Wiele osób marzy o własnym biznesie. W ostatnich latach bardzo popularną opcją dla prowadzenia działalności gastronomicznej stały się food trucki. W dzisiejszej publikacji przeanalizujemy, czy food truck musi mieć kasę fiskalną.
Kasa fiskalna w gastronomii
W pierwszej kolejności nasze rozważania należy rozpocząć od przeanalizowania przepisów podatkowych pod kątem rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. Poza przepisami ustawy o podatku VAT mamy również Rozporządzenie w sprawie zwolnienia z ewidencjonowania na kasie fiskalnej, w którym znajdziemy więcej szczegółowych informacji. Z punktu widzenia naszych rozważań istotne będzie sprawdzenie w katalogu usług wymienionych w § 4, które nie mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, a znajdują się tam m.in. usługi związane z wyżywieniem sklasyfikowane pod kodami: PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30, wyłącznie:
świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering).
Jak z tego wynika świadczenie usług gastronomicznych objęte jest obowiązkiem bezwzględnego ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej w zakresie wskazanym powyżej.
Food truck – czy to jest stacjonarna placówka gastronomiczna?
Sprzedaż posiłków z food trucka jest specyficznym rodzajem aktywności gastronomicznej. W kontekście omawianej problematyki istotne będzie ustalenie, czy food truck jest zaliczany do stacjonarnej placówki gastronomicznej. W tym miejscu rodzi się problem, ponieważ w przepisach podatkowych taka definicja nie została określona. Food truck jest to pojazd mechaniczny, który ma możliwość przemieszczania się w dowolne miejsce, a więc należy do kategorii mobilnych placówek gastronomicznych. Powyższe potwierdzają również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach. W jednej z nich z 22 czerwca 2020 roku nr 0111-KDIB3-2.4012.281.2020.2.MN Dyrektor KIS zgodził się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że food truck nie jest stacjonarną placówką gastronomiczną. Sprawdźmy więc, jak w świetle powyższej analizy będzie wyglądał obowiązek posiadania kasy fiskalnej.
Działalność gastronomiczna w food trucku a kasa fiskalna
Skoro ustaliliśmy, że food trucka nie zaliczamy do stacjonarnej placówki gastronomicznej, to możemy teraz odpowiedzieć na pytanie czy i kiedy musi posiadać kasę fiskalną. Jeżeli chodzi o tego typu działalność gospodarczą, to jest ona nakierowana przede wszystkim na osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Jak wiadomo takie transakcje są objęte bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej, chyba że mogą skorzystać z możliwości zwolnienia z ewidencji, które wynikają z Rozporządzenia. W przypadku food trucka w grę będzie wchodziło zwolnienie z § 3, czyli limit sprzedaży do 20.000 zł w poprzednim i bieżącym roku podatkowym.
Prowadzenie działalności gastronomicznej w food trucku może korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie fiskalnej do wysokości limitu 20.000 zł. Po przekroczeniu tego limitu przedsiębiorca będzie miał obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej.
Właściciele food trucków powinni jeszcze pamiętać, że jeżeli rozpoczną sprzedaż napojów alkoholowych powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa
i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, to w takim przypadku mają obowiązek posiadania kasy fiskalnej od pierwszej sprzedaży.
Podsumowanie
Przedsiębiorca prowadzący działalność gastronomiczną w food trucku będzie miał obowiązek zainstalowania kasy w ciągu 2 miesięcy od końca miesiąca, w którym przekroczył limit sprzedaży 20.000 zł. Obecnie nie można już zakupić kas z papierowym zapisem kopii a kasy elektroniczne będą w sprzedaży tylko do końca 2022 roku. Od 2023 roku będzie można skorzystać jedynie z zakupu kasy online i wirtualnej.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czy wymóg kasy fiskalnej w gastronomii odnosi się również do food trucku?
Prowadząc działalność gastronomiczną w food trucku, należy zainstalować kasę w ciągu 2 miesięcy od końca miesiąca, w którym przekroczono limit sprzedaży 20.000 zł.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Co do zasady każda darowizna musi być zgłoszona do właściwego urzędu skarbowego przez osobę obdarowaną. Dotyczy to również członków najbliższej rodziny. Niedopełnienie tego obowiązku w terminie może przynieść przykre konsekwencje prawne i finansowe. Na szczęście dokonanie takiego zgłoszenia nie jest trudne, zwłaszcza że można go zrobić również online. Gdzie można znaleźć druk SDZ2, jak wypełnić formularz i co zawrzeć w poszczególnych jego częściach?
Świat e-marketingu od dawna zdominowany jest przez dwóch gigantów – Google oraz Facebooka. Wielu reklamodawców szuka jednak alternatywnych sposobów promocji, z powodu kwestii finansowych, ale też praktycznych.
Każda firma zarejestrowana w CEIDG będzie miała obowiązek korzystania ze specjalnej skrzynki e-Doręczeń w sprawach związanych ze swoją działalnością. Sprawdź, od kiedy adres do e-Doręczeń będzie obowiązkowy dla przedsiębiorców i jak go założyć.
Już 8-10 października 2025 roku w Muzeum Śląskim w Katowicach odbędzie się konferencja AI<>BA – niezwykłe wydarzenie organizowane przez Silesian Startup Foundation, Studio IntO i Cloudyna. W tym roku na liście partnerów swoje miejsce znalazła również IFIRMA.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo