Kim jest copywriter?
Copywriter to osoba, która zawodowo zajmuje się tworzeniem treści w postaci tekstów na bloga, do prasówek, w postaci scenariuszy reklamowych, treści promocyjnych, opisów produktów, newsletterów oraz postów w mediach społecznościowych. Treści te tworzone są w celach marketingowych, edukacyjnych czy sprzedażowych. Copywriter często działa w oparciu o specjalistyczną wiedzę, przykładowo przygotowując materiały z zakresu prawa, podatków czy branży IT lub bazując na swojej dotychczasowej znajomości tematu. Niekiedy jednak, aby opracować rzetelny i wartościowy tekst, przeprowadza również szczegółowy research, korzystając z wiarygodnych źródeł. Ważnym aspektem jest również posiadanie „lekkiego pióra”, czyli umiejętności pisania w sposób atrakcyjny i angażujący dla odbiorcy, a jednocześnie znajomość zasad SEO, aby tworzone treści były nie tylko ciekawe, ale też widoczne w wynikach wyszukiwarek. Niezbędna jest również bardzo dobra znajomość języka polskiego, w tym zasad ortograficznych, gramatycznych i interpunkcyjnych, co pozwala przygotowywać teksty poprawne językowo, czytelne i profesjonalne.
Copywriter a działalność gospodarcza – jeśli chcesz wiedzieć czy copywriter musi mieć działalność gospodarczą, to przeczytaj ten artykuł.
Copywriting a prawa autorskie
Copywriter jest autorem tekstów, o ile jego praca ma twórczy i indywidualny charakter. W ramach przypomnienia: utworem w rozumieniu przepisów prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, utrwalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od jego wartości, przeznaczenia czy sposobu wyrażenia. Oznacza to, że zarówno artykuły, scenariusze, opisy produktów, jak i posty w mediach społecznościowych mogą być traktowane jako utwory, o ile wykazują indywidualny charakter i są wynikiem twórczej pracy autora.
W przypadku utworu stworzonego przez copywritera zasady prawa autorskiego mają szczególne znaczenie. Każdy tekst w postaci artykułu na bloga, opisu produktu, newslettera, czy postu w mediach społecznościowych jest przedmiotem prawa autorskiego, ponieważ stanowi przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze. Copywriter automatycznie nabywa prawa autorskie, które dzielimy na dwa główne rodzaje:
- Osobiste – niezbywalne, przypisane twórcy. Łączą twórcę z utworem i gwarantują mu prawo do:
- przypisania autorstwa utworu,
- oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem,
- decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności,
- nadzorowania sposobu korzystania z utworu.
- Majątkowe – przyznają twórcy wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do otrzymywania wynagrodzenia w przypadku korzystania z tego utworu:
- mogą zostać zbyte np. w drodze sprzedaży,
- dają twórcy wyłączne prawo do rozporządzania utworem na wszystkich polach eksploatacji,
- umożliwiają otrzymywanie wynagrodzenia przy korzystaniu z utworu.
- Zależne prawa autorskie – dotyczą sytuacji, gdy utwór jest opracowywany, adaptowany lub przekształcany w nową formę:
- twórca zachowuje wyłączne prawo zezwalania na korzystanie z tych zależnych praw, chyba że umowa stanowi inaczej,
- obejmują np. tłumaczenie, skrócenie, przeróbkę lub zmianę formy utworu,
- nawet po przeniesieniu majątkowych praw autorskich, wykorzystanie zależnych praw wymaga zgody autora, jeśli umowa tego nie reguluje.
W praktyce jednak istotne jest pytanie, po ilu latach wygasają prawa autorskie do takich tekstów. Zasadniczo majątkowe prawa autorskie wygasają 70 lat po śmierci autora, natomiast osobiste prawa autorskie pozostają niezbywalne i nie wygasają. Dlatego każdy tekst stworzony przez copywritera pozostaje chroniony przez prawo, a jego dalsze wykorzystanie powinno być zgodne z ustaleniami zawartymi w umowie oraz przepisami dotyczącymi przedmiotu prawa autorskiego i świadomością, co jest przedmiotem prawa autorskiego.
WAŻNE – w świetle prawa autorskiego copywriter jest twórcą utworu i od momentu stworzenia tekstu automatycznie przysługują mu autorskie prawa osobiste (niezbywalne) oraz autorskie prawa majątkowe (które może przenieść na klienta lub udzielić licencji), nawet jeśli w umowie przenosi prawa majątkowe, nadal pozostaje autorem, bowiem prawa osobiste nigdy nie wygasają i nie można się ich zrzec.
Copywriter a AI
AI może stanowić pomocne narzędzie usprawniające pracę copywritera, przyspieszając proces poprzez generowanie roboczych wersji tekstów, propozycji tematów, nagłówków, pomysłów czy wstępnych struktur, a także poprawę tekstu pod kątem literówek i błędów ortograficznych. Należy jednak pamiętać, że AI to wciąż tylko narzędzie wspomagające i optymalizujące pracę, które – choć przydatne – nie jest nieomylne i nigdy całkowicie nie zastąpi pracy twórczej oraz wiedzy specjalistycznej człowieka. To autor treści, a nie sztuczna inteligencja, nadaje ostateczny charakter tworzonemu utworowi, przekształcając go w dzieło twórcze w rozumieniu przepisów prawa autorskiego.
Dlatego copywriter musi zadbać o realny wkład autorski w tworzonym przez siebie utworze, czyli odpowiedni dobór słów, charakterystyczny dla autora język i stylistyka treści, ton wypowiedzi oraz wkład w merytorykę treści utworu. Jeśli tekst dotyczy materii prawnej, powinien być przygotowany z najwyższą starannością i w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa. To właśnie te elementy przesądzają o tym, że powstaje utwór w rozumieniu prawa autorskiego, a autor zachowuje do niego pełnię praw majątkowych i osobistych.
Więcej na temat AI i praw autorskich przeczytasz tutaj.
Umowa z copywriterem – jaka umowa dla copywritera?
Jeśli chodzi o formy działalności copywritera, to może on działać na różne sposoby, w zależności od charakteru współpracy i też własnych preferencji:
- Działalność nierejestrowana – jest możliwa, jeśli przychody nie przekraczają limitu określonego w przepisach (w Polsce jest to równowartość połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę w skali miesiąca). Wówczas copywriter nie musi rejestrować firmy ani odprowadzać składek ZUS, jednak nadal musi rozliczać przychody w zeznaniu podatkowym.
| KRYTERIUM |
SZCZEGÓŁY |
| LIMIT PRZYCHODÓW MIESIĘCZNY |
3 499,50 zł (75% minimalnego wynagrodzenia) |
| LIMIT PRZYCHODÓW ROCZNY |
41 994 zł |
| BRAK RÓWNOCZESNEJ DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ |
NDG możliwa tylko po co najmniej 60 miesiącach od zamknięcia lub ostatniego zawieszenia firmy |
| EWIDENCJA SPRZEDAŻY |
uproszczona ewidencja przychodów w roku podatkowym |
| ROZLICZENIE ROCZNE |
PIT-36, możliwość odliczenia kosztów (materiały, narzędzia, usługi); dobrym zwyczajem prowadzenie KPiR |
| RESPEKTOWANIE PRAW KONSUMENTA |
obowiązki informacyjne, prawo odstąpienia od umowy zawieranej na odległość |
| DOKUMENTOWANIE SPRZEDAŻY |
na żądanie klienta: rachunek lub faktura; można korzystać z programów do faktur |
| PODATEK DOCHODOWY |
stawka 12% przy rocznym przychodzie do 120 tys. zł; odliczenie kosztów możliwe raz w roku |
- >Praca na etacie w firmie – copywriter może być zatrudniony w agencji marketingowej lub firmie zajmującej się tworzeniem treści. Wówczas obowiązuje standardowa umowa o pracę lub B2B, a prawa autorskie do tworzonych materiałów regulowane są przepisami prawa i umową z pracodawcą.
- Działając na zlecenie – copywriter zazwyczaj działa na podstawie umowy o dzieło, co pozwala mu tworzyć teksty takie jak artykuły blogowe, prasówki, opisy produktów, newslettery czy scenariusze reklamowe w ramach stałej lub powtarzalnej współpracy.
Umowa o dzieło z copywriterem – co powinna zawierać?
Umowa o dzieło jest umową, w której jedna strona (zleceniobiorca) zobowiązuje się do wykonania określonego dzieła, a druga strona (zleceniodawca) do zapłaty wynagrodzenia za jego wykonanie. Każda umowa o dzieło powinna przynajmniej określać:
- strony umowy – dane Zleceniodawcy i Zleceniobiorcy,
- czas trwania umowy – konkretne daty obowiązywania umowy,
- przedmiot umowy – dokładny opis dzieła i rezultat, który ma być osiągnięty,
- prawa i obowiązki stron – opis praw i obowiązków stron, aby nie było wątpliwości w zakresie tego kto co robi i za co odpowiada,
- termin wykonania dzieła – konkretny termin lub harmonogram dostarczenia,
- wynagrodzenie – kwota, sposób i termin płatności,
- prawa autorskie – określenie, kto i w jakim zakresie ma prawa do dzieła,
- odbiór dzieła – sposób akceptacji, wzór protokołu,
- odpowiedzialność – kto odpowiada za efekt końcowy i ewentualne wady dzieła,
- postanowienia końcowe – forma zmiana umowy, liczba egzemplarzy.
Ponieważ copywriter wykonuje dzieło w formie tekstu, można dodatkowo uwzględnić elementy takie jak:
- zakres tematyczny i wytyczne – np. propozycja tematów, długość tekstu, ton, styl, słowa kluczowe SEO;
- poufność – klauzula dotycząca nieujawniania informacji, danych firmowych, materiałów oraz informacji o klientach udostępnionych przez firmę oraz do niewykorzystywania ich w celach innych niż wykonanie dzieła, zarówno w trakcie trwania umowy, jak i po jej zakończeniu;
- wykorzystanie ai i narzędzi pomocniczych – zaznaczenie, że narzędzia wspomagające mogą być użyte, ale końcowy tekst musi być twórczy i autorski;
- format dostarczenia dzieła – np. plik tekstowy w określonym formacie.
Podsumowanie
Współpraca z copywriterem to nie tylko kwestia otrzymania atrakcyjnych i angażujących tekstów, ale także odpowiedniego zabezpieczenia praw autorskich do stworzonych treści. Dlatego warto pamiętać, że podpisanie umowy o dzieło to dopiero część procesu, bowiem kluczowe jest także określenie zakresu praw autorskich, odpowiedzialności za efekt końcowy oraz zasad korzystania z dzieła. Dzięki temu współpraca staje się jasna, bezpieczna i korzystna dla obu stron, a Twój tekst pozostaje chroniony przez prawo!