Zmiany w ustawie o podatku VAT wprowadziły szereg nowych obowiązków związanych z poborem i zapłatą podatku VAT importowego od przesyłek o wartości do 150 euro. W dzisiejszej publikacji opiszemy, na czym polega rozliczanie VAT w uproszczonej procedurze USZ.
W jaki sposób jest rozliczane USZ?
Podmiot odpowiedzialny za pobór podatku jest obowiązany składać deklarację miesięczną, w której znajdzie się suma zgłoszeń celnych, dokonywanych według miejsca przedstawienia towarów organom celnym, zawierających całkowitą kwotę podatku pobranego w miesiącu, za który składane są te zgłoszenia celne.
Podatek podlega wpłacie w terminie do 16. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatek został pobrany.
W celu prawidłowego obliczenia i poboru podatku podmiot rozliczający USZ ma obowiązek prowadzić w postaci elektronicznej ewidencję towarów importowanych objętych tą procedurą. Ewidencja zawiera dane w odniesieniu do każdego towaru będącego przedmiotem
importu, w tym:
kwotę obliczonego podatku,
datę doręczenia towaru,
datę pobrania podatku.
Ewidencja jest przechowywana przez okres 10 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów.
Jak można przeczytać w uzasadnieniu do projektu ustawy zmieniającej VAT w praktyce za deklarację miesięczną uznaje się de facto zgłoszenie celne. Zatem prawidłowe sporządzenie zgłoszenia celnego, powinno być zgodne z przepisami prawa celnego.
Podmiot odpowiedzialny za pobór podatku będzie prowadzić tylko jedną ewidencję dla potrzeb celnych, która jednocześnie będzie także ewidencją wykorzystywaną również dla potrzeb kontrolnych prawidłowości wykazanego w zgłoszeniu celnym podatku VAT. W ewidencji tej będą musiały być wykazane wszystkie przesyłki doręczane przez operatora pocztowego, w tym także te, które z różnych przyczyn nie zostały dostarczone odbiorcy, od których VAT z tytułu importu nie został pobrany.
Przykład 1.
Operator ma 3 oddziały w różnych miejscach w Polsce i dokonuje w tych 3 miejscach przedstawienia i zgłoszenia towarów organom celnym w USZ za miesiąc lipiec do dnia 5 sierpnia.
Oddział w Warszawie – zbiorcze miesięczne zgłoszenie celne zawiera kwotę podatku pobranego w miesiącu lipcu – 300.000, 00 zł
Oddział w Poznaniu – zbiorcze miesięczne zgłoszenie celne zawiera kwotę podatku pobranego w miesiącu lipcu – 200.000, 00 zł
Oddział w Szczecinie – zbiorcze miesięczne zgłoszenie celne zawiera kwotę podatku pobranego w miesiącu lipcu – 100.000, 00 zł
Za deklarację miesięczną uznaje się de facto sumę tych 3 zgłoszeń celnych zawierających całkowitą kwotę podatku pobranego w miesiącu, za który składane są te zgłoszenia celne – w deklaracji miesięcznej wykazano kwotę VAT – 600.000 zł i taką kwotę operator wpłaca na konto organu właściwego do poboru VAT z tytułu importu towarów do dnia 16 sierpnia. (źródło: projekt objaśnień MF).
Przykład 2.
Operator korzysta z USZ. Do 31 lipca 2021 r. operator wpisał do ewidencji USZ 900 przesyłek, z czego:
540 szt. zostało skutecznie doręczonych w lipcu i VAT został pobrany w lipcu,
300 szt. jest nadal w doręczaniu – zostaną doręczone w sierpniu, ale VAT został pobrany z wyprzedzeniem w lipcu,
100 szt. jest nadal w doręczaniu – zostaną doręczone w sierpniu, a VAT zostanie pobrany dopiero przy odbiorze przesyłki w sierpniu,
10 szt. zostało zagubionych/zniszczonych przez operatora,
50 szt. nie udało się doręczyć odbiorcy (odmowa przyjęcia lub niepodjęcie przesyłki przez odbiorcę) a VAT miał być pobrany dopiero przy odbiorze przesyłki.
W takiej sytuacji operator powinien wykazać w deklaracji miesięcznej USZ za lipiec (miesięcznym zgłoszeniu celnym) sumę pobranego podatku od przesyłek z pkt. 1 i 2. Decydującym jest miesiąc, w którym pobrany został podatek.
Uwaga:
VAT nie może być pobrany później niż z chwilą doręczenia przesyłki.
Podatek od importu przesyłek z pkt 3 operator wykaże w deklaracji miesięcznej składanej za sierpień, pod warunkiem, że przesyłka zostanie doręczona w sierpniu lub podatek zostanie pobrany w sierpniu.
W przypadku przesyłek z pkt 4, przesyłki te są poza USZ. Operator powinien zgłosić fakt zagubienia/zniszczenia przesyłki organom celnym. W odniesieniu do tych przesyłek przeprowadzone zostanie postępowanie jak w przypadku towarów usuniętych spod dozoru celnego. Zastosowanie będą miały przepisy art. 34 ust. 1 ustawy o VAT tj. wydana zostanie decyzja określająca podatek w prawidłowej wysokości. VAT od takich przesyłek zapłaci operator.
W przypadku przesyłek z pkt 5 operator nie zgłasza tych przesyłek w USZ, ale musi posiadać w ewidencji USZ dowody uzasadniające brak pobrania VAT, np. dokument potwierdzający odmowę przyjęcia lub awizo potwierdzające niepodjęcie przez odbiorcę przesyłki w wyznaczonym terminie. W ewidencji operator powinien także posiadać dokumenty, z których będzie wynikało gdzie aktualnie znajdują się takie przesyłki tj. np. potwierdzenie zwrotu przesyłki do sprzedawcy poza UE lub potwierdzenie zniszczenia przesyłki pod dozorem celnym. (źródło: projekt objaśnień MF).
Od 1 lipca 2021 r. konsumenci, bez względu na formę zakupu towarów importowanych, będą zobowiązani do zapłaty VAT od importu od przesyłek do 150 euro. Jedna z form poboru została opisana w tym artykule. Firma kurierska lub operator pocztowy pobierze kwotę należnego podatku i zapłaci w imieniu odbiorcy do urzędu celnego.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W dobie internetowej grafika komputerowa jest wszechobecna – od stron internetowych po media społecznościowe. Jednak korzystanie z cudzych grafik bez zgody autora może naruszać prawa autorskie. Jak sprawdzić, czy grafika jest chroniona prawem autorskim i jakie kroki podjąć, aby legalnie z niej korzystać?
Allegro Cash to metoda płatności, która oferuje kupującym częściowy zwrot wydanej kwoty. Są jednak pewne wykluczenia, które sprawiają, że po poznaniu szczegółów ta opcja może stać się znacznie mniej atrakcyjna. Zobacz, na czym polega Allegro Cash.
Twoja marka wygląda tak samo jak pięć lat temu? Klienci to widzą – i potrafią to odczuć. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest rebranding w e-commerce, jak ocenić, czy naprawdę go potrzebujesz, i jak przeprowadzić go z głową – od audytu po komunikację zmiany.
Intensywność i natężenie pracy potrafią być męczące. Wieczne ASAP’y, deadline’y na wczoraj, a Ty nie wiesz, za co się zabrać, bo wszystko wydaje się tak samo istotne. W efekcie zakopujesz się w zadaniach jeszcze bardziej, a Twoja produktywność i motywacja spada. Brzmi znajomo? W takim razie odetchnij i poświęć 5 minut, aby poprawić nie tylko jakość swojej pracy, ale też życia.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo