Forma zarobkowania w charakterze pośrednika kredytowego jest jedną z aktywności zawodowych, która jest rozliczana w taki sam sposób, jak każdy inny rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej. Czyli osiągane przychody będą rozliczane w oparciu o ustawę o podatku dochodowym, a kwestie związane z rozliczaniem podatku VAT należy analizować na bazie ustawy o VAT. W dzisiejszej publikacji będzie nas interesować sposób rozliczenia zwrotu prowizji dokonywanego przez pośrednika kredytowego.
Kiedy może dojść do zwrotu prowizji otrzymanej przez pośrednika?
Bardzo ogólnie rzecz ujmując, do zwrotu prowizji dojdzie w sytuacji, gdy pobrana prowizja na skutek powstania różnego rodzaju okoliczności okaże się nienależna. Może to być przykładowo sytuacja, w której po podpisaniu umowy kredytowej nie dojdzie ona do skutku, nie zostanie wypłacony kredyt. W takiej sytuacji naliczona prowizja będzie do zwrotu, o ile została już wypłacona. Rodzi się pytanie, w jaki sposób potraktować taki zwrot prowizji na gruncie rozliczenia przychodów w podatku dochodowym.
Korekta przychodów w podatku dochodowym
Ustawy podatkowe są tak skonstruowane, że tylko w bardzo rzadkich przypadkach odnoszą się wprost do rozliczania konkretnych czynności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jeżeli chodzi o pośrednictwo kredytowe, to nie ma przepisów szczególnych dedykowanych tylko dla tej branży. Dlatego też zawsze w takim przypadku należy rozpatrywać zagadnienie na przepisach ogólnych poświęconych danej tematyce. W naszym przypadku będzie to kwestia dokonywania korekty przychodów. W ustawie o PIT jest tylko ogólne odniesienie:
jeżeli korekta jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, to cofamy się do okresu faktury pierwotnej,
jeżeli przyczyna korekty nie była znana w momencie wystawiania faktury pierwotnej, to rozliczamy ją w okresie wystawienia faktury korygującej.
Kiedy korygować zwrot prowizji przez pośrednika kredytowego w podatku PIT?
Odpowiedź na to pytanie nie jest niestety tak oczywista i jednoznaczna, jak by się mogło wydawać. Muszą być tutaj wzięte pod uwagę różne okoliczności w sprawie.
Punktem wyjścia powinno być ustalenie, czy jest może taki zapis w umowie nawiązującej współpracę, że prowizja może zostać rekalkulowana, czyli ponownie przeliczona na podstawie nowych danych lub powstania nowych okoliczności, które nie były znane na moment rozliczenia prowizji.
W takim przypadku można wnioskować, że przyczyną korekty nie była znana w momencie wystawiania faktury pierwotnej, a więc korekta będzie rozliczona w okresie bieżącym. Jeżeli jednak ponowne przeliczenie miałoby związek z błędem rachunkowym znanym pierwotnie, to już w takim przypadku korekta powinna zostać ujęta w okresie wystawienia faktury pierwotnej.
Zwrot prowizji a podatek VAT
Na szczęście jeżeli chodzi o ustawę o podatku VAT, to zostało w niej wprost napisane, że usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych korzystają ze zwolnienia przedmiotowego w VAT (art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT). Oznacza to, że bez względu na limit osiągniętych przychodów, taka transakcja nie będzie objęta obowiązkiem rozliczenia podatku VAT, a więc również korygowanie rozliczeń nie wpływa na podatek. Jeżeli natomiast pośrednik kredytowy jest czynnym podatnikiem VAT i rozlicza usługi pośrednictwa, to wówczas obowiązują go ogólne zasady dotyczące korygowania wystawionych faktur i okresu ujmowania do rozliczeń w JPK_V7, zarówno w części ewidencyjnej i deklaracyjnej.
Podsumowanie
Pomimo iż przepisy dotyczące korygowania przychodów w podatku PIT w obecnym kształcie obowiązują już od jakiegoś czasu, to w dalszym ciągu przedsiębiorcy i księgowi, w sytuacjach mniej oczywistych zadają sobie pytanie, czy korekta jest ujęta we właściwym okresie rozliczeniowym. W przypadku pośrednictwa kredytowego rozstrzyganie na gruncie podatku VAT będzie zależało od tego, czy są świadczone tylko usługi pośrednictwa kredytowego, czy również wykonywane są czynności podlegające pod VAT. Jeżeli natomiast chodzi o podatek dochodowy, to przede wszystkim trzeba ustalić, czy przyczyna korekty była znana w momencie wystawiania faktury pierwotnej, czy też nie. Od tego będzie zależało księgowanie korekty faktury wstecz lub na bieżąco, w okresie jej wystawienia.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Jeśli miałbym określić, co stanowi fundamentalny warunek dla każdej firmy w procesie promocji w organicznych wynikach wyszukiwarek internetowych, to bez wątpienia byłaby to widoczność jej witryny w tych zasobach. Od tego wszystko się zaczyna, a bez tego, jak mawiał klasyk „nie będzie niczego”.
Czy wiesz, że wystawianie i używanie tzw. pustych faktur stanowi przestępstwo gospodarcze, które może doprowadzić nawet do pozbawienia wolności? Przeczytaj, jakie konsekwencje mogą powodować puste faktury.
We wrześniu 2024 rozpoczął się szósty nabór wniosków na dopłaty w ramach programu Mój Prąd z budżetem 400 mln zł. Ze względu na duże zainteresowanie dotacjami budżet programu został zwiększony do 1,25 mld zł oraz przedłużony do marca 2025! Sprawdź, na czym polega dofinansowanie z programu Mój Prąd, oraz kto i na co może je uzyskać w 2025 roku!
Zasadniczo dokumenty księgowe w spółce z o.o. należy trzymać przez co najmniej 5 lat, ale w niektórych przypadkach przepisy mogą wymagać dłuższego okresu. Z poniższego artykułu dowiesz się, jak zadbać o prawidłowe przechowywanie dokumentów księgowych i podatkowych w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo