Sprzedaż domowych przetworów własnej roboty – co z sanepidem i rejestracją firmy?
W ostatnich latach widoczny stał się wzrost popytu na domowe przetwory, które najczęściej, w odróżnieniu od masowo produkowanych wysoko przetworzonych towarów, wyróżniają się na rynku za sprawą o wiele lepszego, prostszego i zdrowszego składu. Jak jednak wykorzystać potencjał tego zjawiska i przemienić samo tworzenie domowych przetworów w opłacalny biznes?
Sprzedaż domowych przetworów można rozpocząć bez rejestrowania działalności gospodarczej, korzystając z formy rolniczego handlu detalicznego (RHD). Dzięki temu nie ma potrzeby tworzenia zakładu przetwórczego czy wpisu do CEIDG – wystarczy zgłoszenie odpowiednim organom i przestrzeganie określonych zasad.
W ramach RHD można oferować zarówno produkty nieprzetworzone (np. owoce, warzywa, jaja), jak i gotowe przetwory (dżemy, kiszonki, chleb, wyroby mleczne i cukiernicze), pod warunkiem że pochodzą one z własnego gospodarstwa.
przedaż domowych przetworów może odbywać się tradycyjnie – w gospodarstwie, na targach, bazarach czy przez współpracę z lokalnymi sklepami lub online – na grupach Facebookowych i platformach typu Allegro, co zwiększa zasięg i dostęp do klientów.
Jak rozpocząć sprzedaż domowych przetworów?
Chociaż często osoby interesujące się rozpoczęciem prowadzenia tego rodzaju działalności już z góry zakładają, że będzie się to łączyło z koniecznością stworzenia rozbudowanego zakładu przetwórczego i z zawiłymi formalnościami, w rzeczywistości samo wprowadzenie domowych przetworów na rynek jest o wiele łatwiejsze. Na początku wystarczy więc zadbać tylko o kilka podstawowych elementów.
Jednym z najprostszych rozwiązań jest rozpoczęcie sprzedaży własnych wyrobów w formie rolniczego handlu detalicznego (RHD). W efekcie możliwe staje się legalne wprowadzenie na rynek żywności pochodzenia zwierzęcego lub złożonej, zawierającej jednocześnie środki spożywcze pochodzenia niezwierzęcego i produkty pochodzenia zwierzęcego. Dobra te są następnie sprzedawane konsumentowi finalnemu żywności.
Wybór powyższego rozwiązania nie niesie za sobą obowiązku opracowywania projektu technologicznego zakładu przetwórczego czy rejestrowania działalności w CEIDG. RHD daje więc szerokie możliwości osobom pragnącym rozwinąć swoje biznesowe skrzydła w branży domowych przetworów, również w formie działalności niezarejestrowanej.
W ramach tego rodzaju działalności producenci mogą bezpiecznie sprzedawać pochodzące z ich gospodarstwa jeszcze nieprzetworzone artykuły lub gotowe już przetwory, stworzone przy ich wykorzystaniu. W tym kontekście najczęściej mowa o różnego rodzaju zbożach, owocach, warzywach, jajach, dżemach, kiszonkach, wyrobach cukierniczych, mleku i przetworach mlecznych, miodzie czy chlebie
Sprzedaż przetworów własnej roboty a wymagania
Pomimo licznych ułatwień, każda osoba decydująca się na sprzedaż własnej żywności musi spełnić szereg wymagań, zarówno higienicznych, jak i sanitarnych, dbając o zdrowie i bezpieczeństwo samych konsumentów. Dlatego też, jeszcze przed rozpoczęciem oficjalnej sprzedaży, koniecznym warunkiem staje się zgłoszenie do najbliższej stacji sanitarno-epidemiologicznej, w przypadku produktów roślinnych, oraz do powiatowego lekarza weterynarii, gdy zamierzamy sprzedawać produkty pochodzenia zwierzęcego.
Samo uzyskanie statusu legalnej działalności jest uzależnione od zgody sanepidu. Dodatkowo produkowane w domu przetwory powinny zostać wpisane do krajowej Listy Produktów Tradycyjnych oraz zgłoszone do Komisji Europejskiej jako Chroniona Nazwa Pochodzenia lub Gwarantowana Tradycyjna Specjalność. Zadbanie o ten aspekt łączy się z potencjalnym uzyskaniem pozwolenia na pewne odstępstwa od ogólnego prawa żywnościowego, co często jeszcze bardziej ułatwia prowadzenie biznesu w tej branży.
Sprzedaż domowych przetworów – sanepid
Jednym z podstawowych obowiązków producentów żywności jest dbanie o jakość i bezpieczeństwo produktów na wszystkich etapach ich rozwoju. W związku z tym każda osoba mająca jakikolwiek kontakt z żywnością musi posiadać specjalne orzeczenie lekarskie do celów sanitarno – epidemiologicznych, tzw. książeczkę sanepidu. W tym celu należy zrobić odpowiednie badania lekarskie, by wykazać brak przeciwwskazań do pracy z artykułami spożywczymi.
Nie ma jednak konieczności inwestowania w specjalne pomieszczenia do produkcji żywności. Własne przetwory można tworzyć po prostu w domowej kuchni. Niemniej jednak trzeba o tym wcześniej poinformować sanepid, składając wniosek do właściwej stacji sanitarno-epidemiologicznej.
Następnie sanepid zażąda przedstawienia aktualnego wyniku badania wody oraz umowy na wywóz odpadów lub deklaracji. Istnieje również cała lista wymagań , które należy spełnić, by móc legalnie produkować przetwory na sprzedaż w domu. Na przykład niemożliwym jest produkowanie żywności w kuchni połączonej z salonem czy w pomieszczeniu, w którym przebywają różnego rodzaju zwierzęta domowe. Warto także podkreślić, że i tu, podobnie jak w przypadku tradycyjnych zakładów gastronomicznych, sanepidowi przysługuje prawo do dokonania kontroli.
Przetwory własnej roboty – gdzie je sprzedawać?
Zauważalny wzrost popytu na domowe przetwory to zdecydowanie dobry znak dla osób działających w tym obszarze. Jednak osiągnięcie upragnionego sukcesu wymaga przemyślenia samej kwestii sposobu dotarcia z produktami do klientów.
W tym celu można wykorzystać zarówno tradycyjne kanały sprzedaży, jak i te bardziej nowoczesne, opierające się głównie na potencjale internetu. Wiele osób decyduje się na sprzedaż przetworów własnej roboty bezpośrednio w swoim gospodarstwie. Popularnym wyborem jest też wystawianie produktów na lokalnych targach czy bazarach.
Ciekawą opcję stanowi również zawiązanie współpracy z większymi firmami, na przykład lokalnymi sklepami, które za odpowiednią opłatę pozwalają wykorzystywać część ich stanowisk.
Bardziej postępowe rozwiązania w tym obszarze to korzystanie z różnego rodzaju grup na Facebooku, które całkowicie za darmo umożliwiają bezpośrednie dotarcie z ofertą do potencjalnych klientów, uwzględniając szczególnie lokalną ludność. Coraz częściej wykorzystuje się też platformy do e-handlu, jak na przykład Allegro. To dobre rozwiązanie dla osób pragnących szybko dotrzeć do rozbudowanej grupy konsumentów.
Autorka treści poruszających tematykę zarówno biznesową, e-commercową, oraz księgową. W tekstach tworzonych na ifirma.pl dąży do kreatywnego, ale też zrozumiałego omówienia często zawiłych aspektów z obszaru ekonomii, ułatwiając przedsiębiorczym osobom stawianie pierwszych kroków w świecie biznesu. Jako absolwentka Rachunkowości i Controllingu, przekłada zdobytą wiedzę również na praktyczne działania, które przybliża czytelnikom w formie efektywnych rozwiązań. Na co dzień przyjmuje analityczną perspektywę, przemieniając nawet pozornie zwyczajne otoczenie w cenne źródło inspiracji.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Od 1 kwietnia 2025 roku będą obowiązywać nowe przepisy dotyczące zwrotu akcyzy od samochodów osobowych czasowo zarejestrowanych w Polsce w celu ich wywozu za granicę oraz zwolnienia od akcyzy dla samochodów osobowych rejestrowanych profesjonalnie na terytorium Polski w celu wykonywania jazd testowych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, które będą przedmiotem badań naukowych lub prac rozwojowych w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.
Dnia 15.10 2025 roku, Prezydent podpisał tzw. ustawę stażową – która wprowadza nowe rozwiązanie, jakim jest wliczanie do stażu pracy także tych okresów, które dotąd nie były brane pod uwagę, jak np. prowadzenie działalności gospodarczej, czy praca na umowie zleceniu.
Zarówno w życiu codziennym, jak i tym zawodowym każdy staje przed wieloma wyborami. Zadawanie pytań podczas wypełniania kolejnych obowiązków pozwala na znalezienie właściwego kierunku działań.
Już 8-10 października 2025 roku w Muzeum Śląskim w Katowicach odbędzie się konferencja AI<>BA – niezwykłe wydarzenie organizowane przez Silesian Startup Foundation, Studio IntO i Cloudyna. W tym roku na liście partnerów swoje miejsce znalazła również IFIRMA.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo