Pod pojęciem eksportu towarów należy rozumieć wywóz poza terytorium Unii Europejskiej. W przypadku eksportu potwierdzenie wywozu jest sformalizowane, takim podstawowym dokumentem potwierdzającym jest zgłoszenie celne wywozowe. Przy dostawie towarów w niektórych przypadkach w momencie otrzymania przedpłaty należy rozpoznać obowiązek podatkowy w VAT. W dzisiejszej publikacji sprawdzimy, w jaki sposób prawidłowo powinno wyglądać rozliczenie zaliczki na eksport towarów.
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy eksporcie towarów?
Obowiązek podatkowy przy eksporcie towarów powstaje na zasadach ogólnych, tak samo jak przy dostawach krajowych, z chwilą:
dokonania dostawy towarów,
otrzymania zaliczki.
Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku przedsiębiorcy przysługuje prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT, ale przy spełnieniu ustawowych warunków.
Otrzymanie zaliczki na poczet dostawy eksportowej
Jeżeli dojdzie do sytuacji, że przedsiębiorca otrzyma zaliczkę na poczet przyszłej dostawy, to w takim przypadku ma obowiązek ją wykazać w JPK_V7. Do zaliczek będzie miała również zastosowanie preferencyjna 0% stawka podatku VAT, ale pod pewnymi warunkami.
Stawka 0% VAT do zaliczek eksportowych
Jeżeli chodzi o rozliczanie zaliczek od eksportu towarów, to zostały zmienione pewne zasady od 1 stycznia 2021 roku. Obecnie przedsiębiorca ma 6 miesięcy na dokonanie wywozu towarów, na które otrzymał zaliczkę od nabywcy z kraju trzeciego. Do końca 2020 roku były to tylko 2 miesiące. Termin ten jest liczony od końca miesiąca, w którym otrzymano zapłatę.
Jeżeli wywóz towarów nastąpi po upływie 6 miesięcy, to przedsiębiorca będzie zobowiązany zastosować do takiego eksportu krajową stawkę podatku VAT.
Przykład:
Pan Michał otrzymał zaliczkę na poczet eksportu w miesiącu lipcu 2021 roku. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstał w lipcu i w JPK_V7 za ten miesiąc zostanie wykazany eksport ze stawką 0%. Pan Michał ma 6 miesięcy na wywóz towarów, aby eksport mógł być opodatkowany 0% stawką podatku VAT, a więc termin ten upływa z końcem stycznia 2022 roku. Natomiast jeżeli wywóz będzie miał miejsce dopiero w miesiącu lutym lub później, to pan Michał musi wykazać dostawę ze stawka krajową w lipcu 2021 r. dokonując korekty pliku JPK_V7 za ten miesiąc.
Stawka 0% – czy jest możliwa przy wywozie powyżej 6 miesięcy?
Stawka preferencyjna VAT 0% będzie miała również zastosowanie w sytuacji, gdy do wywozu dojdzie po upływie 6 miesięcy, ale w takim przypadku musi to być uzasadnione „specyfikacją realizacji dostaw” potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów. Aby uniknąć rozbieżności interpretacyjnych Ministerstwo Finansów w wydanych objaśnieniach podatkowych SLIM VAT odniosło się do tego zagadnienia. Osoby zainteresowane powinny się z nimi zapoznać.
Podsumowanie
W przypadku zaliczki w eksporcie towarów kluczowe będzie wywiezienie towarów w ustawowych terminach, obecnie maksymalnie 6 miesięcy, nie licząc dostaw ze specyfikacją warunków dostawy. Decyduje to o możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT. Przekroczenie tego terminu pozbawia przedsiębiorcę prawa do stawki 0% VAT, dostawa będzie odnotowana na warunkach dostawy krajowej.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czym jest eksport towarów?
Pod pojęciem eksportu towarów należy rozumieć wywóz poza terytorium Unii Europejskiej. W przypadku eksportu potwierdzenie wywozu jest sformalizowane, takim podstawowym dokumentem potwierdzającym jest zgłoszenie celne wywozowe.
Jak wyglądają kwestie podatkowe dotyczące zaliczki w eksporcie?
W przypadku zaliczki w eksporcie towarów kluczowe będzie wywiezienie towarów w ustawowych terminach, obecnie maksymalnie 6 miesięcy, nie licząc dostaw ze specyfikacją warunków dostawy. Decyduje to o możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W 2025 roku założenie sklepu internetowego jest prostsze niż kiedykolwiek, ale wybór technologii może być wyzwaniem. Jak założyć sklep internetowy, który będzie funkcjonalny, skalowalny i dostosowany do Twoich potrzeb? Do dyspozycji masz trzy modele wdrożenia: software house, open source i SaaS – każdy z nich oferuje inne możliwości. W tym artykule pomożemy Ci podjąć świadomą decyzję i wybrać najlepszą opcję dla Twojego biznesu.
Przychód i dochód to pojęcia, które często pojawiają się w kontekście finansów, zarówno w działalności gospodarczej, jak i życiu każdy osoby fizycznej. Pojęcie te często są mylone i używane zamiennie, jednakże w rzeczywistości oznaczają one różne rzeczy. O różnicach zachodzących między tymi pojęciami przeczytasz w poniższym artykule.
Sprzedaż na Allegro to świetny sposób na rozwinięcie własnego biznesu, ale warto pamiętać, że za każdą transakcją stoją konkretne obowiązki podatkowe. Niezależnie od tego, czy prowadzisz działalność gospodarczą, czy dopiero myślisz o założeniu firmy, musisz wiedzieć, kiedy i jak prawidłowo rozliczać swoje przychody.
Unieważnienie uchwały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, zaraz obok uchylenia uchwały, stanowi kolejną możliwość zaskarżenia wadliwej uchwały podjętej przez wspólników w spółce z o.o.. Aby jednak móc unieważnić taką uchwałę, trzeba wykazać, iż stoi w sprzeczności z przepisami ustawy, jaką jest ustawa z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych.
Przeczytaj, kiedy uchwała spółki z o.o. może zostać unieważniona, jak wygląda procedura jej zaskarżenia oraz jak napisać pozew do sądu o unieważnienie uchwały spółki z o.o.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo