Zmiany w warunkach uprawniających do kwartalnego rozliczenia podatku VAT
Rozliczanie podatku VAT miesięcznie jest podstawowym okresem rozliczeniowym w podatku VAT. Taka forma rozliczenia VAT jest najczęściej używana przez firmy, które występują o zwrot podatku. Składając deklaracje miesięcznie zdecydowanie szybciej dysponują środkami ze zwrotu podatku VAT z urzędu skarbowego. Istnieje również możliwość rozliczania podatku VAT w okresach kwartalnych. Ten sposób jest z kolei bardziej przyjazny dla firm, które zobowiązane są do zapłaty podatku VAT do urzędu skarbowego. Dzieje się tak w sytuacji, gdy VAT ze sprzedaży opodatkowanej przewyższa VAT naliczony od dokonanych zakupów. Nie wszyscy przedsiębiorcy mogą jednak skorzystać z rozliczenia kwartalnego.
Warunki uprawniające do rozliczenia VAT kwartalnie
Przede wszystkim z takiej możliwości mogą skorzystać tzw. mali podatnicy VAT. Zgodnie z ustawą o VAT jest to podatnik, u którego wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku VAT w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty odpowiadającej 1.200.000 euro – 5.135.000 PLN na 2019 rok.
Dodatkowo muszą być zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT przez okres co najmniej 12 miesięcy.
Kolejnym warunkiem jest ograniczenie możliwości dostaw towarów z załącznika nr 15 do ustawy o VAT.
Jeżeli przedsiębiorca w ciągu danego kwartału lub w poprzednich 4 kwartałach dokonał dostawy towarów w tego załącznika powyżej kwoty 50.000 zł nie może skorzystać z rozliczenia kwartalnego.
Są to między innymi towary: dyski twarde HDD, dyski SSD, aparaty fotograficzne, paliwa, wyroby stalowe, metale szlachetne.
Co się zmieni w ustawie o VAT od 1 listopada 2019 roku
Z dniem 01.11.2019 roku art. 99 ust. 3a pkt 2 otrzymuje następujące brzmienie:
“którzy w danym kwartale lub w poprzednich 4 kwartałach dokonali dostawy towarów lub świadczenia usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy, chyba że łączna wartość tych czynności bez kwoty podatku nie przekroczyła, w żadnym miesiącu z tych okresów, kwoty 50.000 zł”.
Od 01.11.2019 r. zostaną uchylone załącznik nr: 11, 13 i 14 a towary i usługi, które się w nich znajdowały zostaną przeniesione do załącznika nr 15. Jak wynika z tego nowego brzmienia przepisu z możliwości rozliczenia kwartalnego nie będzie mogło skorzystać o wiele więcej firm niż do 31.10.2019 roku.
Zostaną wyłączone:
usługi budowlane,
towary i wyroby z metali i wyrobów metalowych,
biżuteria i wyroby jubilerskie,
usługi związane ze zbieraniem odpadów i odzyskiem surowców,
komputery, urządzenia elektroniczne i elektryczne,
oprogramowanie, filmy i nagrania,
części i akcesoria do pojazdów samochodowych, motocykli i innych,
węgiel oraz paliwa z węgla,
wyroby z tworzyw sztucznych,
pozostałe.
Jak widać lista jest długa a po więcej szczegółów należy zajrzeć do załącznika nr 15.
Od kiedy przedsiębiorcy muszą składać deklaracje miesięczne
Podatnicy, którzy do tej pory składali deklaracje kwartalne, a po wejściu w życie ustawy zmieniającej o VAT będą zobowiązani składać deklaracje miesięcznie, zrobią to po raz pierwszy w rozliczeniu za okres stycznia 2020 roku.
Tak wynika z art. 11 ustawy zmieniającej ustawę o VAT.
Jeżeli przedsiębiorca nie rozliczał się kwartalnie przez pełne 4 kwartały powinien i tak zastosować się do zmienionych przepisów. A mianowicie jeżeli od 1 listopada 2019 roku w którymś miesiącu wartość dostawy towarów lub świadczonych usług z załącznika nr 15 przekroczy kwotę 50.000 zł, bez kwoty podatku VAT, wówczas przedsiębiorca będzie zobowiązany do zmiany rozliczenia VAT z kwartalnego na miesięczny. Jeżeli przekroczenie nastąpi w listopadzie lub w grudniu 2019 roku podatnik pierwszą deklarację za okres miesięczny złoży w lutym za miesiąc styczeń 2020 roku, nawet jeżeli w miesiącu styczniu nie dokona dostawy z załącznika nr 15.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Formularz NIP-7, czyli zgłoszenie identyfikacyjne/aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem lub płatnikiem, składają osoby, które nie są zarejestrowane w CEIDG, ale z różnych względów potrzebują uzyskać numer identyfikacji podatkowej (NIP). Kiedy należy złożyć taki wniosek? W jaki sposób najlepiej załatwić sprawę?
Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wielu osobom kojarzy się z koniecznością posiadania znacznego kapitału na start: wynajmu biura, zakupu sprzętu czy zatrudnienia pracowników. Jednak rzeczywistość 2025 roku pokazuje, że to już przeszłość.
Wyróżniamy dwa rodzaje kontroli: kontrolę podatkową, wykonywaną przez urzędy skarbowe, oraz kontrolę celno-skarbową, prowadzoną przez Krajową Administrację Skarbową. W poniższym artykule skupimy się na kontroli podatkowej, którą regulują przepisy Ordynacji Podatkowej oraz ustawy Prawo przedsiębiorców (kontrola działalności gospodarczej).
Cennik Obowiązuje dla zlecenia zgłoszonego do 16.04.2025, Operator zastrzega sobie możliwość naliczania dodatkowej kwoty: dla zleceń przekazanych w okresie 17-23.04.2025, do poniższych cen zostanie doliczone 100% wartości, w przypadku zleceń przekazanych po 24.04.2025 – Operator zastrzega prawo odmowy przyjęcia lub zrealizowania zlecenia wg indywidualnej wyceny w zaakceptowanym przez obie strony terminie Przychody z działalności nierejestrowanej […]
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo