Procedury szczególne, jakie zostały opracowane i ujęte w przepisach podatkowych dotyczących cen transferowych, budzą wiele wątpliwości i trudności z właściwym ich zrozumieniem. W dzisiejszej publikacji spróbujemy zdefiniować pojęcie transakcji kontrolowanej w oparciu o ustawę o podatku dochodowym.
Ceny transferowe
Ceny transferowe są to ceny ustalane w przeprowadzanych transakcjach zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi oraz podmiotami mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową (w tzw. rajach podatkowych).
Ustalanie cen transferowych odnosi się do transakcji kontrolowanych, które zostały zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jako:
podejmowanie działań o charakterze gospodarczym, w tym przypisywanie dochodów do zagranicznego zakładu,
warunki działań gospodarczych zostały ustalone lub narzucone w wyniku powiązań.
Dopiero spełnienie tych dwóch warunków łącznie pozwala uznać, że mamy do czynienia z transakcją kontrolowaną. Transakcję stanowi kombinacja różnorodnych elementów prowadzących do realizacji określonego celu gospodarczego, którego osiągnięcie jest kluczowe w całym procesie.
W ustawie został wskazany sposób wyceny transakcji kontrolowanej:
w przypadku pożyczki i kredytu – wartość kapitału,
w przypadku emisji obligacji – wartość nominalna,
w przypadku poręczenia lub gwarancji – suma gwarancyjna,
w przypadku przypisania dochodu (straty) do zakładu zagranicznego – wartość przypisanych przychodów lub kosztów,
w przypadku pozostałych transakcji – wartość właściwa dla danej transakcji kontrolowanej
Wartość transakcji kontrolowanej określa się na podstawie:
otrzymanych lub wystawionych faktur, lub
umów lub innych dokumentów – w przypadku gdy faktura nie została wystawiona lub
otrzymanych lub przekazanych płatności – w przypadku gdy nie jest możliwe określenie wartości na podstawie faktur lub umów.
Transakcją kontrolowaną może być więc każde zdarzenie gospodarcze typu:
przekazanie mienia,
przekazanie wartości niematerialnych i prawnych,
świadczenie usług,
dokonywane pomiędzy podmiotami powiązanymi.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Transakcje kontrolowane - co to?
Ustawa definiuje je jako podejmowanie działań o charakterze gospodarczym, w tym przypisywanie dochodów do zagranicznego zakładu, w przypadku których warunki zostały ustalone lub narzucone w wyniku powiązań.
Jakie są przykłady transakcji kontrolowanych?
To m.in. przekazanie mienia, wartości niematerialnych i prawnych lub świadczenie usług pomiędzy podmiotami powiązanymi.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W świecie social mediów, w którym królują Facebook, Instagram, TikTok i LinkedIn, łatwo przeoczyć potencjał drzemiący w mniej oczywistych kanałach komunikacji. Tymczasem w 2025 roku marki coraz częściej zerkają w stronę platform niszowych – takich jak X (dawniej Twitter), Pinterest, Twitch, Reddit, Quora czy Wykop – nie tylko po to, by się wyróżnić, ale przede wszystkim, by skuteczniej docierać do zaangażowanych i lojalnych społeczności.
Żeby naprawdę ocenić kondycję sklepu internetowego, sama liczba zamówień nie wystarczy. Potrzebujesz szerszej perspektywy, na przykład wskaźnika CLV. Customer lifetime value pokazuje, ile klient wnosi do twojego biznesu przez cały okres zakupów, a nie tylko przy pierwszej transakcji. Gdy masz taką wiedzę, łatwiej podejmujesz decyzje o reklamach, promocjach i tym, w kogo opłaca ci się inwestować.
W e-commerce musisz być tam, gdzie Twoja grupa docelowa, a według badań przeprowadzonych przez Gemius jej znaczna część scrolluje Allegro. Na marketplace trzeba się zmierzyć z dużą konkurencją i algorytmem, który często robi sprzedawcom pod górkę. Zobacz, jak się w tym odnaleźć i przygotować się na pierwszą sprzedaż na Allegro.
Wakacje sprzedawcy e-commerce często nie oznaczają odpoczynku, a strach o stratę pozycji w wyszukiwaniach odbiera przyjemność z wolnego. Czy można wziąć urlop na Allegro i nie stracić? Zobaczmy, jakie opcje daje Przerwa w sprzedaży.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo