Blog ifirma.pl

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) – podstawowe informacje

|
Jednolity Plik Kontrolny nie jest, jak się mylnie wydaje, kopią dokumentu księgowego. Obowiązujący od 1 lipca 2016 r. format występuje w formie elektronicznej, a do jego przesyłu niezbędny jest odpowiedni program.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Jednolity Plik Kontrolny (Standard Audit File for Tax) jest zbiorem danych o wszelkich operacjach gospodarczych wykonywanych w firmie w danym okresie. Powstaje na podstawie danych gromadzonych z systemów informatycznych podmiotu gospodarczego. W związku z tym sam występuje w takiej formie (jako plik XML) i drogą elektroniczną jest przesyłany. Nie jest zatem zwykłym skanem faktury, czy innego dokumentu księgowego, zapisanym w formie elektronicznej.

JPK – czym właściwie jest?

Ważne informacje o JPK i zmiany w naszym poprzednim wpisie.

JPK jest polskim odpowiednikiem rozwiązań stosowanych już w innych krajach Unii, m. in. Austrii, Belgii, Danii, Holandii, Litwie, Luxemburgu, Niemczech, Słowenii, Szwecji, Portugalii, Wielkiej Brytanii. Stanowi swego rodzaju narzędzie w rękach organów uprawnionych do przeprowadzania kontroli wewnętrznych w przedsiębiorstwach – w Polsce, w rękach skarbówki.

Sam plik podzielono jest na siedem struktur obejmujących księgi podatkowe i dowody księgowe:

  • księgi rachunkowe – JPK_KR,
  • wyciąg bankowy – JPK_WB,
  • magazyn – JPK_MAG,
  • ewidencje zakupu i sprzedaży VAT – JPK_VAT,
  • faktury VAT – JPK_FA,
  • podatkowa księga przychodów i rozchodów – JPK_PKPIR,
  • ewidencja przychodów – JPK_EWP.

Wielkość podmiotu gospodarczego ma wpływ na obowiązek rozpoczęcia przesyłu JPK oraz częstotliwość, z jaką należy dostarczać plik. I tak, plik przesyłają:

  • od 1 lipca 2016 r. – duże podmioty,
  • od 1 lipca 2018 r. – mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.

Co zmieni JPK?

Wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego jest na rękę zarówno przedsiębiorcom jak i organom podatkowym. Ci pierwsi zyskają więcej komfortu, skróceniu ulegnie bowiem czas kontroli skarbowych, a co za tym idzie – mniej stresu z nią związanego, a także obniżenie kosztów. Ostatni argument to prowadzenie księgowości w formie elektronicznej. Zalety księgowości online dobrze znają użytkownicy ifirma.pl. Dostarczenie prawidłowego JPK może również skutkować zaniechaniem kontroli u podatnika.

Administracja rządowa zyska natomiast sprawne narzędzie do sprawdzania poprawności danych podatkowych w firmach. Dzięki JPK przeprowadzenie kontroli lub czynności sprawdzających przebiegać ma dużo sprawniej niż dotychczas. To z kolei przełoży się na skuteczniejszą walkę z unikaniem opodatkowania czy wyłudzeniami VAT.

Przekazywanie JPK

Trzeba zaznaczyć, że przesył JPK odbywa się na żądanie uprawnionych organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Plik w formacie XML jest przesyłany do urzędów droga elektroniczną lub na elektronicznym nośniku danych.

JPK musi również spełniać określone normy bezpieczeństwa. Należy skompresować go metodą ZIP i podzielić na oddzielne pliki o wielkości 60 MB. Każdy z takich plików musi zostać zaszyfrowany zgodnie ze wzorcem AES (klucz 256 bitowy).

Kolejnym krokiem jest stworzenie pliku z metadanymi dotyczącymi pliku głównego (plus skrót pliku SHA256). Plik ten powinien również zawierać informacje o ilości powstałych części pliku (60 MB), a także klucz do szyfrowania (w algorytmie RSA).

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Komentarze czytelników
    1. 16 października 2016 o 15:13
      Michał Barejko

      Kiedy wprowadzicie Państwo możliwość generowania JPK?

    2. 17 października 2016 o 04:34
      Konrad Kubacki

      Implementacja jest już na ukończeniu, dla klientów dostępna będzie od stycznia 2017, czyli wtedy, kiedy kilku z nich będzie miało obowiązek przygotowywać i wysyłać JPK VAT (firmy, które w ostatnich 2 latach zatrudniały średniorocznie conajmniej 10 pracowników)
      Osoby, które wg danych w systemie, będą miały obowiązek składac JPK VAT już od stycznia zostaną o tym jeszcze poinformowane, pozostali składają je dopiero od 2018.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce