Zwolnienie przedmiotowe z VAT w najmie – zmiany od 23.07.2021 r.

Wynajmujesz mieszkanie i zastanawiasz się, czy jest opodatkowane w VAT? Sprawdź, co się zmieniło w ustawie o VAT na ten temat.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Osoby, które wynajmują mieszkania, czy to w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czy też prywatnie, powinny pamiętać, że w niektórych sytuacjach będzie istniał obowiązek rozliczania podatku VAT. Ustawa o VAT precyzuje również przypadki, w których można skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w VAT. Jest to zwolnienie, które nie jest limitowane kwotowo.

Każdy podmiot powinien jednak pamiętać, że jeżeli będzie wystawiana faktura, czy to przez podmiot zwolniony z VAT, czy przez płatnika VAT, jeżeli podlega pod zwolnienie przedmiotowe powinna zawierać odpowiednią adnotację o podstawie prawnej tego zwolnienia. Sprawdźmy, jakie zmiany zostały wprowadzone do ustawy.

Kiedy najem korzysta ze zwolnienia przedmiotowego?

Zgodnie z ustawą o podatku VAT (art. 43 ust. pkt 36) jest napisane, że usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe o charakterze mieszkalnym, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego w VAT. W takim przypadku, bez względu na limit osiągniętych przychodów z najmu, nie trzeba będzie płacić podatku VAT od najmu. Taki zapis obowiązywał do 22 lipca 2021 r.

Zmiana warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia z VAT najmu

Z dniem 23 lipca 2021 r. ustawodawca rozszerzył zapis mówiący o możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT. Dodany został zapis, że ze zwolnienia przedmiotowego będzie można również korzystać, jeżeli najem będzie dokonywany na rzecz społecznych agencji najmu (SAN). SAN zajmują się zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych osób fizycznych wskazanym przez gminę na zasadach określonych w ustawie o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce