Zmiany w deklaracjach VAT, plikach JPK_VAT i ewidencjach VAT
Jesteś podatnikiem VAT? Jeśli tak to Ciebie również dotyczą zmiany w przesyłaniu dokumentów do urzędów. Przeczytaj i dowiedz się od kiedy wchodzą w życie nowe obowiązki.
Rok 2020 obfituje w wiele zmian w przepisach podatkowych. Jedną z nich jest zmiana w dotychczasowo przesyłanych deklaracji VAT i plików JPK. Od 01 kwietnia ma wejść w życie nowy plik JPK_VDEK czyli nowy plik JPK_VAT zawierający zarówno informacje z deklaracji VAT-7/VAT-7K jak i plików JPK. Zmiana ma polegać na połączeniu informacji i ułatwieniu tym samym rozliczania się przedsiębiorcom.
Likwidacja deklaracji VAT
Uwaga!
Pierwotnie przepisy miały wejść w życie 1 kwietnia bieżącego roku. Następnie zmiana obowiązujących przepisów miała nastąpić od dnia 1 lipca 2020 roku, ale została przesunięta w czasie na dzień 1 października 2020 roku z uwagi na sytuację związaną z epidemią COVID-19 w Polsce.
Poznaj nasze kompendium wiedzy o nowym pliku JPK_V7!
Od 1 kwietnia 2020 r. duże firmy, a od 1 lipca 2020 r. pozostali czynni podatnicy VAT, będą składać do urzędu skarbowego deklarację VAT w formie nowego pliku JPK_VAT, który będzie obejmował dwie części w formie elektronicznej:
deklarację VAT (zastąpi deklaracje VAT-7 i VAT-7K)
ewidencję VAT.
Wprowadzane zmiany mają na celu uproszczenie procedury przesyłania dokumentów przez przedsiębiorców. Zamiast przesyłania dwóch odrębnych dokumentów – deklaracji VAT-7, VAT-7K oraz dodatkowo pliku JPK_VAT powstanie jeden plik JPK_VAT zawierający informacje z obu dokumentów.
Będą obowiązywać dwa warianty JPK_VAT:
JPK V7M dla podatników rozliczających się miesięcznie,
JPK V7K dla podatników rozliczających się kwartalnie.
JPK V7M i JPK V7K – czyli JPK_VDEK od października 2020
Terminy wysyłania nowego JPK_VAT
Przedsiębiorca będzie zobowiązany przygotować i wysłać tylko jeden plik, który będzie zawierał część ewidencyjną i deklaracyjną.
Nowe pliki JPK V7M i JPK V7K będą składać wszyscy przedsiębiorcy zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT z datą wejścia w życie ustawy.
od 1 kwietnia 2020 r. – obowiązkowo duże przedsiębiorstwa,
od 1 kwietnia 2020 r. – dobrowolnie pozostali przedsiębiorcy (decydując się na wcześniejsze wysyłanie nowego pliku JPK_VAT nie będzie możliwości powrotu do rozliczania na wcześniejszych zasadach),
od 1 lipca 2020 r. – obowiązkowo wszyscy podatnicy (mikroprzedsiębiorcy, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa).
JPK_VAT składany będzie przez podatników rozliczających się w trybie miesięcznym i kwartalnym wyłącznie w wersji elektronicznej tak jak do tej pory, tzn. do 25 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni (w przypadku kiedy 25 dzień miesiąca przypada na dzień wolny od pracy to do pierwszego dnia roboczego przypadającego po dniu wolnym).
Po poprawnym wysłaniu pliku będzie możliwość pobrania UPO (Urzędowe poświadczenie odbioru) tak jak do tej pory.
Jakie elementy będzie zawierać nowy JPK_VAT?
Nowa struktura JPK_VAT będzie zawierać:
informacje o zakupach,
informacje o sprzedaży,
pozycje z obecnej deklaracji VAT-7/VAT-7K,
dodatkowe dane potrzebne do analizy poprawności rozliczenia.
Podatnicy rozliczający się miesięcznie:
Podatnicy rozliczający się miesięcznie będą zobowiązani do wypełnienia i wysłania obu części pliku JPK_VAT każdego miesiąca.
Podatnicy rozliczający się kwartalnie:
Podatnicy rozliczający się kwartalnie będą zobowiązani wypełnić i wysłać:
część ewidencyjną za pierwsze dwa miesiące kwartału,
po zakończeniu kwartału wypełnią część ewidencyjną za trzeci miesiąc kwartału oraz część deklaracyjną za cały kwartał.
Niezgodności w plikach JPK_VAT
W przypadku stwierdzenia przez przedsiębiorcę:
błędów lub danych niezgodnych ze stanem faktycznym w przesłanym pliku JPK V7M lub JPK V7K lub
dokonania zmiany danych zawartych w przesłanych plikach
przedsiębiorca będzie zobowiązany przesłać korektę w terminie 14 dni od stwierdzenia tych nieprawidłowości/błędów/wprowadzenia zmian.
Jeżeli błędy w pliku będą uniemożliwiały przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji, naczelnik urzędu skarbowego wezwie przedsiębiorcę do skorygowania błędów wskazując te błędy. W takiej sytuacji przedsiębiorca będzie miał obowiązek w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania przesłać skorygowaną ewidencję w zakresie błędów wskazanych w wezwaniu lub wysłać wyjaśnienia o braku błędów o których mowa w wezwaniu.
Jeżeli przedsiębiorca nie prześle skorygowanej deklaracji JPK_VAT w zakresie wskazanych błędów, nie złoży wyjaśnień wykazujących poprawność deklaracji lub zrobi to po terminie naczelnik urzędu skarbowego nałoży w drodze decyzji na przedsiębiorcę karę pieniężną w wysokości 500 zł za każdy błąd.
Wprowadzenie nowych plików JPK V7M i JPK V7K spowoduje brak konieczności składania załącznika VAT-ZD.
W przypadku rozliczających ulgę na złe długi oraz innych wniosków dołączanych do standardowych deklaracji jako odrębne dokumenty. Wszystkie załączniki mają być zastąpione polami wyboru zawartymi w nowym pliku.
Autorka artykułów na blogu ifirma.pl dotyczących prowadzenia własnej firmy, rozliczeń podatkowych oraz zmian prawnych. Teksty zawsze poprzedzone są rzeczowym researchem oraz poparte własnymi doświadczeniem i wiedzą zdobytą przez lata praktyki zawodowej. Stara się zawsze poruszać ciekawe i aktualne zagadnienia, które przedsiębiorcy mogą odnieść do sytuacji realnie występujących podczas prowadzenia swojej działalności gospodarczej.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W relacjach z organami państwowymi, bankami czy kontrahentami przedsiębiorca lub osoba niebędąca przedsiębiorcą może potrzebować różnych zaświadczeń dotyczących swojej firmy lub wywiązywania się z obowiązków podatkowych. Sprawdź, jakie zaświadczenia możesz uzyskać i jak to zrobić.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 08.04.2025 Deklaracje VAT-8(12) oraz VAT-9m(11) Obsługa kolejnych faktur w metodzie kasowej PIT PIT roczny – obsługa dla działalności nierejestrowanej Kalkulator do wyliczania odsetek do ZUS i US Ulepszenia w module transakcji bankowych (m.in. oznaczanie transakcji niepowiązanych) Obsługa uzupełniającego urlopu macierzyńskiego Wyszukiwanie przychodów po metodzie płatności Uzupełnienie danych kontrahenta o dodatkowe podmioty Zbiorcze […]
Jeśli miałbym określić, co stanowi fundamentalny warunek dla każdej firmy w procesie promocji w organicznych wynikach wyszukiwarek internetowych, to bez wątpienia byłaby to widoczność jej witryny w tych zasobach. Od tego wszystko się zaczyna, a bez tego, jak mawiał klasyk „nie będzie niczego”.
W przepisach prawa i umowach można spotkać się z pojęciami „na piśmie” albo „w formie pisemnej”. Czy są ze sobą tożsame i oznaczają, że dana treść musi być po prostu utrwalona na piśmie?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo