Przedsiębiorcy najczęściej załatwiają sprawy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą przez telefon, czy maila. Nie wszystkie tematy można jednak w ten sposób rozstrzygnąć. Często odbywają się różnego rodzaju targi branżowe, pokazy, decydujemy się na zakup maszyn, urządzeń i innych środków trwałych do firmy, które należy zobaczyć, przetestować, czy zwyczajnie musimy się spotkać osobiście z kontrahentem, aby omówić sprawy biznesowe. Oczywiście powodów, dla których przedsiębiorca przebywa w delegacji może być znacznie więcej. W cyklu artykułów na ten temat dzisiaj opiszemy delegację krajową przedsiębiorcy.
Kiedy mówimy o podróży służbowej?
Bazując na interpretacji ogólnej Ministerstwa Finansów za podróż służbową osoby prowadzącej działalność gospodarczą należy uznać wykonywanie zadania w ramach prowadzonej firmy poza miejscowością, w której znajduje się siedziba przedsiębiorcy lub stałe miejsce wykonywania działalności. Pojęcie jest bardzo ogólne, więc na tej podstawie można uznać, że każdy wyjazd, który ma związek z prowadzoną działalnością odbywa się w ramach delegacji.
Wydatki w podróży służbowej krajowej
Odbywając podróż służbową przedsiębiorca ponosi pewne określone kategorie kosztów, które muszą mieć związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, jeżeli nie są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ustawy o PIT) będzie można rozliczyć w ramach odbytej delegacji, a zaliczamy do nich:
Koszty przejazdu.
Koszty noclegu.
Koszty dojazdu środkami komunikacji miejskiej.
Inne wydatki.
Dieta.
W publikacji będziemy po kolei omawiali sposób rozliczania poszczególnych rodzajów kosztów.
Koszty przejazdu
Koszty dojazdu w zależności od środka transportu będą wyglądały następująco:
Przejazd samochodem osobowym:
paliwo – na podstawie faktur,
przejazd autostradą płatną – faktura, bilet jednorazowy jeżeli zawiera niezbędne dane z rozporządzenia,
parkowanie samochodu – bilet z parkometru, kupon, bilet jednorazowy załączony do sporządzonego dowodu wewnętrznego,
Pamiętajmy, że w ustawie o podatku VAT wymienione są pewne usługi, od których nie można odliczyć podatku, należą do nich m.in. usługi noclegowe. Noclegi w podróży służbowej krajowej przedsiębiorcy znajdą się w takim przypadku w kwocie brutto w kosztach uzyskania przychodów. Podstawą do zaksięgowania wydatku będzie faktura bądź rachunek obejmująca nabytą usługę.
Koszty dojazdu środkami komunikacji miejskiej
W trakcie podróży służbowej przedsiębiorca może również korzystać ze środków komunikacji miejskiej, w której przejazdy dokumentowane są biletami. W takim przypadku wydatek będzie potwierdzony takim biletem, który powinien być odpowiednio opisany na odwrocie i załączony pod dowód wewnętrzny. Nie można jednak zapominać, że jest to wyjątek od zasady ogólnej, która nie pozwala ujmować biletów w kosztach.
Inne wydatki
Pod pojęciem innych wydatków najczęściej kryją się koszty zakupu biletów na różnego rodzaju targi, wystawy, pokazy, które opisane będą załączane pod dowód wewnętrzny. Najlepiej jeśli każdy z wydatków jest udokumentowany fakturą, rachunkiem. Niekiedy tylko na takiej podstawie można zaksięgować wydatek, tak jest to w przypadku opłat za bagaż.
Jeżeli w trakcie delegacji dojdzie do spotkania biznesowego z kontrahentem w restauracji, to zaliczenie do kosztów podatkowych będzie zależało od tego, czy nie zostanie uznane przez organy podatkowe, jako koszty reprezentacji. Pojęcie kosztów reprezentacji jest niedookreślone, stąd liczne kontrowersje i niejasności wokół tego tematu. Nie można jednoznacznie wskazać, czy w takim przypadku wydatek będzie kosztem przedsiębiorcy czy też nie. Fakturę za taką usługę warto posiadać, chociażby w celach dowodowych, na okoliczność odbytej podróży służbowej. To samo dotyczy wydatków konsumpcyjnych, których nie zaliczymy do kosztów, ale stanowią potwierdzenia odbytej podróży służbowej.
Jeżeli spotkanie odbędzie się u klienta, to również warto zgromadzić informacje na ten temat. Może to być korespondencja mailowa, telefoniczna, bilet za dojazd pociągiem, autobusem. Zgromadzone dokumenty można dodatkowo zaopatrzyć w stosowną adnotacją na temat terminu i miejsca spotkania, jak również jego celu.
Delegacja krajowa – dieta
Wydatki na konsumpcję w podróży krajowej nie będą stanowiły dla przedsiębiorcy podstawy do ujęcia w kosztach podatkowych, ponieważ ma on prawo do diety, która rekompensuje koszty wyżywienia. Wysokość diety zależy od czasu trwania delegacji i jest obliczana na podstawie rozporządzenia w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej:
Jeżeli podróż trwa nie dłużej niż dobę i wynosi:
mniej niż 8 godzin – dieta nie przysługuje,
od 8 do 12 godzin – przysługuje 50% diety,
ponad 12 godzin – przysługuje dieta w pełnej wysokości.
Jeżeli podróż trwa dłużej niż dobę, za każdą dobę przysługuje dieta w pełnej wysokości, a za niepełną, ale rozpoczętą dobę:
do 8 godzin – przysługuje 50% diety,
ponad 8 godzin – przysługuje dieta w pełnej wysokości.
Naliczoną dietę księguje się na podstawie dowodu wewnętrznego.
Wszystkie koszty związane z podróżą służbową krajową przedsiębiorca księguje bezpośrednio do PKPiR na podstawie faktur, rachunków w kol. 13 “Pozostałe wydatki”. Jeżeli istnieje konieczność wystawienia dowodu wewnętrznego, to również należy go zaksięgować w kol. 13.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Jednoosobowa działalność gospodarcza - kiedy mówimy o delegacji?
Bazując na interpretacji ogólnej Ministerstwa Finansów za podróż służbową osoby prowadzącej działalność gospodarczą należy uznać wykonywanie zadania w ramach prowadzonej firmy poza miejscowością, w której znajduje się siedziba przedsiębiorcy lub stałe miejsce wykonywania działalności.
Podróż służbowa przedsiębiorcy - co z kosztami dojazdu komunikacji miejskiej?
W trakcie podróży służbowej przedsiębiorca może korzystać ze środków komunikacji miejskiej, w której przejazdy dokumentowane są biletami. W takim przypadku wydatek będzie potwierdzony takim biletem, który powinien być odpowiednio opisany na odwrocie i załączony pod dowód wewnętrzny.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
We wrześniu 2024 rozpoczął się szósty nabór wniosków na dopłaty w ramach programu Mój Prąd z budżetem 400 mln zł. Ze względu na duże zainteresowanie dotacjami budżet programu został zwiększony do 1,25 mld zł oraz przedłużony do marca 2025! Sprawdź, na czym polega dofinansowanie z programu Mój Prąd, oraz kto i na co może je uzyskać w 2025 roku!
Zastanawiasz się czy kolacja z kontrahentem może stanowić koszt w Twojej firmie? A może zaprosiłeś klienta na lunch i nie wiesz czy możesz rozliczyć taki wydatek? Sprawdź na jakim stanowisku stoją organy skarbowe.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 08.10.2025 Szkice faktur i ich korekt krajowej wysyłkowej za pobraniem do paragonu ze szczególnym obowiązkiem podatkowym budowlanej eksportu towarów Zapisywanie kodu wykonywanego zawodu pracownika Dokumenty potwierdzające przyjęcie środków trwałych do użytkowania Domyślne ustawienie “licz od” brutto na wydatkach Zmiany na fakturze zaliczkowej na wartość zamówienia Wydatki – zmiana walidacji: pozwalamy na wprowadzenie […]
Od 1 października 2025 r. w Polsce rusza system kaucyjny – jedna z największych zmian w gospodarce odpadami w ostatnich latach, której celem jest zwiększenie poziomu recyklingu oraz ograniczenie ilości odpadów trafiających na wysypiska.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo