Problemy techniczne w CEIDG a zmiana formy opodatkowania
Przy składaniu wniosku o zmianę formę opodatkowania należy zadbać o to, aby był on poprawnie wypełniony oraz prawidłowo przetworzony w CEIDG. Sprawdź, dlaczego to takie ważne!
Zmiana formy opodatkowania na dany rok jest możliwa do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskano pierwszy przychód. Wyjątkiem jest grudzień — jeśli pierwsze zarobki z firmy uzyskamy w grudniu, wtedy czas na zmianę formy opodatkowania mamy tylko do 31 grudnia danego roku, a nie w kolejnym miesiącu (20 stycznia).
Termin 20. dnia następnego miesiąca po uzyskaniu pierwszego przychodu w danym roku jest nieprzekraczalny. Oznacza to, że zgłoszenie zmiany formy opodatkowania po tym terminie będzie nieskuteczne. Nie będą brane pod uwagę wszelkie czynne żale, a wnioski złożone po terminie będą odrzucane.
Uwaga! Jeśli 20 dzień danego miesiąca przypada na dzień wolny od pracy, to termin ulega przesunięciu na kolejny dzień roboczy, tj. 21 lub 22.
Zmiany formy opodatkowania można dokonać online za pośrednictwem CEIDG, zmieniając dane we wpisie lub wysyłając oświadczenie do urzędu skarbowego (osobiście, listownie lub elektronicznie).
Przy wypełnianiu wniosku CEIDG należy dokładnie wypełnić formularz, nie pomijając istotnych pól, a zwłaszcza tych odnoszących się do formy opodatkowania.
Ponadto, wypełniając wniosek CEIDG należy rozróżnić pola “data złożenia wniosku” oraz “data powstania zmiany”.
W polu “data złożenia wniosku” wpisujemy rzeczywistą datę, kiedy składamy wniosek CEIDG, natomiast w polu “data powstania zmiany” (opcja, która pojawia się przy zaznaczeniu pola “wniosek o zmianę wpisu w CEIDG”) podajemy datę, od której zaistniała zgłaszana zmiana. Przykładowo: przedsiębiorca, który w dniu 13 lutego zgłasza zmianę formy opodatkowania na ryczałt na 2024 rok, jako datę złożenia wniosku powinien podać 13.02.2024, natomiast jako datę powstania zmiany: 1.01.2024 (ponieważ już do styczniowych dochodów zastosowania ma wybrana forma opodatkowania).
Wezwania z urzędu skarbowego — niewłaściwe rozliczenia roczne przedsiębiorców
Przy składaniu wniosku o zmianę formę opodatkowania należy zadbać o to, aby był on poprawnie wypełniony oraz upewnić się, że na pewno został on wysłany, czyli że zmiana została odnotowana (zapisana) w systemie CEIDG.
O tym, jak to jest ważne, przekonali się niektórzy przedsiębiorcy, którzy byli pewni, że zgłosili zmianę formy opodatkowania na ryczałt w 2022 roku. Jednak pod koniec roku 2023, zaczęli masowo otrzymywać wezwania z urzędów skarbowych o rozliczenie swojego podatku za 2022 r. wg skali podatkowej bądź podatku liniowego. Wiązało to się za zapłatą wyższego podatku, a także inną kwotą składki zdrowotnej. Co było tego przyczyną?
Problem w funkcjonowaniu CEIDG a zmiana formy opodatkowania
Urzędy skarbowe powoływały się na to, że w systemie CEIDG nie widać było zmian formy opodatkowania na ryczałt na 2022 rok, a więc przedsiębiorcy pozostawali formalnie na poprzedniej formie opodatkowania.
Natomiast według przedsiębiorców zawinił system informatyczny CEIDG. Twierdzili oni, że dopiero gdy otrzymali wezwanie z urzędu skarbowego do złożenia korekty rocznego zeznania podatkowego, dowiedzieli się, że wniosek o zmianę formy opodatkowania nie został poprawnie zarejestrowany w CEIDG.
Choć przedsiębiorcy posiadali wydruk z panelu CEIDG, w systemie widoczny był ślad po logowaniu się w dniu dokonania zmiany, to część urzędów skarbowych nie przyjmowała ani wyjaśnień, ani wydruków z CEIDG z dokonaną zmianą, ale wzywały do korekty i dopłaty podatku za 2022 rok.
Powyższy problem został dostrzeżony, wskutek czego w grudniu 2023 roku, zostało skierowane odpowiednie zapytanie do ministra finansów — interpelacja w sprawie problemu w funkcjonowaniu systemu CEIDG, który może pogrążyć małe firmy. Jakiej odpowiedzi udzielił Minister Finansów?
Zalecenie Ministra Finansów — rozstrzygać na korzyść przedsiębiorców
Minister Finansów (MF), którego reprezentował Sekretarz Stanu Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w odpowiedzi udzielonej 29.12.2023 roku, zapewnił, że oficjalnie zaleci dyrektorom izb administracji skarbowej, aby rozstrzygał podobne sprawy na korzyść podatników. Warunkiem ma być jednak uprawdopodobnienie, że przedsiębiorca złożył niezbędne oświadczenia, które nie dotarły do urzędu z winy systemów informatycznych.
W przytoczonym powyżej dokumencie czytamy, że:
“gdy brak właściwego odnotowania skutków dokonanego przez podatnika zgłoszenia wynika z okoliczności istniejących po stronie administracji publicznej (np. ewentualne błędne działania systemu informatycznego lub organu podatkowego), zgłoszenie jest traktowane jako dokonane. Podczas weryfikacji tych okoliczności w pełni stosowana jest wspomniana powyżej zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika”
“Informacja o wyborze formy opodatkowania złożona za pośrednictwem CEIDG jest przekazywana następnie przez system Ministerstwa Rozwoju i Technologii (dalej: MRiT) do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Podkreślić należy, że portale Biznes.gov.pl oraz CEIDG.gov.pl jak i sam system teleinformatyczny CEIDG nadzorowane są przez MRiT.”
Z uwagi na powyższe okoliczności Ministerstwo Finansów pozostawało w kontakcie z MRiT, które poinformowało o przeanalizowaniu szczegółowo wielu przypadków i problemów w zakresie zgłoszenia zmiany formy opodatkowania przez CEIDG, zgłoszonych zarówno przez naczelników urzędów skarbowych oraz samych przedsiębiorców”
“Z informacji przekazanej przez MRiT wynika, że nie wystąpiły błędy systemu, które obciążałyby przedsiębiorców. MRiT wskazało, że pomimo sprawnie działającego systemu CEIDG, oświadczenia o formie opłacania podatku dochodowego — albo nie zostały złożone (brak zaznaczenia pozycji 15 w przeanalizowanych wnioskach) albo brakowało wysłania wniosku przez przedsiębiorcę lub pełnomocnika przedsiębiorcy. Wnioski CEIDG były generowane prawidłowo, często zawierały podpis, ale brakowało ich ostatecznego wysłania do urzędu. Powyżej wskazane powody skutkowały brakiem wpływu dokumentów do naczelników urzędów skarbowych.”
“Ponadto, według MRiT w momentach największego obciążenia, a takie mają miejsce np. na przełomie każdego roku lub pod koniec miesiąca, mogą się zdarzyć sytuacje, że systemy działają wolniej — z uwagi na liczbę użytkowników korzystających z usług. Spowolnienia te jednak nie uniemożliwiały złożenia wniosku, czy też wysyłki potwierdzenia złożenia wniosku”
Swoją odpowiedź, MF kończy rozstrzygnięciem – “Jednocześnie informuję, że zdecydowałem o skierowaniu do Dyrektorów Izb Administracji Skarbowych w najbliższym czasie pisma, w którym wskażę, aby w przypadku uprawdopodobnienia przez podatnika, że dokonał złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania – organy podatkowe rozstrzygały takie sprawy na korzyść podatnika w myśl art. 2a Ordynacji podatkowej.”
Jak widzimy, odpowiedź Ministra Finansów w powyższym zakresie jest przyjazna dla przedsiębiorców. Oby przyjazne były również urzędy skarbowe.
Aby uchronić się od nieprzyjemności, stresu, czy niepotrzebnych wezwań ze strony fiskusa, przy wysyłaniu wniosku CEIDG o zmianę formy opodatkowania, sprawdźmy przede wszystkim:
czy na pewno wypełniliśmy wszystkie wymagane pola,
czy zaznaczyliśmy odpowiednią opcję przy wyborze formy opodatkowania
czy wniosek został wysłany (nie tylko zapisany, ale wysłany do urzędu), sprawdzenie w historii wniosków, czy wszystko zostało skutecznie wysłane,
czy zmiana została utrwalona/przetworzona w systemie CEIDG
Zweryfikować ostatni punkt, można sprawdzić np. logując się na swoje konto w biznes.gov.pl, a następnie skorzystać ze ścieżki: Konto przedsiębiorcy/moja firma → wysłane wnioski. Jeżeli przy danym wniosku będzie status “złożony poprawnie”, powinno to oznaczać, że wniosek o zmianę formy opodatkowania został prawidłowo złożony.
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W dobie dynamicznie rozwijającej się edukacji online kursy internetowe stały się jednym z najpopularniejszych sposobów zdobywania wiedzy i umiejętności.
Coraz więcej klientów kupuje w sieci, ale nie chce czekać całymi dniami na kuriera ani odbierać paczek na poczcie. Dlatego chętnie wybierają click and collect – możliwość odbioru osobistego zamówienia ze sklepu online w dogodnym momencie. W tym artykule pokażemy Ci, jak działa ten model i jak możesz go wykorzystać, by realnie zwiększyć sprzedaż w swoim e-sklepie.
Nie będzie przesadą, jeśli powiemy, że kantory to znak rozpoznawczy wielu polskich miast. Jak podaje parkiet.com – w Berlinie znajduje się ich 30, w Pradze 50, a w Warszawie aż 130. Aby założyć kantor wymiany walut, należy jednak spełnić szereg wymogów oraz zadbać o niemały kapitał początkowy. W przypadku kantoru internetowego jest trochę łatwiej. Sprawdź, jak krok po kroku stać się właścicielem własnego kantoru wymiany walut.
Wielu przedsiębiorców zakończenie działalności spółki z o.o. kojarzy z jej likwidacją, jednak nie wszyscy są świadomi, że w przypadku niewypłacalności spółka może również przejść przez proces upadłości. Upadłość spółki z o.o. jest formalną procedurą, która ma na celu spłatę jej zobowiązań.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo