytorium RP w celu wykonywania pracy zgodnie z prawem Unii Europejskiej lub prawem krajowym;
  • Obywatele państw trzecich posiadający zezwolenie na pobyt czasowy w celu prowadzenia badań naukowych.

Opłata za uznanie kwalifikacji wynosi 30 – 35% minimalnego wynagrodzenia krajowego i należy ją wnieść na rachunek bankowy Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Po wydaniu decyzji potwierdzającej kwalifikacje zawodowe, należy rozpocząć staranie się o uzyskanie licencji detektywa i przejść przez wyżej opisane etapy.

Tymczasowe świadczenie usług detektywistycznych w Polsce przez zagranicznych obywateli (bez zakładania firmy) – usługi transgraniczne

Jeśli obywatel zagraniczny z ww. krajów chce w Polsce świadczyć usługi detektywistyczne tymczasowo i okazjonalnie oraz posiada prawo wykonywania zawodu w swoim kraju wystarczy, że złoży odpowiednie oświadczenie (wraz z odpowiednimi załącznikami) do Komendanta Głównego Policji przed rozpoczęciem pierwszej usługi detektywistycznej w Polsce oraz co roku, w każdym roku, w którym planuje wykonywać taką usługę w Polsce.

Możliwość świadczenia usług transgranicznych na podstawie złożonego oświadczenia jest tzw. uproszczonym systemem uznawania kwalifikacji. Z systemu tego może skorzystać osoba, której zawód lub działalność:

  • jest regulowana w państwie jej pochodzenia;
  • nie jest regulowana w państwie jej pochodzenia, ale dana osoba:
    • wykonywała ten zawód/działalność w co najmniej jednym państwie członkowskim przez co najmniej rok w okresie ostatnich dziesięciu lat, albo
    • ukończyła kształcenie regulowane, które przygotowuje do wykonywania zawodu w kraju jej pochodzenia.

Przedsiębiorca świadczący usługi transgraniczne, składki ZUSskładki ZUS płaci na terenie państwa, gdzie ma “istotną” działalność gospodarczą. W Polsce nie musi rejestrować się do ZUS-u. Powinien jednak uzyskać od odpowiednika ZUS w swoim kraju (instytucji ubezpieczającej) zaświadczenie A1.

W zależności od tego, w jaki sposób cudzoziemiec chce wykonywać pracę w zawodzie regulowanym w danym (nie swoim) kraju, inaczej wygląda procedura uznawania kwalifikacji.

  • w przypadku zamiaru osiedlenia się w danym kraju, który reguluje konkretny zawód, potrzebne jest uznanie kwalifikacji przez państwo przyjmujące (ogólny system kwalifikacji);
  • w przypadku tymczasowego świadczenia usług związanych z wykonywaniem zawodu regulowanego w innym państwie członkowskim UE, wystarczy złożyć odpowiednie oświadczenie na piśmie (uproszczony system kwalifikacji).

Szczegółowe informacje znajdziemy w ustawie o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej.

Kontrola działalności (gospodarczej) w zakresie usług detektywistycznych

Kontrolę usług detektywistycznych przeprowadza organ prowadzący rejestr, który może upoważnić do tego Komendanta Głównego Policji lub komendantów wojewódzkich. Kontrola obejmuje przestrzeganie warunków prowadzenia działalności, a także kwestie bezpieczeństwa państwa i obywateli oraz ich dóbr osobistych.

Osoby przeprowadzające kontrolę mają prawo do wejścia na teren działalności, żądania wyjaśnień i dokumentów. Z kontroli sporządza się protokół zawierający dane przedsiębiorcy, kontrolujących, czas kontroli, jej zakres oraz opis stanu faktycznego i nieprawidłowości.

W przypadku wykrycia nieprawidłowości wykonywanej działalności gospodarczej w zakresie usług detektywistycznych, przedsiębiorca może zostać wezwany do ich usunięcia lub do złożenia wyjaśnień i przekazania dokumentów celem zweryfikowania posiadanych informacji oraz ustalenia, czy przedsiębiorca spełnia warunki wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem do rejestru działalności gospodarczej w zakresie usług detektywistycznych.

W sprawach nieuregulowanych stosuje się przepisy ustawy Prawo przedsiębiorców.

Księgowość dla detektywa

Ty, jako detektyw, jesteś mistrzem śledztwa. Ale co z Twoją własną firmą? Czy jej księgowość to także dobrze rozwiązana sprawa?

Ty śledzisz podejrzanych i tropisz prawdę w sprawach swoich klientów – my śledzimy zmiany podatkowe i tropimy prawidłowości w rozliczeniach podatkowych naszych klientów. Masz głowę do śledztw, my mamy głowę do przepisów podatkowych- przeczesujemy każdy dokument, analizujemy każdą fakturę i tropimy niskie podatki.

Zajmij się działaniami na froncie – a my zajmiemy się liczbami. Sprawdź naszą ofertę.

Autor ifirma.pl

Dorota Łesak

Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.

Komentarze czytelników
  1. 16 listopada 2020 o 11:36
    Anna Maj

    Wydawało mi się kiedyś, że zostanie detektywem jest takie proste… a jednak myliłam się.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie czy
stacjonarnie?

Korzystaj jak chcesz!

Zleć księgowość

Pobierz darmową aplikację mobilną

aplikacja mobilna ifirma
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003