Żyjemy w dynamicznych i nieprzewidywalnych czasach. Przedsiębiorcy borykają się z różnymi problemami, a koniunktura na rynku bywa kapryśna. Dlatego też, szczególnie w tym okresie, trudno jest o planowanie długofalowe. Pracodawca, który jeszcze kilka miesięcy temu potrzebował 10 pracowników, może już nie mieć dla wszystkich pracy. W dzisiejszej publikacji odpowiemy na pytanie, na co zwrócić uwagę przy rozwiązaniu umowy o pracę w czasie pandemii.
Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia – doręczenie
W sytuacji, gdy nastąpi rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia, dojdzie do natychmiastowego zerwania współpracy. Oświadczenie o wypowiedzeniu można pracownikowi wręczyć:
osobiście – jako pracodawca,
przez osobę upoważnioną do działania w sprawach z zakresu prawa pracy, jeśli posiada pełnomocnictwo pracodawcy,
przez pocztę, przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru, na wskazany przez pracownika adres zamieszkania. W tym przypadku pracodawca musi mieć potwierdzenie kiedy pracownik odebrał przesyłkę, ponieważ stosunek pracy ulegnie rozwiązaniu właśnie w dniu odbioru. Przy tej formie wręczania wypowiedzenia istotne jest skuteczne doręczenie, z którym często bywa problem, ponieważ pracownik może unikać odbioru oświadczenia.
Sprawdźmy, co się zmieniło w przepisach w związku z pandemią COVID-19.
Co się zmieniło w przepisach w okresie pandemii?
W obecnej sytuacji epidemiologicznej wprowadzono do ustawy dotyczącej instrumentów wsparcia związanych z COVID-19 (Dz.U.2020 poz. 695 ze zm.) przepis o doręczaniu pism za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej regulacji, w przypadku rozwiązania umowy o pracę nie będzie tzw. “fikcyjnych doręczeń” stosowanych w praktyce. W art. 98 ustawy, o której mowa powyżej zostało zapisane, że nieodebranych pism podlegających doręczeniu za potwierdzeniem odbioru przez operatora pocztowego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe, których termin odbioru określony w zawiadomieniu o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru przypadał w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, nie można uznać za doręczone w czasie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz przed upływem 14 dni od dnia zniesienia tych stanów.
W związku z powyższym, żeby doszło do skutecznego rozwiązania umowy, konieczny jest faktyczny odbiór pisma i najlepiej – posiadanie potwierdzenia odbioru w celach dowodowych. Nie można uznać, że brak odbioru korespondencji po jednokrotnym lub dwukrotnym awizowaniu będzie uznawany za skuteczne doręczenie pisma. Doprecyzowano w ustawie, że obecnie pracownik musi odebrać korespondencję pocztową, aby uznać, że jest skutecznie doręczone oświadczenie o wypowiedzeniu umowy o pracę.
W tym miejscu należy przypomnieć, że w ustawie Kodeks pracy nie została doprecyzowana forma składania oświadczenia woli. Jest mowa jedynie o formie pisemnej, a oświadczenie ma być skutecznie doręczone. Wydaje się więc, że przesłanie rozwiązania umowy o pracę za pośrednictwem kuriera, który dostarczy pracodawcy potwierdzenie odbioru pisma przez pracownika będzie równie skuteczne, jak wysłanie pocztą.
Pracodawca nie powinien zapominać, że może skorzystać jeszcze z innej formy doręczenia wypowiedzenia umowy o pracę, jak można przeczytać na stronie internetowej PIP. Jest to forma elektroniczna, która jest aktualnie zrównana z formą pisemną. Oświadczenie o rozwiązaniu umowy o pracę może zostać doręczone za pośrednictwem poczty elektronicznej z wykorzystaniem podpisu kwalifikowanego, najlepiej na służbowy adres e-mail z potwierdzeniem doręczenia. Takie oświadczenie jest uznane za złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba (adresat oświadczenia) mogła zapoznać się z jego treścią.
Pracodawcy, którzy chcą rozwiązać umowę o pracę powinni pamiętać o tych szczególnych rozwiązaniach w okresie pandemii.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czterodniowy tydzień pracy w Polsce coraz bliżej. Rząd planuje uruchomić program pilotażowy, który zweryfikuje, czy skrócony czas pracy służy zarówno przedsiębiorcom, jak i pracownikom. Co wiemy o tym projekcie, a także na co powinni przygotować się właściciele firm?
W KSeF gromadzone są nie tylko dane osobowe, np. kontrahentów, ale także informacje biznesowe o dużej wartości gospodarczej, które mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa. Dlatego korzystanie z systemu wymaga nie tylko znajomości jego funkcji, ale również świadomego dbania o bezpieczeństwo danych i poufność informacji handlowych. Jak zatem zadbać o ochronę danych osobowych i tajemnicę przedsiębiorstwa po wprowadzeniu KSeF?
Nie wiesz, jak prawidłowo rozliczać samochód osobowy w firmie? W dzisiejszym artykule napiszemy, w jaki sposób rozliczyć koszty oraz podatek VAT w 2025 roku.
Planujesz otworzyć sklep na Shopify w 2025 roku? Dowiedz się, ile to kosztuje! Przygotowaliśmy pełen przegląd wydatków, których możesz się spodziewać podczas rozpoczęcia swojej przygody z e-commerce. Poznaj szczegóły w naszym najnowszym artykule.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo