Osoby o statusie bezrobotnego mogą ubiegać się o pomoc finansową na rozpoczęcie prowadzenia własnej działalności gospodarczej. W takich przypadkach czeka nas dość długi i żmudny proces ubiegania się o te środki. Kiedy już otrzymamy pozytywną decyzję zaczynamy wydawać pieniądze, między innymi na zakup środków trwałych i rodzą się wątpliwości, w jaki sposób je rozliczać od strony przepisów podatkowych. Dlatego w dzisiejszej publikacji sprawdzimy, czy możliwa jest amortyzacja środków trwałych zakupionych z dotacji.
Czym jest dotacja na podjęcie działalności gospodarczej?
Jest kilka źródeł, z których możemy ubiegać się o środki z przeznaczeniem na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Najbardziej znane są dotacje z Powiatowego Urzędu Pracy (PUP) i dotacje z projektów unijnych przeznaczone na własny biznes. Z założenia dotacja obejmuje określoną pulę środków finansowych, które muszą zostać przeznaczone na ściśle określony cel. W naszym przypadku będziemy mówili o rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej. Wniosek o dofinansowanie należy złożyć we właściwym Urzędzie Pracy. We wniosku muszą być podane konkretne informacje na temat wydatkowania przyznanych środków. Najczęściej można je wykorzystać na wszelkiego rodzaju wydatki związane z prowadzoną firmą, w tym na zakup środków trwałych. Dotacja ma charakter bezzwrotny, a to powoduje określone obowiązki po stronie beneficjenta wsparcia. Otrzymana dotacja korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego a to oznacza, że nie zapłacimy od niej podatku dochodowego. Rodzi się jednak pytanie m.in. dotyczące amortyzacji środków trwałych i tym zajmiemy się w dalszej części artykułu.
Amortyzacja środków trwałych
Przedsiębiorcy mają obowiązek amortyzowania zakupionych środków trwałych powyżej określonej kwoty, obecnie jest to 10.000 zł. Wszystkie wydatki poniżej tej kwoty mogą, ale nie muszą być amortyzowane.
Osoby zainteresowane tematem amortyzacji odsyłamy do publikacji, w której pokazane zostały rodzaje amortyzacji w zależności od wartości początkowej środka trwałego i statusu przedsiębiorcy.
Wiemy już kiedy środek trwały powinien być amortyzowany, pozostaje nam więc ustalenie, czy jeżeli zakup został sfinansowany dotacją, to odpisy amortyzacyjne będą kosztem uzyskania przychodów.
Amortyzacja środków trwałych zakupionych z dotacji
Kluczowe w naszej sprawie będzie sprawdzenie, co na temat amortyzacji środków trwałych zakupionych z dotacji mówią przepisy ustawy o podatku PIT. Zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych zostały szczegółowo opisane w przepisach (art. 22a – 22o ustawy o PIT). Jednak mamy jeszcze art. 23, w którym wskazane zostały różnego rodzaju wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów i znajdziemy w nim m.in zapis mówiący o tym, że:
Nie zaliczymy do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych od tej części ich wartości, która została zwrócona w jakiejkolwiek formie. Należy więc rozumieć, że odpisy amortyzacyjne od środków trwałych zakupionych z dotacji nie znajdą się w kosztach uzyskania przychodów.
Przykład 1
Pan Adam zakupił z dotacji PUP otrzymanej na rozpoczęcie działalności gospodarczej maszynę, której wartość początkowa przyjęta do naliczania odpisów amortyzacyjnych wyniosła 12.000 zł. Wydatek został w całości pokryty dotacją. W takim przypadku naliczane odpisy amortyzacyjne nie będą mogły być ujmowane w PKPiR, jako koszty podatkowe.
Przykład 2
Pani Ania zakupiła specjalistyczną maszynę szwalniczą o wartości początkowej do naliczania odpisów amortyzacyjnych za kwotę 20.000 zł. Ten zakup w części 12.000 zł był sfinansowany ze środków PUP a pozostałe 8.000 zł były to środki własne pani Ani. W tym przypadku część odpisów amortyzacyjnych od kwoty 8.000 zł znajdzie się w kosztach uzyskania przychodów.
Na podstawie tego ostatniego przykładu widać, że jeżeli zakup środka trwałego jest współfinansowany przez przedsiębiorcę, to może on w części ujmować odpisy amortyzacyjne po stronie kosztów w PKPiR.
Amortyzacja środków trwałych zakupionych z dotacji – podejście organów podatkowych
Przepisy dotyczące ujmowania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych zakupionych z dotacji są dość jednoznaczne, ale sprawdzimy jeszcze, na jakim stanowisku stoją organy podatkowe w wydawanych rozstrzygnięciach. W jednej z interpretacji podatkowych z dnia 15.04.2022 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.9.2022.1.MAP została opisana sprawa zwrotu poniesionych kosztów na zwiększenie wartości środka trwałego. Wnioskodawca stał na stanowisku, że taki zwrot nie będzie stanowił dla niego ani przychodu ani kosztu podatkowego a Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej się z nim zgodził. W uzasadnieniu powołał się m.in. na przepis art. 23 ust. 1 pkt 45, z którego wynika, że zwrot wydatków na zakup środka trwałego nie pozwala na ujmowanie odpisów amortyzacyjnych od tej części. W innej interpretacji z dnia 30.06.2020 r. nr 0111-KDIB1-3.4010.96.2020.2.MMU mowa jest o otrzymanej dotacji na zakup środka trwałego i również w tym przypadku w uzasadnieniu Dyrektor KIS powołuje się na przepis, z którego jasno wynika, że odpisy amortyzacyjne w tej części nie będą kosztem podatkowym.
Podsumowanie
Środki otrzymane z dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej będą stanowiły niewątpliwie znaczący zastrzyk finansowy dla nowej firmy. Ustawodawca w takich przypadkach uznał, że mogą one korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, ale odpisy amortyzacyjne od takich środków nie mogą się znaleźć w kosztach uzyskania przychodów. Dla przedsiębiorcy jest to transakcja neutralna podatkowo – nie zapłaci podatku od dotacji, ale również nie ujmie do kosztów odpisów amortyzacyjnych. Jeżeli zakup będzie współfinansowany, to wówczas w kosztach znajdzie się ta część, która została pokryta ze środków własnych przedsiębiorcy.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Przedsiębiorcy, którzy rejestrują sprzedaż na kasie fiskalnej online, mogą skorzystać z ulgi, która pozwala obniżyć koszty związane z jej zakupem. Sprawdź, komu przysługuje ulga, ile wynosi i jakie warunki trzeba spełnić, aby ją otrzymać.
Jeśli miałbym określić, co stanowi fundamentalny warunek dla każdej firmy w procesie promocji w organicznych wynikach wyszukiwarek internetowych, to bez wątpienia byłaby to widoczność jej witryny w tych zasobach. Od tego wszystko się zaczyna, a bez tego, jak mawiał klasyk „nie będzie niczego”.
Choć termin rozliczenia daniny solidarnościowej za 2024 rok upłynął 30 kwietnia 2025 r., wielu podatników mogło go przeoczyć – zwłaszcza jeśli nie byli świadomi, że ich dochód przekroczył próg 1 mln zł. Co zrobić w takiej sytuacji? Czy możliwe jest jeszcze złożenie deklaracji DSF-1? Jakie konsekwencje grożą za spóźnienie i czy można je złagodzić?
Jeśli nie jesteś producentem, który Allegro traktuje jako jeden z kilku kanałów sprzedaży, to zwrot algorytmu w stronę promocji marek prawdopodobnie sprawi, że Twoja droga w stronę sprzedaży zacznie biec pod górkę. Nadeszły trudne czasy dla resellerów, ale z dobrą strategią można się w nich odnaleźć.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo