Prowadzenie działalności gospodarczej niesie ze sobą dużo wyzwań. W firmie, tak jak w życiu, bywają różne okresy, raz lepsze innym razem nieco gorsze. Powodów może być wiele i często są one po prostu nie do przewidzenia. Najlepszym na to przykładem jest obecny okres pandemii, której nikt nie był w stanie przewidzieć. Dlatego warto wiedzieć i pamiętać jak sobie pomóc, żeby nie wpaść w pętlę zadłużenia.
Czym skutkuje rozłożenie składek ZUS na raty?
Złożenie wniosku o rozłożenie spłaty zadłużenia z tytułu składek ZUS daje przedsiębiorcy możliwość spłacenia zaległości w dłuższym terminie. Dodatkowo spowoduje zawieszenie postępowania egzekucyjnego, a jeżeli będzie on złożony odpowiednio wcześnie to takie postępowanie nie zostanie w ogóle wszczęte.
Podsumowując raty pozwalają na:
spłatę zadłużenia w dłuższym terminie i na uzgodnionych warunkach,
od dnia złożenia wniosku do terminu płatności raty będzie naliczana opłata prolongacyjna a nie odsetki za zwłokę. Opłata prolongacyjna stanowi 50% stawki odsetek za zwłokę, a więc przy obecnie obowiązujących stawkach odsetek będzie to 4% a nie 8%,
postępowanie egzekucyjne będzie zawieszone jeżeli zostało już wszczęte.
Kto może ubiegać się o raty?
Z wnioskiem o raty może wystąpić każda osoba, która posiada zadłużenie wobec ZUS.
Będą to przede wszystkim:
Przedsiębiorcy i byli przedsiębiorcy.
Spadkobiercy, osoby trzecie i następcy prawni, czyli osoby, na które przeniesiona została odpowiedzialność za zobowiązania z tytułu nieopłaconych składek.
Małżonkowie odpowiadający z majątku wspólnego za zadłużenie z tytułu składek współmałżonka.
Jak wypełnić wniosek RSR?
Wniosek składa się z 4 części i po kolei omówimy w jaki sposób należy go wypełnić.
W pierwszej części należy podać dane wnioskodawcy, NIP, REGON, nazwę firmy lub imię i nazwisko jeżeli jest to jednoosobowa działalność gospodarcza, dane adresowe i kontaktowe, które ułatwią komunikację z ZUS.
Wniosek RSR – dane wnioskodawcy
W części drugiej przedsiębiorca podaje szczegółowe informacje na temat posiadanego zadłużenia, a więc jego wysokość w rozbiciu na: ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych. W tej części należy wskazać czy ubiegamy się o rozłożenie całości czy też części zadłużenia na raty.
Ta część wniosku odnosi się także do sytuacji, gdy przedsiębiorca chce zmienić warunki umowy o rozłożeniu na raty czy też kwestionuje sposób jego rozpatrzenia.
Wniosek RSR – dane na temat zadłużenia
W części trzeciej przedsiębiorca wpisuje swoje propozycje spłaty zadłużenia, podaje liczbę rat, kwotę raty i terminy płatności. Bardzo ważną część wniosku stanowi jego uzasadnienie. Należy w nim podać wszystkie okoliczności, które mają wpływ na to, że zadłużenie nie może być spłacone jednorazowo. Należy opisać aktualną sytuację finansową, osobistą, jeśli to jest możliwe najlepiej załączyć dokumenty na potwierdzenie naszych informacji.
Pamiętajmy, że wszystkie podane przez nas dane będą weryfikowane i na tej podstawie dopiero ZUS podejmie decyzję czy udzielić rat czy też nie, decyzje ratalne są uznaniowe.
Wniosek RSR – uzasadnienie
W części czwartej zgodnie z informacjami jakie znajdują się na stronie ZUS należy dołączyć następujące dokumenty:
W przypadku pomocy de minimis:
wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, otrzymane w roku bieżącym oraz w dwóch poprzedzających go latach, albo oświadczenie o wielkości otrzymanej pomocy de minimis (RPD), albo oświadczenie, że nie otrzymano takiej pomocy (RD-2),
W przypadku pomocy indywidualnej na naprawę szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia:
oświadczenie, że nie otrzymano takiej pomocy (RPI), albo
dokumenty, które pozwolą ustalić, czy ogólna wartość pomocy nie będzie większa niż poniesione straty, pomniejszone o kwoty wypłacone z ubezpieczenia (jeśli zostały wypłacone).
Ponadto w tej części zaznacza się formę opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej.
Wymagane jest załączenie dokumentacji w żądanym zakresie:
zeznań rocznych za ostatni rok podatkowy,
bieżących wydruków z podatkowej księgi przychodów i rozchodów,
oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF).
W tej części zaznaczamy formę odbioru odpowiedzi i czytelnie podpisujemy wniosek.
Wniosek RSR – forma opodatkowania oraz sposób odbioru odpowiedzi
Wniosek RSR – jak wypełnić krok po kroku przez PUE ZUS (e-ZUS)
Poniżej przedstawiamy sposób wysyłki wniosku przez PUE-ZUS ( e-ZUS).
W pierwszej kolejności należy zalogować się do PUE-ZUS (e-ZUS), np. za pomocą profilu zaufanego.
PUE eZUS – Logowanie do konta klienta
Następnie należy przejść do zakładki Płatnik ➡ Usługi ➡ Katalog Usług. Odnajdujemy na liście RSR ➡ Przejdź do usługi.
PUE/eZUS – Panel Płatnika
Kolejno pojawi się pole “Przekierowanie do usługi biznesowej”, gdzie należy wybrać OK.
PUE/eZUS – Panel Płatnika
Po zatwierdzeniu komunikatu na stronie wniosku zostanie wyświetlona informacja zawierająca opis wniosku oraz sposób jego rozpatrzenia i ewentualnego zakwestionowania sposobu rozstrzygnięcia sprawy.
Należy zapoznać się ze komunikatem, a następnie wybrać “zamknij’ u dołu oświadczenia.
Wniosek RSR
Na wniosku w pierwszej kolejności pojawią się dane wnioskodawcy. Należy je zweryfikować i przejść dalej:
Wniosek RSR
Następnie pojawią się dane dłużnika, które należy wypełnić. Dla ułatwienia można wybrać opcję “pobierz dane wnioskodawcy”, jeżeli zadłużenie dotyczy przedsiębiorcy, który składa wniosek. Wówczas dane wypełnią się automatycznie.
Wniosek RSR
W kolejnej części należy wybrać zakres wniosku. Czyli należy, określić czego ma dotyczyć wskazana pomoc, o którą wnioskuje płatnik składek.
W przypadku wybrania opcji “ Rozłożenie na raty należności z tytułu składek (tj. składek, odsetek za zwłokę, kosztów upomnienia, opłaty dodatkowej)”, przedsiębiorca wskazuje, czy wnioskuje o rozłożenie na raty całości zadłużenia, czy należności wskazanych w określonych datach i składkach.
Wniosek RSR
Jeżeli przedsiębiorca zdecyduje wybrać opcję drugą, konieczne jest określenie dokładnej kwoty oraz okresu przy poszczególnych funduszach.
Wniosek RSR
W tej części wniosku przedsiębiorca może również wybrać:
Zmianę warunków umowy o rozłożenie na raty
Utrzymanie w mocy warunków umowy o rozłożenie na raty
Zakwestionowanie sposobu rozpatrzenia wniosku o rozłożenie na raty należności.
Wniosek RSR
Na następnej stronie wniosku, płatnik składek wykazuje, propozycję spłaty zadłużenia, szczegółowo określając liczbę rat, dzień płatności oraz kwotę miesięczną.
UWAGA!
Tej części wniosku nie należy wypełniać w przypadku złożenia wniosku o utrzymanie w mocy warunków umowy o rozłożenie na raty należności z tytułu składek (pkt.3)
Wniosek RSR
Na koniec należy uzasadnić wniosek, wskazując powód zadłużenia oraz opisać aktualną sytuację finansową i osobistą. Dobrą praktyką jest również załączyć dokumenty na potwierdzenie wszelkich informacji wskazanych w uzasadnieniu wniosku, co zostanie opisane w kolejnej części wniosku. Na tej podstawie ZUS podejmie decyzję czy udzielić rat, czy też nie. Należy bowiem pamiętać, że, decyzje ratalne są uznaniowe.
W kolejnym punkcie wniosku przedsiębiorca powinien zaznaczyć właściwy rodzaj pomocy.
Wniosek RSR
W sytuacji jeżeli w poprzedniej części wniosku przedsiębiorca zaznaczył pkt. 1 lub 2, wówczas może to stanowić pomoc publiczną (de minimis). Wówczas należy do wniosku RSR załączyć:
wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, które przedsiębiorca otrzymał w okresie 3 minionych lat, lub oświadczenie o wielkości otrzymanej pomocy de minimis (RPD) albo oświadczenie, że nie otrzymałeś takiej pomocy (RD-2);
wypełniony Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (RFD)
Jeżeli natomiast płatnik składek wybierze opcję pomocy indywidualnej przeznaczonej na naprawę szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia, wówczas do wniosku powinien dołączyć:
oświadczenie, że nie otrzymał takiej pomocy (RPI);
wypełniony Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie, lub rybołówstwie (RFI);
dokumenty, które pozwolą ustalić, czy ogólna wartość pomocy nie będzie większa niż poniesione straty, pomniejszone o kwoty wypłacone z ubezpieczenia (jeśli zostały wypłacone).
Następny punkt wniosku odnosi się do formy opodatkowania w ciągu ostatnich trzech lat oraz w roku bieżącym.
Wniosek RSR
Od formy opodatkowania zależne jest, jakie dokumenty płatnik musi złożyć do ZUS, celem zobrazowania swojej kondycji finansowej. Poniższa tabela prezentuje, dokumenty które, należy załączyć do wniosku RSR zgodnych z formą opodatkowania.
Zakres podmiotowy
Forma opodatkowania/ księgowości
Zakres żądanej dokumentacji
osoby prawne i spółki prawa handlowego
pełna księgowość
sprawozdania finansowe za ostatnie 3 lata obrotowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych, informacja dodatkowa) oraz za rok bieżący,
Oświadczenie o stanie majątkowym osoby prawnej (ROP).
spółki osobowe/ spółki cywilne
zasady ogólne
podatek liniowy
wyciąg z księgi przychodów i rozchodów za ostatnie 3 lata oraz za rok bieżący
Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF)
ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
wyciąg z ewidencji przychodów za ostatnie 3 lata oraz za rok bieżący,
Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF).
osoby fizyczne, które są przedsiębiorcami
pełna księgowość
za ostatnie 3 lata obrotowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych, informacja dodatkowa) oraz za rok bieżący,
Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która prowadzi pełną księgowość (ROK).
zasady ogólne
podatek liniowy
wyciąg z księgi przychodów i rozchodów za rok bieżący,
Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF).
karta podatkowa
Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF)
ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
aktualny wyciąg z ewidencji przychodów za rok bieżący,
Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF).
osoby, które nie są przedsiębiorcami
Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej (RON)
Tak utworzony wniosek w PUE ZUS ( e-ZUS), należy najpierw sprawdzić, a następnie zapisać.
PUE/eZUS – Panel Płatnika
W przypadku kiedy pojawią się błędy, wówczas należy przejść do zakładki “uwagi i błędy”, a następnie zweryfikować komunikat wygenerowany przez ZUS.
PUE/eZUS – Panel Płatnika
Po poprawieniu uwag oraz błędów i zapisaniu wniosku. Dokument należy zamknąć.
Płatnik składek zostanie przekierowany do dokumentu roboczego, gdzie istnieje możliwość dodania wymaganych przez ZUS załączników.
PUE/eZUS – Panel Płatnika
Następnie u dołu strony należy, wybrać wyślij.
Wypełniony wniosek można podpisać za pomocą:
profilu PUE,
profilu zaufanego ePUAP,
podpisem osobistym,
kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
PUE/eZUS – Panel Płatnika/sup>
Informacje podsumowujące
Rozpatrzenie wniosku powinno nastąpić jak najszybciej, maksymalnie w ciągu 2 miesięcy. Wniosek może zostać rozpatrzony zarówno pozytywnie jak i negatywnie. W przypadku decyzji dla nas niekorzystnej można w ciągu 7 dni od dnia otrzymania odpowiedzi złożyć pismo do ZUS, w którym kwestionujemy sposób rozpatrzenia wniosku.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Specjalistka w zakresie zagadnień kadrowych i wszelkich formalności związanych z zatrudnianiem pracowników. Od wielu lat zajmuje się tematyką szeroko pojętego human resources, w tym obowiązkami pracowników i pracodawców. Na co dzień w zespole Biura Obsługi Klienta IFIRMA wspiera przedsiębiorców i służy pomocą w kwestiach kadrowych i dotyczących ZUS-u.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czym skutkuje rozłożenie składek ZUS na raty?
Złożenie wniosku o rozłożenie spłaty zadłużenia z tytułu składek ZUS daje przedsiębiorcy możliwość spłacenia zaległości w dłuższym terminie. Dodatkowo spowoduje zawieszenie postępowania egzekucyjnego, a jeżeli będzie on złożony odpowiednio wcześnie to takie postępowanie nie zostanie w ogóle wszczęte.
Wniosek RSR - co zarzeć w uzasadnieniu?
Należy w nim podać wszystkie okoliczności, które mają wpływ na to, że zadłużenie nie może być spłacone jednorazowo. Należy opisać aktualną sytuację finansową, osobistą, jeśli to jest możliwe najlepiej załączyć dokumenty na potwierdzenie naszych informacji.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Małe firmy nie zawsze mogą konkurować ceną, ale mają coś, czego duże marki często nie są w stanie zaoferować – bliskie relacje z klientami. To właśnie one sprawiają, że klienci wracają i polecają firmę innym. Jak budować trwałe więzi oparte na zaufaniu i autentyczności? Poznaj sprawdzone sposoby, które pomogą Ci wzmocnić relacje i zwiększyć lojalność klientów.
Uszkodzona przesyłka zwiastuje kłopoty i to nie tylko dla kupującego, który otrzymał wadliwy towar, ale również dla sprzedawcy i przewoźnika. Stwierdzenie tego, kto odpowiada za uszkodzoną przesyłkę, zależy od wielu czynników i decyduje o tym, kto jest obciążony konsekwencjami.
Zdarzają się sytuacje, że zakupiony w sklepie towar jest wadliwy albo po prostu niezgodny z umową. W takim przypadku można skorzystać z uprawnienia, jakim jest reklamacja. Czym dokładnie jest reklamacja i jak przebiega jej proces krok po kroku oraz jakie przepisy regulują prawa konsumenta i przedsiębiorcy w tym zakresie?
Możesz mieć świetny produkt i niezły ruch w sklepie, ale bez mierzenia efektów nie wiesz, co działa. KPI w e-commerce i KPI w marketingu pozwalają zamienić chaos w strategię. W tym artykule podpowiadamy, co to jest KPI, jak określić KPI i które wskaźniki warto śledzić, by rozwijać biznes świadomie.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo