Jak się okazuje nie wszystkie poniesione koszty w prowadzonej działalności gospodarczej mogą być odliczone w kwotach faktycznie poniesionych. Ograniczeń lub wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym jest całkiem sporo. Dzisiaj odniesiemy się do zagadnienia ograniczenia w ujęciu kosztów zbytej licencji.
Zakup licencji a koszty podatkowe
Zakup licencji najczęściej jest kojarzony w kontekście nabycia programu księgowego lub antywirusowego. Ustawodawca wspomina w przepisach na temat amortyzacji np. licencji, nabytych od innego podmiotu. Tym samym można uznać, że zakup licencji może się znaleźć w kosztach uzyskania przychodów na warunkach opisanych w przepisach podatkowych. Wydatki na zakup licencji znajdą się w PKPiR, czy to poprzez odpisy amortyzacyjne czy poprzez jednorazowe ujęcie w kosztach.
Więcej informacji na temat rozliczania umowy licencyjnej można przeczytać tutaj.
Ograniczenia w ujęciu kosztów zbytej licencji
Mamy też inny przepis w ustawie o PIT, z którego wynika, że wszelkiego rodzaju opłaty i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw a następnie zbycie tych praw – w części przekraczającej przychód uzyskany przez przedsiębiorcę z ich zbycia –
nie jest kosztem uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 64 ustawy o PIT). Ważna w tym przypadku jest jeszcze informacja, że ta zasada dotyczy m.in. licencji nabytych lub wytworzonych przez przedsiębiorcę lub spółkę, w której jest on wspólnikiem. Wielu przedsiębiorców ma wątpliwości co do właściwego zinterpretowania tych przepisów, dlatego też tego typu sprawy trafiają do Sądu NSA. W jednym z wyroków sygn. akt II FSK 1747/19 z dnia 24 marca 2022 roku rozpatrywana była następująca kwestia.
Wnioskodawczyni wytworzyła znaki towarowe a następnie je zbyła w formie aportu do spółki A, w której jest wspólnikiem. Natomiast spółka A zawarła ze spółką B umowę licencyjną na korzystanie ze znaków towarowych za wynagrodzeniem. Pytanie dotyczyło kwestii, czy spółka B może zaliczyć ponoszone wydatki do kosztów uzyskania przychodów. Kluczowe w tej sprawie jest to, że Wnioskodawczyni jest również udziałowcem w spółce B. Skarżąca stała na stanowisku, że to spółka B nabyła prawo do korzystania ze znaku a nie ona, więc nie ma ograniczenia w kosztach uzyskania przychodów. Odmiennego zdania był zarówno organ interpretacyjny, Sąd WSA i NSA. Wnioskodawczyni, jako wspólniczka spółki B partycypuje w dochodach spółki, a więc z tego też powodu do spółki mają zastosowanie przepisy o ograniczeniu w ujęciu kosztów zbytej licencji w części przekraczającej przychód osiągnięty przez Wnioskodawczynię w wyniku wniesienia aportu do spółki B.
Podsumowanie
Jak wynika z zapadłego rozstrzygnięcia NSA wspólnicy spółek powinni być bardzo czujni przy przeprowadzaniu różnego rodzaju transakcji ze spółkami, w których są udziałowcami. Sprawy tego rodzaju nie należą do prostych i wymagają sporej znajomości przepisów podatkowych, ale także umiejętności właściwej interpretacji. Zasadnym byłoby w takich sytuacjach zasięgać opinii prawnika lub doradcy podatkowego, żeby nie narażać siebie i spółki na ewentualne konsekwencje finansowe z tego tytułu.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Każda zmiana w przepisach wiąże się z koniecznością dostosowania do nowych zasad i procedur. Nie inaczej jest w przypadku KSeF, bowiem w praktyce każde niedopatrzenie, czy to przekroczenie terminu, brak integracji systemu, czy nawet drobny błąd w danych faktury, może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych. Dlatego już teraz warto dobrze poznać zasady działania KSeF i odpowiednio przygotować firmę na nadchodzące zmiany, zanim staną się one źródłem kosztownych pomyłek.
W 2025 roku założenie sklepu internetowego jest prostsze niż kiedykolwiek, ale wybór technologii może być wyzwaniem. Jak założyć sklep internetowy, który będzie funkcjonalny, skalowalny i dostosowany do Twoich potrzeb? Do dyspozycji masz trzy modele wdrożenia: software house, open source i SaaS – każdy z nich oferuje inne możliwości. W tym artykule pomożemy Ci podjąć świadomą decyzję i wybrać najlepszą opcję dla Twojego biznesu.
Wielu przedsiębiorców zakończenie działalności spółki z o.o. kojarzy z jej likwidacją, jednak nie wszyscy są świadomi, że w przypadku niewypłacalności spółka może również przejść przez proces upadłości. Upadłość spółki z o.o. jest formalną procedurą, która ma na celu spłatę jej zobowiązań.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo