Prowadzenie działalności gospodarczej niesie ze sobą dużo wyzwań. W firmie, tak jak w życiu, bywają różne okresy, raz lepsze innym razem nieco gorsze. Powodów może być wiele i często są one po prostu nie do przewidzenia. Najlepszym na to przykładem jest obecny okres pandemii, której nikt nie był w stanie przewidzieć. Dlatego warto wiedzieć i pamiętać jak sobie pomóc, żeby nie wpaść w pętlę zadłużenia.
Czym skutkuje rozłożenie składek ZUS na raty?
Złożenie wniosku o rozłożenie spłaty zadłużenia z tytułu składek ZUS daje przedsiębiorcy możliwość spłacenia zaległości w dłuższym terminie. Dodatkowo spowoduje zawieszenie postępowania egzekucyjnego, a jeżeli będzie on złożony odpowiednio wcześnie to takie postępowanie nie zostanie w ogóle wszczęte.
Podsumowując raty pozwalają na:
- spłatę zadłużenia w dłuższym terminie i na uzgodnionych warunkach,
- od dnia złożenia wniosku do terminu płatności raty będzie naliczana opłata prolongacyjna a nie odsetki za zwłokę. Opłata prolongacyjna stanowi 50% stawki odsetek za zwłokę, a więc przy obecnie obowiązujących stawkach odsetek będzie to 4% a nie 8%,
- postępowanie egzekucyjne będzie zawieszone jeżeli zostało już wszczęte.
Kto może ubiegać się o raty?
Z wnioskiem o raty może wystąpić każda osoba, która posiada zadłużenie wobec ZUS.
Będą to przede wszystkim:
- Przedsiębiorcy i byli przedsiębiorcy.
- Spadkobiercy, osoby trzecie i następcy prawni, czyli osoby, na które przeniesiona została odpowiedzialność za zobowiązania z tytułu nieopłaconych składek.
- Małżonkowie odpowiadający z majątku wspólnego za zadłużenie z tytułu składek współmałżonka.
Jak wypełnić wniosek RSR?
Wniosek składa się z 4 części i po kolei omówimy w jaki sposób należy go wypełnić.
W pierwszej części należy podać dane wnioskodawcy, NIP, REGON, nazwę firmy lub imię i nazwisko jeżeli jest to jednoosobowa działalność gospodarcza, dane adresowe i kontaktowe, które ułatwią komunikację z ZUS.
Wniosek RSR – dane wnioskodawcy
W części drugiej przedsiębiorca podaje szczegółowe informacje na temat posiadanego zadłużenia, a więc jego wysokość w rozbiciu na: ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych. W tej części należy wskazać czy ubiegamy się o rozłożenie całości czy też części zadłużenia na raty.
Ta część wniosku odnosi się także do sytuacji, gdy przedsiębiorca chce zmienić warunki umowy o rozłożeniu na raty czy też kwestionuje sposób jego rozpatrzenia.
Wniosek RSR – dane na temat zadłużenia
W części trzeciej przedsiębiorca wpisuje swoje propozycje spłaty zadłużenia, podaje liczbę rat, kwotę raty i terminy płatności. Bardzo ważną część wniosku stanowi jego uzasadnienie. Należy w nim podać wszystkie okoliczności, które mają wpływ na to, że zadłużenie nie może być spłacone jednorazowo. Należy opisać aktualną sytuację finansową, osobistą, jeśli to jest możliwe najlepiej załączyć dokumenty na potwierdzenie naszych informacji.
Pamiętajmy, że wszystkie podane przez nas dane będą weryfikowane i na tej podstawie dopiero ZUS podejmie decyzję czy udzielić rat czy też nie, decyzje ratalne są uznaniowe.
Wniosek RSR – uzasadnienie
W części czwartej zgodnie z informacjami jakie znajdują się na stronie ZUS należy dołączyć następujące dokumenty:
- W przypadku pomocy de minimis:
- wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, otrzymane w roku bieżącym oraz w dwóch poprzedzających go latach, albo oświadczenie o wielkości otrzymanej pomocy de minimis (RPD), albo oświadczenie, że nie otrzymano takiej pomocy (RD-2),
- W przypadku pomocy indywidualnej na naprawę szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia:
- oświadczenie, że nie otrzymano takiej pomocy (RPI), albo
- dokumenty, które pozwolą ustalić, czy ogólna wartość pomocy nie będzie większa niż poniesione straty, pomniejszone o kwoty wypłacone z ubezpieczenia (jeśli zostały wypłacone).
Ponadto w tej części zaznacza się formę opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej.
Wymagane jest załączenie dokumentacji w żądanym zakresie:
- zeznań rocznych za ostatni rok podatkowy,
- bieżących wydruków z podatkowej księgi przychodów i rozchodów,
- oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF).
W tej części zaznaczamy formę odbioru odpowiedzi i czytelnie podpisujemy wniosek.
Wniosek RSR – forma opodatkowania oraz sposób odbioru odpowiedzi
W jaki sposób możemy złożyć wniosek o raty?
Sposoby przekazania wniosku:
- za pośrednictwem poczty,
- osobiście lub przez pełnomocnika,
- ustnie podczas rozmowy z pracownikiem ZUS,
- za pośrednictwem PUE.
Informacje podsumowujące
Rozpatrzenie wniosku powinno nastąpić jak najszybciej, maksymalnie w ciągu 2 miesięcy. Wniosek może zostać rozpatrzony zarówno pozytywnie jak i negatywnie. W przypadku decyzji dla nas niekorzystnej można w ciągu 7 dni od dnia otrzymania odpowiedzi złożyć pismo do ZUS, w którym kwestionujemy sposób rozpatrzenia wniosku.
Jakie zmiany przyniosła tarcza 3.0 – przeczytaj.