Przeprowadzanie transakcji handlowych pomiędzy podmiotami gospodarczymi niesie ze sobą określone ryzyko gospodarcze. Jeżeli nie wchodzą w grę typowe działania przestępcze, to przedsiębiorcy wychodzą z założenia, że mają do czynienia z uczciwym kontrahentem, w przeciwnym wypadku prowadzenie działalności gospodarczej byłoby bardzo utrudnione. Co jednak, jeżeli nieświadomie nabędziemy skradziony towar? W dzisiejszej publikacji będziemy analizowali, jak rozliczyć taką transakcję na gruncie podatku VAT.
Kiedy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT?
Zgodnie z przepisami ustawy o VAT przedsiębiorcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, jeżeli nabyte towary lub usługi służą u niego czynnościom opodatkowanym. Istnieje kilka tak zwanych przesłanek negatywnych, które pozbawiają przedsiębiorcę możliwości pomniejszenia podatku VAT należnego od sprzedaży, a będą do nich należały m.in.:
zakup miał miejsce od podmiotu nieistniejącego,
faktura dokumentuje czynności niedokonane,
faktura została wystawiona przez podmiot niezarejestrowany do podatku VAT.
W innych przypadkach podmiot ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów.
Zakup skradzionego towaru a prawo do odliczenia VAT
Rodzi się jednak pytanie, w jaki sposób postąpić, jeżeli dokonaliśmy zakupu towaru, który został skradziony? Oczywiście nie mówimy tutaj o transakcji, która świadczy o świadomym uczestnictwie w transakcji przestępczej. Mówimy o przypadku, gdy nieświadomie i niecelowo zakupiliśmy towary kradzione. Z punktu ustawy o podatku VAT przez dostawę towaru rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem, jak właściciel. Skoro taka sytuacja ma miejsce i nie występują przesłanki negatywne, o których napisano powyżej, można wnioskować, że przedsiębiorcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od takiego zakupu, ale powinien jeszcze pamiętać o należytej staranności.
Należyta staranność w przeprowadzanych transakcjach
W takiej, jak i w innych sytuacjach niezbędne jest zachowanie tzw. należytej staranności. Mianowicie przedsiębiorca powinien ze swojej strony, przed nabyciem towaru, sprawdzić swojego przyszłego kontrahenta między innymi w zakresie, czy:
cena towaru nie odbiega znacząco od ceny rynkowej,
zapłata za towar będzie dokonana na rachunek VAT znajdujący się na białej liście.
To są oczywiście przykładowe formy weryfikowania kontrahenta. Każda forma sprawdzenia dostawcy będzie potwierdzała, że działanie nabywcy nie było celowe.
Stanowisko fiskusa w sprawie odliczenia VAT od kradzionego towaru
W jednej z interpretacji nr 0113-KDIPT1-1.4012.489.2020.2.RG z dnia 28 października 2020 roku organ podatkowy uznał, że przedsiębiorca ma prawo do odliczenia VAT od zakupu kradzionej maszyny. Takie stanowisko fiskusa było podparte m.in. argumentacją, że do utraty zakupionej maszyny doszło z powodów pozostających poza kontrolą przedsiębiorcy. W omawianym przypadku podstawą zakupu była faktura VAT, którą wystawił kontrahent zarejestrowany do VAT. Zakup został również opłacony przez przedsiębiorcę. Jednak w wyniku działań policji maszyna została odebrana przedsiębiorcy i przekazana prawowitemu właścicielowi.
Jak widać przepisy nie pozbawiają przedsiębiorcy prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu kradzionego towaru. Jednak, aby taka decyzja nie była podważona przez organ podatkowy, powinna być dowiedziona należyta staranność, o której bardzo często jest mowa w wydawanych interpretacjach podatkowych.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zbliża się najgorętszy okres zakupowy w roku. Klienci czekają na promocje i są zmotywowani do zakupów – to idealna okazja, by zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym. Wystarczy dobrze wykorzystać sprawdzone strategie i dopasowane narzędzia, by sezon wyprzedaży 2025 przyniósł realne wyniki. Zobacz, jak najlepiej przygotować sklep na ten gorący okres.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy, nie wcześniej jednak niż otrzymanie faktury. Jak wpłyną na to nowe przepisy związane z KSeF?
Leasing najczęściej kojarzy się z finansowaniem samochodów, maszyn czy sprzętu elektronicznego. Mało kto jednak wie, że możliwe jest także wzięcie nieruchomości w leasing. Dzięki temu firmy mogą korzystać z biur, magazynów czy lokali usługowych bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów zakupu. Czym jest leasing nieruchomości, kto i ile może z niego korzystać?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo