Nie tak dawno opisywaliśmy projekt Rozporządzenia w sprawie Kas wirtualnych. Są to kasy mające postać oprogramowania, z których można korzystać na smartfonie lub tablecie. Z założenia kasy wirtualne w pierwszej fazie są przeznaczone do rejestracji sprzedaży dla określonej grupy przedsiębiorców. Ewidencja sprzedaży prowadzona w takiej formie umożliwia przekazywanie informacji o przeprowadzanych transakcjach w czasie rzeczywistym przez co wzmocniony jest element kontrolny ze strony fiskusa.
Jakie czynności będą ewidencjonowane na kasie wirtualnej?
W Rozporządzeniu Ministra Finansów z 26 maja 2020 r. w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących
mających postać oprogramowania (Dz. U. 2020 poz. 965) można przeczytać, że kasy wirtualne mogą być stosowane przykładowo w odniesieniu do czynności :
usług hotelarskich, związanych z zakwaterowaniem, noclegowych, turystycznych, miejsc krótkoterminowego zakwaterowania,
usług gastronomicznych, w szczególności: usług restauracyjnych, cateringowych, pozostałych usług gastronomicznych,
sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, przeznaczonych do celów opałowych.
Kasy wirtualne – dla kogo to rozwiązanie?
Czy stosowanie kas wirtualnych jest obowiązkowe?
Użytkowanie kas wirtualnych dla branż, które wskazano powyżej nie jest obowiązkowe. Z oprogramowania mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wymienionym w Rozporządzeniu.
Kasy wirtualne mające postać oprogramowania w pierwszej kolejności mogą stosować branże, które pierwotnie były objęte obowiązkiem wymiany kas na kasy on-line od 1 lipca 2020 r., m.in. gastronomia i hotelarstwo.
Wejście w życie nowych przepisów
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. 2020 poz. 957) weszło w życie z dniem 1 czerwca 2020 r. W Rozporządzeniu określone zostały wymagania techniczne dla kas wirtualnych, sposób użytkowania, sposób zakończenia użytkowania i szczególne przypadki wystawiania dokumentów. Stosowanie kasy wirtualnej nie zwalnia z obowiązku wystawiania paragonu fiskalnego w formie papierowej jak również z przygotowywania raportów fiskalnych. Szczegółowo zostało to omówione w Rozporządzeniu.
Kasa wirtualna musi posiadać deklarację spełnienia przez nią określonych funkcji, o których mowa w art. 111 ust. 6b ustawy o VAT.
Taka deklaracja będzie dołączana do każdej kasy. Jest to Oświadczenie producenta, że program pracy kasy jest zgodny z programem kasy wzorcowej i będzie to potwierdzał Główny Urząd Miar.
Nowy JPK_VAT – termin przesunięty na 1 października.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czy kasy wirtualne umożliwiają przekazywanie informacji o przeprowadzanych transakcjach w czasie rzeczywistym?
Tak.
W jakich branżach będą miały zastosowanie nowe rozwiązania?
Kasy wirtualne mogą być stosowane w odniesieniu do:
usług transportowych
usług hotelarskich
usług gastronomicznych
sprzedaży węgla i podobnych paliw stałych
Czy kasy wirtualne są obowiązkowe od 1 czerwca 2020?
Nie. Mogą z nich skorzystać przedsiębiorcy, których zakres działalności gospodarczej został wymieniony w rozporządzeniu.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zastanawiasz się, czy zwrot nadpłaconego podatku VAT znajdzie się w podstawie do naliczania składki zdrowotnej? W dzisiejszym artykule napiszemy na ten temat.
Rząd stawia kolejne kroki w kierunku w ramach pakietu deregulacyjnego. Do Senatu trafiła przegłosowana nowelizacja ustawy o VAT, która podnosi limit zwolnienia podmiotowego VAT.
Rynek usług fryzjerskich jest od lat ustabilizowany, a zapotrzebowanie na wykwalifikowanych fryzjerów jest stałe. Fryzjer znajdzie zatrudnienie w salonach fryzjerskich czy też fryzjersko – kosmetycznych, również w takich miejscach jak teatry, telewizja, studia fotograficzne, branża mody, czy też może otworzyć własną działalność gospodarczą. Sprawdź, jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą – salon fryzjerski.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo