Procedura eksportu towarów wiąże się z wywozem towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a więc na terytorium tzw. kraju trzeciego. Przedsiębiorca, który zamierza zajmować się eksportem musi spełnić kilka warunków. Jednym z nich jest posiadanie dokumentów wywozowych i ujęcie ich we właściwym okresie rozliczeniowym. W dzisiejszej publikacji zajmiemy się analizą tej kwestii.
Dokumentowanie transakcji eksportu
Ustawa o podatku VAT wskazuje wprost w przepisach, jakie dokumenty są wymagane, żeby przedsiębiorca miał prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT. Przykładowy katalog dokumentów:
dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego
służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu – komunikat IE-599,
dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego
służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli
zapewniona jest jego autentyczność – kopia dokumentu IE-599,
zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza
systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego
kopia potwierdzona przez właściwy organ celny – dokument SAD.
Jeśli przedsiębiorca przed upływem terminu do złożenia JPK_V7 za dany okres rozliczeniowy otrzyma dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium UE, to ma prawo do zastosowania 0% stawki VAT.
Przykład 1
Pani Ania rozlicza podatek VAT miesięcznie, dokonała eksportu towarów do Japonii dnia 21.07.2022 r. W dniu 25.07.2022 r. otrzymała komunikat IE-599, co potwierdza, że towar opuścił terytorium UE. W tym przypadku pani Ania może rozliczyć eksport towarów w JPK_V7M za miesiąc lipiec 2022 r. i zastosować 0% stawkę podatku VAT.
Przykład 2
Pan Kamil opłaca VAT miesięcznie, dokonał eksportu towarów do Kanady 18.07.2022 r., jednak potwierdzenie wywozu towarów dotarło do niego dopiero 30.08.2022 r. Jak w takim przypadku powinien postąpić pan Kamil? Otóż z uwagi na to, że dokumenty dotarły już po upływie terminu do złożenia JPK_V7M za lipiec 2022 r. pan Kamil wykaże eksport towarów w rozliczeniu za miesiąc sierpień 2022 r.
Jak jednak należy rozliczyć eksport towarów, jeżeli dokumenty dotrą do nas jeszcze później?
Brak dokumentów wywozowych w eksporcie towarów – sposób rozliczenia w JPK_V7
Przepisy ustawy o VAT odnoszą się również wprost, do sytuacji kiedy przedsiębiorca nie wejdzie w posiadanie dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza UE.
Jeżeli przedsiębiorca przed upływem terminu do złożenia JPK_V7 za dany okres rozliczeniowy nie otrzymał dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium UE nie wykazuje dostawy w JPK_V7 za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentów przed upływem terminu do złożenia JPK_V7 za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w takim terminie mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na
terytorium Polski.
Przykład 3
Pani Krystyna zajmuje się eksportem towarów do USA, podatek VAT rozlicza w okresach miesięcznych. W dniu 30.07.2022 r. dokonała eksportu, ale dokument IE-599 otrzymała dopiero 30.09.2022 r. W takim przypadku pani Krystyna w JPK_V7 za sierpień 2022 r. wykaże sprzedaż ze stawką krajową 23% VAT, natomiast we wrześniu 2022 r. rozliczy eksport towarów ze stawką 0% i pomniejszy podatek VAT należny od sprzedaży, który został naliczony w rozliczeniu za sierpień 2022 r.
Przykład 4
Pani Kinga rozlicza podatek VAT kwartalnie. W miesiącu lutym 2022 r. dokonała eksportu towarów do USA. Jak długo pani Kinga może czekać na dokumenty celne, żeby rozliczyć eksport ze stawką 0%?
jeżeli dokumenty dotrą do 25 kwietnia 2022 r. eksport będzie rozliczony w JPK_V7K za I kwartał 2022 r. ze stawką 0%,
jeżeli dokumenty dotrą do 25 lipca 2022 r. eksport będzie rozliczony w JPK_V7K za II kwartał 2022 r. ze stawką 0%,
jeżeli dokumenty nie dotrą do 25.07.2022 r. pani Kinga w rozliczeniu za II kwartał 2022 r. wykaże dostawę eksportową ze stawką krajową, np. 23%. Jeżeli dokumenty otrzyma np. 10.08.2022 r., to w rozliczeniu za III kwartał 2022 r. wykaże eksport ze stawką 0% i obniży VAT należny od sprzedaży o kwotę wykazaną w rozliczeniu za II kwartał 2022 r. Księgowania w części ewidencyjnej JPK_V7 dokonuje w miesiącu otrzymania dokumentów, a więc w tym przypadku w sierpniu 2022 r.
Przykład 5
Pan Andrzej 10 maja 2022 r. dokonał eksportu towarów na kwotę 10.000 zł, wystawił fakturę ze stawką 0%. Do 25.07.2022 r. nie wpłynęły dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza UE. Komunikat IE-599 dotarł do pana Andrzeja 15.08.2022 r.
W związku z tym:
W miesiącu czerwcu 2022 r. należy dokonać księgowania w JPK_V7 ze stawką krajową np. 23%, wówczas wykazujemy kwotę netto 8.130,08 zł i podatek VAT 1.869,92 zł.
W miesiącu sierpniu 2022 r. wykażemy:
kwotę 10.000 zł, jako eksport towarów ze stawką 0%,
kwotę: 8.130,08 zł i 1.869,92 zł na minus w części sprzedaży krajowej opodatkowanej stawką 23%.
Księgowań dokonujemy na podstawie wystawionej 10.05.2022 r. faktury VAT, która dokumentuje transakcję eksportu. Zarówno przy sprzedaży eksportowej, jak i sprzedaży krajowej podajemy numer i datę tej faktury. Taką informację można uzyskać na infolinii KIS.
Zaliczka w eksporcie – rozliczenie w JPK_V7
Przedsiębiorcy, którzy dokonują eksportu towarów mają obowiązek rozpoznania obowiązku podatkowego w eksporcie również w przypadku otrzymania zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów. W tym jednak przypadku stawkę 0% stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem że wywóz towarów nastąpi w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym przedsiębiorca otrzymał zapłatę i w tym terminie otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium UE.
Przykład 6
Pani Magdalena otrzymała zaliczkę na poczet eksportu towarów dnia 20.07.2022 r. W takim przypadku jeżeli wywóz towarów nastąpi w terminie do 31.01.2023 r. i w tym też terminie musi otrzymać dokumenty potwierdzające wywóz, żeby móc zastosować 0% stawkę podatku VAT. Jeżeli wywóz nastąpi po 31.01.2023 r., to dostawa będzie opodatkowana stawką krajową.
Ustawodawca wprowadził pewien wyjątek, kiedy wywóz może mieć miejsce w późniejszym
terminie. Jest to możliwe pod warunkiem, że wywóz jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.
23 kwietnia 2021 r. zostały wydane objaśnienia podatkowe dotyczące pakietu SLIM VAT, w których m.in. omówiono przypadki wysyłania towarów po otrzymaniu zaliczki w eksporcie w terminie przekraczającym 6 miesięcy.
Podsumowanie
Przedsiębiorcy, którzy dokonują eksportu towarów znajdują się w tej uprzywilejowanej pozycji, że przysługuje im prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT. Ma to swoje określone konsekwencje na gruncie ustawy o VAT. Podstawowym warunkiem jest posiadanie dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE. W publikacji przedstawiliśmy na przykładach, jak należy interpretować obowiązujące przepisy w tym zakresie. Brak dokumentów w odpowiednich terminach wiąże się z obowiązek naliczenia podatku VAT należnego od sprzedaży stosując stawkę krajową. Otrzymanie dokumentów w terminie późniejszym pozwala rozliczyć eksport ze stawką 0% i skorygować wcześniej zapłacony VAT należny.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Co w sytuacji, gdy nie otrzymamy dokumentów wywozowych we właściwym okresie rozliczeniowym?
Jeżeli przedsiębiorca przed upływem terminu do złożenia JPK_V7 za dany okres rozliczeniowy nie otrzymał dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium UE nie wykazuje dostawy w JPK_V7 za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Aktualizacja unijnej klasyfikacji NACE wymusza zmianę dotychczasowej Polskiej Klasyfikacji Działalności, czyli zmianę PKD 2007 na PKD 2025. Sprawdź, jakie zmiany czekają w kodach PKD od 2025 roku!
W e-commerce musisz być tam, gdzie Twoja grupa docelowa, a według badań przeprowadzonych przez Gemius jej znaczna część scrolluje Allegro. Na marketplace trzeba się zmierzyć z dużą konkurencją i algorytmem, który często robi sprzedawcom pod górkę. Zobacz, jak się w tym odnaleźć i przygotować się na pierwszą sprzedaż na Allegro.
Zastanawiasz się czym jest VAT OSS, ile wynosi limit i jak rozliczać sprzedaż na terenie UE? W dzisiejszym artykule opiszemy zagadnienia związane z tym tematem.
Branding w e-commerce to nie tylko logo i kolorystyka, ale cały system identyfikacji, który przekłada się na zaufanie i decyzje zakupowe. Klienci nie kupują wyłącznie produktów, ale emocje, wartości i obietnice, a silna marka może przesądzić o sukcesie e-sklepu. Czym więc jest branding i jak go stworzyć?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo