Przedsiębiorcy w ramach tarczy antykryzysowej i tarczy finansowej otrzymali różnego rodzaju wsparcie finansowe lub ulgę w formie zwolnienia z opłacania składek ZUS. W zależności od tego jaki to jest rodzaj wsparcia różnie to będzie wyglądało na gruncie rozliczeń podatkowych.
W ramach tarczy finansowej z PFR można otrzymać środki finansowe mające charakter pożyczki, która docelowo może być umorzona nawet w 75%.
Czy od wydatków finansowych z tarczy można odliczać VAT?
Jeżeli chodzi o kwestie odliczenia podatku VAT od zakupów, które można sfinansować środkami otrzymanymi w ramach wsparcia z tarcz to co zasady podlega on odliczeniu na zasadach ogólnych.
Rodzaje wsparcia, w ramach którego można dokonywać zakupów na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej:
Świadczenie postojowe.
Jest to rodzaj pomocy finansowej, która określana jest jako wsparcie socjalne. Otrzymane wsparcie przedsiębiorca może wykorzystać w dowolny sposób. Może je przeznaczyć na wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, ale może je również przeznaczyć na cele nie mające nic wspólnego z firmą.
W takiej sytuacji jeżeli przedsiębiorca dokonuje zakupów towarów bądź usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych to przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Dofinansowania części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej z PUP.
Środki finansowe przyznane w ramach tego wsparcia jeżeli nie są ujęte po stronie przychodów nie są ujmowane również po stronie kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli natomiast chodzi o podatek VAT to ustawa o podatku od towarów i usług nie uzależnia możliwości odliczenia VAT naliczonego od źródła finansowania. Przy wszelkiego rodzaju dotacjach, subwencjach, o tym czy podatek VAT może zostać odliczony czy nie decyduje czy jest on kwalifikowalny czy też nie. Ta informacja będzie przesądzała czy otrzymane środki wykazywane są w rozliczeniu dotacji w kwocie netto czy brutto. Informacja czy VAT jest kwalifikowalny czy nie najczęściej znajduje się w regulaminie bądź w umowie. W przypadku dofinansowania z PUP nigdzie nie ma takiej wzmianki, ponadto nie jest to ani dotacja ani subwencja tylko rodzaj nieodpłatnych świadczeń.
W takiej sytuacji wydaje się, że od zakupów finansowanych ze środków z PUP można odliczać VAT na zasadach ogólnych.
W takich jednak sytuacjach sprawę najlepiej konsultować z PUP oraz doradcą podatkowym lub wystąpić o indywidualną interpretację podatkową.
Pożyczki do kwoty 5.000 zł z PUP.
W przypadku pożyczki nie wystąpią przesłanki, które zabraniałyby czynnemu podatnikowi VAT prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od dokonywanych zakupów na zasadach ogólnych wynikających z ustawy o VAT.
Dofinansowanie z PFR.
W tym przypadku przyznane środki finansowe jako subwencja ma formę pożyczki, która w części podlega umorzeniu. W takiej sytuacji możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego będzie wynikała z przesłanek wskazanych w pkt 3.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Tarcza antykryzysowa a podatek VAT u czynnych podatników– najważniejsze pytania
Tak, co do zasady czynni podatnicy VAT mogą odliczyć go na zasadach ogólnych.
Zakupy opłacone z dofinansowania kosztów prowadzenia działalności z PUP – czy można odliczyć od nich VAT?
Tak, pod warunkiem, że są to towary lub usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zakupy opłacone z dofinansowania kosztów prowadzenia działalności z PUP – czy można odliczyć od nich VAT?
Przepisy wskazują na to, że można odliczyć VAT na zasadach ogólnych, jednak warto skonsultować to z PUP lub wystąpić o indywidualną interpretację podatkową.
Czy od wydatków opłaconych z tarczy finansowej można odliczyć VAT?
Tak, od zakupów opłaconych środkami z dofinansowania PFR można odliczyć VAT.
Czy od zakupów sfinansowanych z pożyczki z PUP można odliczyć VAT?
Tak, nie występują żadne przesłanki, które by tego zabraniały.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W świecie, w którym zmienność stała się nową normą, a tempo rozwoju technologii nie zwalnia nawet na chwilę, rola Project Managera nabiera zupełnie nowego wymiaru. Jeszcze do niedawna wystarczyła solidna wiedza techniczna i umiejętność pilnowania terminów. Dziś potrzeba już więcej. Współczesny menedżer projektu musi być liderem, strategiem, innowatorem i mediatorem – często w jednej osobie.
W dobie powszechnej cyfryzacji, media społecznościowe stały się integralną częścią strategii komunikacyjnych firm – niezależnie od branży czy skali działalności. Obecność w kanałach takich jak LinkedIn, Facebook, Instagram czy TikTok nie jest już kwestią wyboru, lecz standardem rynkowym. Jednak sama obecność nie wystarcza, by osiągać konkretne cele biznesowe.
Sportowe emocje, rywalizacja na najwyższym poziomie i niezłomny duch walki – tak w kilku słowach można opisać Memoriał Marka Petrusewicza, który odbędzie się już 7 i 8 listopada na pływalni Orbita przy ul. Wejherowskiej 34 we Wrocławiu. W tym roku IFIRMA dołącza do grona partnerów wydarzenia, wspierając zawodników w drodze po nowe rekordy.
Wypalenie zawodowe to zjawisko, które coraz częściej dotyka pracowników w różnych branżach – od korporacyjnych biur po sektor medyczny i kreatywny. Szybkie tempo życia, rosnące wymagania i presja na osiąganie wyników sprawiają, że wielu ludzi zmaga się z chronicznym stresem, zmęczeniem i utratą motywacji do pracy.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo