Spadkobiercy mają dylemat co zrobić z firmą, którą przed śmiercią prowadziła bliska im osoba – czy zakończyć tę działalność, czy może ją kontynuować? Podjęcie decyzji nie jest łatwe, ale wprowadzone nie tak dawno przepisy o zarządzie sukcesyjnym regulują kwestie związane z powołaniem zarządu sukcesyjnego. Dzisiaj odpowiemy na pytanie, w jaki sposób zarządca sukcesyjny dokonuje rozliczeń z ZUS.
Śmierć przedsiębiorcy w trakcie miesiąca a ZUS
Po śmierci przedsiębiorcy urząd zajmujące się ewidencją ludności przesyła informację na ten temat do CEIDG, które dalej z automatu przesyła wiadomość również do ZUS. Na tej podstawie ZUS może dokonać wyrejestrowania przedsiębiorcy z urzędu (art. 48b ust. 1 ustawy o sus). Zgodnie z przepisami wyrejestrowania powinien dokonać płatnik składek, którego w tym przypadku już nia ma (art. 36 ust. 11 ustawy o sus). Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby wyrejestrowania z ZUS dokonali spadkobiercy.
Jeżeli śmierć nastąpiła w trakcie miesiąca, za okres do dnia śmierci należne są składki na ubezpieczenie społeczne i składka zdrowotna za cały miesiąc, ponieważ jest niepodzielna. W takim przypadku to spadkobiercy mogą przygotować deklarację rozliczeniową i zapłacić należne składki do ZUS, bądź udać się do ZUS i ustalić sposób postępowania w takiej sytuacji.
Jeżeli przedsiębiorca zatrudniał pracowników, to wówczas jego składki ZUS zostaną wykazane w deklaracji złożonej przez przedsiębiorstwo w spadku, która będzie obejmowała całość należności ZUS za ostatni okres rozliczeniowy.
Składki ZUS zatrudnionych pracowników
Jeżeli dojdzie do porozumienia pomiędzy zarządcą sukcesyjnym a zatrudnionymi pracownikami, to stanie się on płatnikiem składek ZUS za tych pracowników. W deklaracjach rozliczeniowych i imiennych raportach miesięcznych w danych identyfikacyjnych płatnika składek znajdzie się NIP zmarłego przedsiębiorcy, a przy nazwie skróconej w poz. 6 deklaracji ZUS DRA dopisek “w spadku”, np. Jan Kowalski w spadku.
Pozostałe dane w dokumentach rozliczeniowych pozostają bez zmian. Organ ZUS na podstawie informacji z CEIDG również dokonuje z urzędu aktualizacji danych rejestracyjnych na przedsiębiorstwo w spadku, o ile w CEIDG jest wpisany zarządca sukcesyjny. Takie informacje uzyskano na infolinii ZUS.
Zgodnie z ustawą o zarządzie sukcesyjnym, zarządca sukcesyjny działa w imieniu własnym, na rachunek właściciela przedsiębiorstwa w spadku. W myśl tego przepisu nie jest przedsiębiorcą, a więc nie podlega pod ustawę o systemie ubezpieczeń społecznych.
Nie ma tytułu ubezpieczeniowego dla zgłoszenia zarządcy sukcesyjnego do ZUS, a więc nie będzie z tego tytułu opłacał składek ZUS. Nie ma również obowiązku opłacania składek ZUS za zmarłego przedsiębiorcę.
Odrębną kwestią są obowiązki związane ze sprawowaniem funkcji zarządcy sukcesyjnego, jako płatnika składek. W tym przypadku zarządca sukcesyjny jest odpowiedzialny za prawidłowe rozliczanie składek ZUS od wszystkich zatrudnionych pracowników.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Zarządca sukcesyjny a ZUS - jak to wygląda w praktyce?
Nie ma tytułu ubezpieczeniowego dla zgłoszenia zarządcy sukcesyjnego do ZUS, a więc nie będzie z tego tytułu opłacał składek ZUS. Nie ma również obowiązku opłacania składek ZUS za zmarłego przedsiębiorcę.
Śmierć przedsiębiorcy w trakcie miesiąca a ZUS - co w takiej sytuacji?
Jeżeli przedsiębiorca zatrudniał pracowników, to wówczas jego składki ZUS zostaną wykazane w deklaracji złożonej przez przedsiębiorstwo w spadku, która będzie obejmowała całość należności ZUS za ostatni okres rozliczeniowy.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Wybór platformy do sklepu internetowego nie jest łatwy, a jest to dopiero wierzchołek góry lodowej efektywnego e-commerce. Pod spodem kryją się dodatkowe komplikacje, czyli dodanie funkcjonalności i właściwe skonfigurowanie platformy, w tym pod względem wysyłki.
Zwroty w sklepie online nie muszą być koszmarem logistyki. Dobrze zaprojektowany zwrot towaru w sklepie online może zadziałać jak skuteczne narzędzie marketingowe – wspierać sprzedaż, budować zaufanie i lojalność. Zobacz, jak krok po kroku stworzyć wygodny system zwrotów, który pokochają Twoi klienci (i Twoja obsługa klienta też).
Każdy ma swoją ulubioną metodę płatności – jedni wolą kartę, inni BLIK-a, a jeszcze inni chętnie odroczyliby płatność na później. Właśnie dlatego płatności w sklepie online muszą być dopasowane do różnych potrzeb – wtedy zakupy będą proste i bezproblemowe. Im więcej opcji, tym mniej klientów rezygnuje na ostatniej prostej. W tym artykule porównamy najpopularniejsze metody płatności i sprawdzimy, które działają najlepiej.
W dobie dynamicznie rozwijającej się edukacji online kursy internetowe stały się jednym z najpopularniejszych sposobów zdobywania wiedzy i umiejętności.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo