Rozliczanie przychodów wydaje się być czynnością czysto techniczną. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca wymienił sytuacje, w których dochodzi do powstania przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej. Wskazał również przypadki, w których dokonywana jest korekta przychodów. W dzisiejszej publikacji zastanowimy się, w jaki sposób potraktować zwrot prowizji przez pośrednika ubezpieczeniowego.
Kiedy dochodzi do korygowania przychodów?
W ustawie o podatku dochodowym nie zostało napisane zbyt wiele na temat korygowania przychodów, a nie są to sytuacje, z którymi mamy do czynienia sporadycznie. Pojawia się jedynie bardzo ogólna informacja, że jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.
W sytuacji odwrotnej, a mianowicie jeżeli korekta faktury jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się w okresie wystawienia faktury pierwotnej. Pomimo iż ten zapis obowiązuje już od dość dawna, i tak w dalszym ciągu przysparza wiele problemów z właściwą jego interpretacją i stosowaniem.
Jak rozliczyć zwrot prowizji przez pośrednika ubezpieczeniowego?
Pośrednictwo ubezpieczeniowe jest bardzo popularną formą zarabiania pieniędzy, jako działalność podstawowa, ale często stanowi tylko dodatkowe źródło dochodów.
W ustawach podatkowych nie ma jednak szczegółowych przepisów, które są dedykowane tylko dla tej formy zarobkowania. Dlatego nie pozostaje nam nic innego, jak bazowanie na przepisach ogólnych, stosowanych przez wszystkich.
Nas będzie interesowała sytuacja związana z koniecznością zwrotu otrzymanej prowizji, jako wynagrodzenia z tytułu podpisanych umów ubezpieczeniowych. Całkowite lub częściowe zmniejszenie naliczonej prowizji nie należy do rzadkości.
Bazując na ogólnych informacjach opisanych powyżej, w kontekście korygowania przychodów, należy sobie odpowiedzieć na pytanie, w jakich okolicznościach dochodzi do zwrotu otrzymanej prowizji. Mianowicie, czy przyczyna korekty była znana już w momencie wystawiania faktury pierwotnej, czy może dopiero w chwili wystawiania korekty faktury. Odpowiedź na to pytanie będzie kluczowa dla omawianej tematyki.
Zwrot prowizji może powstać z różnych powodów, o których nie będziemy tutaj dywagować. Ważne natomiast jest to, czy korekta jest spowodowana błędem rachunkowym, czy inną oczywistą omyłką znaną w momencie wystawiania faktury pierwotnej. W takim przypadku cofamy się i korygujemy przychody w okresie wcześniejszym. W innych przypadkach będzie to korekta, którą ujmujemy w okresie bieżącym.
Korekta faktury a podatek VAT
Jeżeli chodzi o rozliczenie usług pośrednictwa ubezpieczeniowego na gruncie podatku VAT, to sprawa jest oczywista i nie wzbudza kontrowersji. W ustawie o VAT zostało wprost zapisane, że tego typu pośrednictwo korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, a więc nie jest naliczany podatek VAT, niezależnie od wysokości osiąganych przychodów (art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT).
Wystawienie korekty faktury w związku ze zmianą kwoty prowizji będzie miało znaczenie dla osoby, która poza usługami zwolnionymi wykonuje również inne czynności podlegające pod podatek VAT i jest zobowiązana do składania JPK_V7. Wówczas korektę faktury za prowizję ujmuje w rozliczeniu za okres, w którym doszło do odbioru faktury korygującej lub udokumentowania uzgodnienia.
Natomiast osoba, która świadczy jedynie usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego nie będzie miała obowiązku składania pliku JPK, tym samym wykazywania korekty faktury.
Podsumowanie
W przypadku świadczenia usług pośrednictwa wiele będzie zależało od konstrukcji umowy o nawiązaniu współpracy pomiędzy stronami i od konkretnego przypadku, do którego odnosi się korekta. Jeżeli np. w umowie będzie zawarta klauzula o rekalkulacji wynagrodzenia prowizyjnego, to nie powinno być przeszkód w rozliczeniu faktur korygujących na bieżąco.
Na takim stanowisku stoi również organ podatkowy w wydanej indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 13 czerwca 2019 r. nr 0115-KDIT3.4011.184.2019.3.MR. Jak można przeczytać w uzasadnieniu, jeżeli w momencie wystawiania faktury pierwotnej zdarzenie gospodarcze było prawidłowo udokumentowane, to korekta po zmianie stanu faktycznego w stosunku do faktury pierwotnej będzie mogła być rozliczona na bieżąco.
Bez szczegółowej wiedzy na temat przyczyn korekty wynagrodzenia prowizyjnego, ale również bez znajomości podpisanej umowy o współpracy, nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie kiedy zwrot prowizji dokonany przez pośrednika ubezpieczeniowego będzie ujęty po stronie zmniejszenia przychodów. Jednak przeprowadzenie takiej szczegółowej analizy tak naprawdę nie mieści w kategorii typowych czynności księgowych. Dlatego wskazane byłoby zwrócenie się z konkretną sprawą do doradcy podatkowego lub z zapytaniem do organu podatkowego. Jeżeli wykonywanie czynności pośrednictwa jest typowe dla danej osoby, warto wystąpić o interpretację podatkową, która jest wiążąca.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Prowadzenie działalności nierejestrowanej wiąże się z przestrzeganiem określonych zasad, przez co często generuje dużo wątpliwości. Wiele z nich dotyczy płatności, a w szczególności tego, czy można posiadać terminal płatniczy.
Startupy kojarzą się z innowacyjnością, dynamicznym tempem i ekscytującą atmosferą, w której tworzy się „kolejny wielki produkt”. W takiej wizji rola CEO często sprowadza się do kilku kluczowych obrazów: prowadzenia spotkań z inwestorami, występowania na konferencjach czy strategicznego kierowania zespołem z poziomu wygodnego fotela.
Gry hazardowe to biznes, który wymaga nie tylko zamiłowania do ryzyka, ale także wypełnienia wielu formalności. Sprawdź, jakie koncesje i zezwolenia są niezbędne do legalnego prowadzenia działalności hazardowej, a także gry w pokera.
Zastanawiasz się, jaką stawką VAT jest opodatkowana sprzedaż nieruchomości w przypadku: – pośrednika, – dewelopera, – sprzedaż na własny rachunek? W dzisiejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo