



Copywriting jest popularnym narzędziem wspierającym sprzedaż, marketing i komunikację marek. Wiele firm i przedsiębiorców korzysta z usług copywriterów, ale nie każdy wie, jak zrobić to zgodnie z prawem – zarówno pod względem jakości treści, jak i kwestii praw autorskich. Każdy tekst, artykuł, opis produktu czy newsletter stworzony przez copywritera jest utworem, co oznacza, że jego wykorzystanie podlega konkretnym regulacjom prawnym, w szczególności w zakresie praw autorskich.
Copywriter to osoba, która zawodowo zajmuje się tworzeniem treści w postaci tekstów na bloga, do prasówek, w postaci scenariuszy reklamowych, treści promocyjnych, opisów produktów, newsletterów oraz postów w mediach społecznościowych. Treści te tworzone są w celach marketingowych, edukacyjnych czy sprzedażowych. Copywriter często działa w oparciu o specjalistyczną wiedzę, przykładowo przygotowując materiały z zakresu prawa, podatków czy branży IT lub bazując na swojej dotychczasowej znajomości tematu. Niekiedy jednak, aby opracować rzetelny i wartościowy tekst, przeprowadza również szczegółowy research, korzystając z wiarygodnych źródeł. Ważnym aspektem jest również posiadanie „lekkiego pióra”, czyli umiejętności pisania w sposób atrakcyjny i angażujący dla odbiorcy, a jednocześnie znajomość zasad SEO, aby tworzone treści były nie tylko ciekawe, ale też widoczne w wynikach wyszukiwarek. Niezbędna jest również bardzo dobra znajomość języka polskiego, w tym zasad ortograficznych, gramatycznych i interpunkcyjnych, co pozwala przygotowywać teksty poprawne językowo, czytelne i profesjonalne.
Copywriter a działalność gospodarcza – jeśli chcesz wiedzieć czy copywriter musi mieć działalność gospodarczą, to przeczytaj ten artykuł.
Copywriter jest autorem tekstów, o ile jego praca ma twórczy i indywidualny charakter. W ramach przypomnienia: utworem w rozumieniu przepisów prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, utrwalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od jego wartości, przeznaczenia czy sposobu wyrażenia. Oznacza to, że zarówno artykuły, scenariusze, opisy produktów, jak i posty w mediach społecznościowych mogą być traktowane jako utwory, o ile wykazują indywidualny charakter i są wynikiem twórczej pracy autora.
W przypadku utworu stworzonego przez copywritera zasady prawa autorskiego mają szczególne znaczenie. Każdy tekst w postaci artykułu na bloga, opisu produktu, newslettera, czy postu w mediach społecznościowych jest przedmiotem prawa autorskiego, ponieważ stanowi przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze. Copywriter automatycznie nabywa prawa autorskie, które dzielimy na dwa główne rodzaje:
W praktyce jednak istotne jest pytanie, po ilu latach wygasają prawa autorskie do takich tekstów. Zasadniczo majątkowe prawa autorskie wygasają 70 lat po śmierci autora, natomiast osobiste prawa autorskie pozostają niezbywalne i nie wygasają. Dlatego każdy tekst stworzony przez copywritera pozostaje chroniony przez prawo, a jego dalsze wykorzystanie powinno być zgodne z ustaleniami zawartymi w umowie oraz przepisami dotyczącymi przedmiotu prawa autorskiego i świadomością, co jest przedmiotem prawa autorskiego.
AI może stanowić pomocne narzędzie usprawniające pracę copywritera, przyspieszając proces poprzez generowanie roboczych wersji tekstów, propozycji tematów, nagłówków, pomysłów czy wstępnych struktur, a także poprawę tekstu pod kątem literówek i błędów ortograficznych. Należy jednak pamiętać, że AI to wciąż tylko narzędzie wspomagające i optymalizujące pracę, które – choć przydatne – nie jest nieomylne i nigdy całkowicie nie zastąpi pracy twórczej oraz wiedzy specjalistycznej człowieka. To autor treści, a nie sztuczna inteligencja, nadaje ostateczny charakter tworzonemu utworowi, przekształcając go w dzieło twórcze w rozumieniu przepisów prawa autorskiego.
Dlatego copywriter musi zadbać o realny wkład autorski w tworzonym przez siebie utworze, czyli odpowiedni dobór słów, charakterystyczny dla autora język i stylistyka treści, ton wypowiedzi oraz wkład w merytorykę treści utworu. Jeśli tekst dotyczy materii prawnej, powinien być przygotowany z najwyższą starannością i w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa. To właśnie te elementy przesądzają o tym, że powstaje utwór w rozumieniu prawa autorskiego, a autor zachowuje do niego pełnię praw majątkowych i osobistych.
Więcej na temat AI i praw autorskich przeczytasz tutaj.
Jeśli chodzi o formy działalności copywritera, to może on działać na różne sposoby, w zależności od charakteru współpracy i też własnych preferencji:
KRYTERIUM | SZCZEGÓŁY |
LIMIT PRZYCHODÓW MIESIĘCZNY | 3 499,50 zł (75% minimalnego wynagrodzenia) |
LIMIT PRZYCHODÓW ROCZNY | 41 994 zł |
BRAK RÓWNOCZESNEJ DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ | NDG możliwa tylko po co najmniej 60 miesiącach od zamknięcia lub ostatniego zawieszenia firmy |
EWIDENCJA SPRZEDAŻY | uproszczona ewidencja przychodów w roku podatkowym |
ROZLICZENIE ROCZNE | PIT-36, możliwość odliczenia kosztów (materiały, narzędzia, usługi); dobrym zwyczajem prowadzenie KPiR |
RESPEKTOWANIE PRAW KONSUMENTA | obowiązki informacyjne, prawo odstąpienia od umowy zawieranej na odległość |
DOKUMENTOWANIE SPRZEDAŻY | na żądanie klienta: rachunek lub faktura; można korzystać z programów do faktur |
PODATEK DOCHODOWY | stawka 12% przy rocznym przychodzie do 120 tys. zł; odliczenie kosztów możliwe raz w roku |
Umowa o dzieło jest umową, w której jedna strona (zleceniobiorca) zobowiązuje się do wykonania określonego dzieła, a druga strona (zleceniodawca) do zapłaty wynagrodzenia za jego wykonanie. Każda umowa o dzieło powinna przynajmniej określać:
Ponieważ copywriter wykonuje dzieło w formie tekstu, można dodatkowo uwzględnić elementy takie jak:
Współpraca z copywriterem to nie tylko kwestia otrzymania atrakcyjnych i angażujących tekstów, ale także odpowiedniego zabezpieczenia praw autorskich do stworzonych treści. Dlatego warto pamiętać, że podpisanie umowy o dzieło to dopiero część procesu, bowiem kluczowe jest także określenie zakresu praw autorskich, odpowiedzialności za efekt końcowy oraz zasad korzystania z dzieła. Dzięki temu współpraca staje się jasna, bezpieczna i korzystna dla obu stron, a Twój tekst pozostaje chroniony przez prawo!
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.