Rozwiązanie umowy o pracę – kiedy należy wypłacić wynagrodzenie?
Większośc pracodawców wypłaca pensje do 10-dnia miesiąca za poprzedni miesiąc. Zdarza się jednak, że rozwiązanie umowy z pracownikiem następuje w połowie miesiąca. W jakim terminie przelać mu wynagrodzenie? Co na to przepisy? Wejdź i dowiedz się wszystkiego.
Najczęściej przyjęty termin wypłaty wynagrodzeń dla pracowników to ostatni dzień miesiąca lub do 10-dnia kolejnego miesiąca. Jednak zdarza się, że w wyniku rozwiązania umowy o pracę, ostatni dzień zatrudnienia pracownika przypada w połowie miesiąca lub np. 2 dnia miesiąca. Kiedy należy takiemu pracownikowi wypłacić wynagrodzenie? Czy wraz z zakończeniem umowy, czy zgodnie z przyjętym w firmie harmonogramem? Przeczytaj artykuł, a dowiesz się, co na ten temat mówią przepisy.
Kiedy wypłacić wynagrodzenie?
Art. 85 Kodeksu Pracy wskazuje, że wynagrodzenie za pracę powinno być wypłacane przynajmniej raz w miesiącu w stałym, ustalonym terminie z zastrzeżeniem, że:
termin ten nie może przypadać później niż 10 dnia kolejnego miesiąca, za który wypłacana jest pensja,
jeżeli ustalony dzień wypłaty jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzedzającym.
Kodeks Pracy nie mówi nic wprost na temat terminu wypłaty wynagrodzeń przy rozwiązaniu umowy o pracę.
Kiedy wypłacić wynagrodzenie po rozwiązaniu umowy o pracę?
Aby wyjaśnić, kiedy pracodawca jest zobowiązany wypłacić pensję po rozwiązaniu umowy, posłużmy się przykładem.
Przykład 1
Umowa z Panią Jolantą wygasła w dniu 12 czerwca 2023 r. Oprócz wynagrodzenia zasadniczego przysługuje jej premia, której wysokość wyliczana jest na podstawie wyników całego zespołu, w którym pracowała Pani Jolanta. Zgodnie z regulaminem pracy, wynagrodzenia w jej zakładzie wypłacane są do 10 dnia kolejnego miesiąca. Tj., gdyby nie rozwiązanie umowy o pracę, pensja wraz z premią za czerwiec wpłynęłaby Pani Jolancie do 10 lipca 2023 r. Kiedy powinna się jej spodziewać, biorąc pod uwagę, że już nie pracuje w tej firmie?
Takie sytuacje nie są rzadkością. Często pojawia się przy nich konflikt na linii pracownik-pracodawca. Zatrudniony chce otrzymać pensję jak najszybciej, a przedsiębiorca chce wypłacić 10-tego (wraz z wynagrodzeniami innych pracowników), argumentując to organizacją działu kadr i płac.
W związku z tym, że nie ma przepisów regulujących, jak rozwiązywać takie sytuacje, powszechnie zaczęto odwoływać się do sensu słowa “pracownik”. Kodeks Pracy mówi dosłownie, że wynagrodzenie wypłacane jest pracownikowi. Z kolei z dniem zakończenia stosunku pracy dochodzi do zerwania więzi prawnej łączącej pracodawcę i pracownika. Mówiąc krócej – pracownik przestaje być pracownikiem.
Podobne stanowisko zajęła PIP w komunikacie. Potwierdziła, że podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest wypłacenie wynagrodzenia pracownikowi, nie zaś byłemu pracownikowi (a takim się staje osoba dzień po rozwiązaniu stosunku pracy). Wypłata wynagrodzenia w późniejszym terminie jest możliwa tylko w stosunku do tych części wynagrodzenia, których nie można wyliczyć z przyczyn obiektywnych w dniu ustania zatrudnienia.
Odwołując powyższe do przypadku Pani Jolanty, można stwierdzić, że pracodawca najpóźniej 12 czerwca 2023 r. musi wypłacić jej wynagrodzenie zasadnicze za przepracowaną część czerwca wraz z ewentualnym ekwiwalentem za urlop. Natomiast premię pracodawca ma prawo rozliczyć i przesłać jej na konto do 10 lipca 2023 r.
Podsumowanie
Nie ma przepisów regulujących termin wypłaty wynagrodzenia przy rozwiązaniu umowy o pracę. PIP stoi na stanowisku, że pracodawca powinien przelać wynagrodzenie i ekwiwalent za niewykorzystany urlop najpóźniej w dniu wygaśnięcia umowy z pracownikiem (bez względu na to, jaki jest przyjęty w firmie termin wypłaty wynagrodzeń). Zatrudniający ma prawo rozliczyć później jedynie te części wynagrodzenia, których wysokości nie można ustalić z obiektywnych powodów w dniu rozwiązania umowy (np. premie).
Od kilku lat związana z topowymi redakcjami biznesowymi. Pisze o księgowości, finansach i sprawach marketingowych - czyli o tematach, które interesują każdego przedsiębiorcę.
Z przyjemnością czyta ustawy, kodeksy, rozporządzenia, regulaminy i inne oficjalne dokumenty, które rozkłada na czynniki pierwsze. Pomagają jej w tym umiejętności analityczne i syntetyczne. Wierzy w moc twardych danych i w artykułach chętnie wykorzystuje wyniki badań, raporty i statystyki. Sama prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, dlatego z doświadczenia zna i rozumie problemy drobnych przedsiębiorców. Artykułami dotyczącymi spraw księgowych stara się je rozwiązywać. Stawia przy tym na prosty, zrozumiały dla każdego język, logiczną strukturę i przykłady z życia wzięte.
Pracę nad każdym artykułem zaczyna od zakwestionowania swojej wiedzy i sprawdzenia jej w źródłach. Prywatnie lubi zagadki logiczne i grę w Sudoku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Objaśnienia podatkowe to wyjaśnienie przepisów naprowadzające, jak można zachować się w określonej sytuacji podatkowej. Czym dokładnie są objaśnienia podatkowe, kto je wydaje oraz czy są wiążące?
Dlaczego niektóre sklepy internetowe z łatwością zdobywają adresy e-mail klientów, a inne wciąż walczą o każdy zapis? Sekret tkwi w lead magnecie – prostej zachęcie, która zamienia anonimowego odwiedzającego w potencjalnego kupującego. W tym artykule pokażemy Ci, jak stworzyć lead magnet, który naprawdę działa, jakie formy sprawdzają się w e-commerce i jak przełożyć to na sprzedaż.
Czasem wystarczy przyjrzeć się swojemu e-sklepowi świeżym okiem, by zauważyć, co naprawdę hamuje sprzedaż. Audyt sklepu internetowego to sposób, by odkryć niewidoczne problemy – od technicznych błędów po nieintuicyjną ścieżkę zakupową. W tym poradniku pokażemy, jak samodzielnie przeprowadzić taki audyt.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo