Początek roku podatkowego wiąże się z możliwością dokonywania zmian formy opodatkowania dochodów/przychodów. W 2022 roku przedsiębiorcy mieli nie lada dylemat, jaką formę opłacania podatków wybrać. W dużej mierze rozterki były podyktowane wprowadzeniem ustawy o Polskim Ładzie, która zmieniła m.in. zasadę rozliczania składki zdrowotnej dla wszystkich firm. W dzisiejszej publikacji odpowiemy na pytanie, w jaki sposób rozliczyć otrzymany zwrot OC po zmianie formy opodatkowania na ryczałt.
Kiedy możemy otrzymać zwrot składki OC?
Najczęściej o obowiązkowym ubezpieczeniu OC mówimy w kontekście pojazdów samochodowych. Jeżeli przedsiębiorca zdecyduje się na sprzedaż pojazdu, to bardzo często mamy do czynienia ze zwrotem części składki ubezpieczeniowej, która uprzednio została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli przedsiębiorca prowadzi PKPiR.
Przykład
Pan Jacek we wrześniu 2021 roku zawarł polisę OC na ubezpieczenie samochodu osobowego, który znajduje się w ewidencji środków trwałych. Kwota z polisy została ujęta jednorazowo w kosztach uzyskania przychodów w dacie zawarcia i zapłaty polisy. W miesiącu marcu 2022 roku pan Jacek sprzedał samochód a firma ubezpieczeniowa dokonała na jego rachunek bankowy zwrotu części zapłaconej składki OC. W jaki sposób wykazać taki zwrot w prowadzonej działalności gospodarczej?
Zwrot składki OC – zmniejszenie kosztów, czy zwiększenie przychodów?
Przepisy podatkowe bardzo często nie odnoszą się wprost do wielu zagadnień związanych z rozliczaniem podatków. Dodatkowo jeżeli pewne operacje gospodarcze są dokonywane na przełomie lat i po zmianie formy opodatkowania mogą się zrodzić kolejne pytania i dylematy, jaki będzie właściwy sposób postępowania. W pierwszej kolejności w omawianym temacie należy sobie odpowiedzieć na pytanie, czy zwrot składki OC powinien zmniejszyć koszty uzyskania przychodów jeszcze w PKPiR, czy jednak otrzymaną kwotę powinno się już wykazać po stronie przychodów i opodatkować według odpowiedniej stawki ryczałtu. Poniżej opiszemy, w jaki sposób postąpić w takich okolicznościach.
Zmiana formy opodatkowania a zwrot składki OC
Katalog przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej jest obszerny. Nie są to tylko typowe przychody związane bezpośrednio z prowadzoną firmą, ale również tzw. pozostałe przychody, do których bez wątpienia można zaliczyć zwrot składki OC. W ustawie o podatku PIT mamy pewnego rodzaju analogię, którą możemy się posiłkować w omawianym przypadku. Chodzi mianowicie o zapis mówiący o tym, że nie zalicza się do przychodów zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów (art. 14 ust. 3 pkt 3a). W naszym przypadku chodzi o sytuację odwrotną. Jeżeli wydatek był zaliczony do kosztów podatkowych, to w świetle tego zapisu powinien zostać zaliczony do pozostałych przychodów podatkowych. Taki zwrot powinno się wykazać w okresie rozliczeniowym, w którym środki wpłynęły na rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jeżeli nastąpi to po zmianie formy opodatkowania, w naszym przypadku z PKPiR na ryczałt, to przedsiębiorca powinien wykazać przychód i opodatkować go według stawki ryczałtu stosowanej do opodatkowania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej.
W tym temacie pojawiają się również odmienne opinie. Mianowicie mówi się, że zwrot składki OC powinien pomniejszyć koszty uzyskania przychodów za ostatni okres rozliczeniowy przed zmianą formy opodatkowania na ryczałt. Brak jest obecnie jednolitego stanowiska w tej sprawie, dlatego w takiej sytuacji warto potwierdzić sposób rozliczenia we właściwym urzędzie skarbowym lub wystąpić o wydanie interpretacji podatkowej.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Instagram, będący częścią ekosystemu Meta, to jeden z najważniejszych kanałów promocji dla firm w 2025 roku. Dzięki rosnącej popularności formatu Reels, coraz większej integracji z sztuczną inteligencją Meta oraz automatyzacji kampanii w Menedżerze Reklam, platforma ta oferuje ogromne możliwości dotarcia do klientów – zarówno młodszych, jak i starszych grup odbiorców.
Współcześnie innowacyjność określa się jako jeden z głównych czynników kształtujących poziom konkurencyjności na poszczególnych rynkach. Rozmaite firmy nieustannie poszukują nowych rozwiązań, aby wzmacniać swoją pozycję w branży, również e-commerce. Jak może im w tym pomóc open innovation?
Zwroty i reklamacje towarów to temat, który często rodzi wątpliwości i pytania, nawet w przypadku zakupów w Polsce. Sprawa staje się jeszcze bardziej skomplikowana w przypadku zakupów za granicą. Konsumenci zastanawiają się wówczas, jakie przysługują im prawa, gdzie i w jaki sposób zgłaszać reklamacje oraz czy mogą liczyć na zwrot pieniędzy lub naprawę towaru zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Unia Europejska kolejny raz pokazuje, że ochrona środowiska to już nie trend, a fundament unijnej legislacji. Rozporządzenie opakowaniowe PPWR (UE) 2025/40, które zaczniemy stosować od 12 sierpnia 2026 roku, ma ograniczyć ilość odpadów, zmniejszyć zużycie surowców pierwotnych i uporządkować przepisy w całej UE.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo