Analiza morfologiczna jako metoda tw贸rczego rozwi膮zywania problem贸w

analiza morfologiczna

Planujesz wprowadzi膰 na rynek nowy produkt lub us艂ug臋, ale brakuje Ci pomys艂贸w, co m贸g艂by艣/-aby艣 konkretnego zaoferowa膰 konsumentom?

Środkiem zaradczym będzie analiza morfologiczna, która pomoże Ci wpaść na unikalne rozwiązania, które przyczynią się do zwiększenia zysków w Twoim biznesie!

Czym jest analiza morfologiczna?

Początkowo analiza morfologiczna opracowana przez Fritza Zwicky’ego służyła do badań z zakresu astrofizyki, jednakże później znalazła szerokie zastosowanie w innych dziedzinach nauki – również w biznesie. Polega na zestawieniu wszystkich możliwości rozstrzygających złożone problemy.

Umożliwia ona poszukiwanie kreatywnych rozwiązań i pomysłów podczas opracowywania strategii, wprowadzania nowych produktów na rynek, optymalizacji procesów itp.

Podstawy analizy morfologicznej

Przed zastosowaniem analizy Zwicky’ego warto mieć na uwadze założenia, które wynikają z tej techniki:

  • Każdy problem ma wiele aspektów, które należy rozpatrzyć indywidualnie;
  • Wynik analizy jest przedstawiony liczbowo w postaci otrzymanych możliwych rozwiązań;
  • Otrzymane rozwiązania są oparte na subiektywnej ocenie.

Zastosowanie analizy Zwicky’ego w biznesie

Do jakich konkretnych obszarów możesz wykorzystać opisywaną metodę? Wariantów jest kilka:

  • Stworzenie nowego produktu lub usługi;
  • Poznanie potrzeb klientów;
  • Znalezienie niszy rynkowej;
  • Wyeliminowanie rozwiązań, które okazują się nieskuteczne;
  • Szczegółowa analiza;
  • Jest przydatnym narzędziem podczas sesji burzy mózgów w zespole;
  • Zastosowanie jej w procesie crowdsourcingu.

Przykład analizy morfologicznej firmy

Cały proces można zawrzeć w 5 krokach:

  1. Rozpoznaj problem
  2. Załóżmy, że Twoim celem jest stworzenie produktu cyfrowego zawierającego cenne informacje i wskazówki z branży, w której się specjalizujesz. Musisz jednak podjąć kilka decyzji, jakiego rodzaju ma być to produkt, dla jakiej grupy docelowej itd.

    Jeżeli nie masz pomysłu, jakiego rodzaju produkty cyfrowe możesz zaoferować swoim klientom, zajrzyj do naszego artykułu!

  3. Wybierz kategorie, co do których musisz podjąć określone decyzje
  4. Jakiego rodzaju produkt chcesz zaoferować? Dla jakiej grupy docelowej? Jaki model dochodu dobierzesz? Jakie są unikalne cechy tego produktu oraz jakie jest przesłanie Twojej marki?

  5. Wyróżnij zmienne, które mogą wpłynąć na rozwiązanie problemu
  6. W tym przypadku możesz zainspirować się działaniami konkurencji, źródłami w Internecie lub przeprowadzić burzę mózgu z zespołem. Finalnie powinieneś/-aś wytypować kilka zmiennych dla każdej kategorii. Np. propozycje produktów cyfrowych, które możesz zaoferować – e-book, podcast, kurs online, newsletter. Analogicznie postępuj z pozostałymi kategoriami.

    Aby ułatwić sobie dalszą analizę, przedstaw zebrane dotychczas informacje za pomocą tablicy morfologicznej (również nazywanej skrzynką Zwicky’ego).

    tablica morfologiczna
  7. Twórz kombinacje rozwiązań

Na tym etapie możesz przystąpić do wytypowania możliwości realizacji Twojego celu. Możesz dowolnie dopasowywać rozwiązania. Nie każdy z otrzymanych wyników okaże się wartościowy, jednak istnieje duża szansa, że będziesz w stanie wykorzystać któryś z otrzymanych pomysłów. Przykładowo:

1 opcja – stworzenie e-booka dla początkujących freelancerów, w przystępnej cenie (jednorazowy przychód i atrakcyjna cena), który wesprze ich w dalszym rozwoju;

2 opcja – stworzenie kursu online dedykowanego studentom, po określonej cenie (jednorazowy przychód), umożliwiający poszerzenie wiedzy i rozwój w dowolnym miejscu i czasie (wygoda i elastyczność);

3 opcja – stworzenie newslettera dla specjalistów z danej branży, który będzie dostępny po wykupieniu subskrypcji, jego celem będzie szerzenie specjalistycznej wiedzy.

Zalety i wady analizy morfologicznej

Analizę morfologiczną warto przetestować w swoim modelu biznesowym z kilku powodów:

  • Pomaga znajdować rozwiązania dla złożonych problemów;
  • Dostarcza wiele możliwości działania;
  • Zachęca do współpracy i poprawia komunikację – w procesie powinni brać wszyscy członkowie danego zespołu, aby mieć dostęp do jak największej ilości pomysłów;
  • Może pomóc w analizie strategicznej przedsiębiorstwa.

Ma ona jednak również swoje ograniczenia:

  • Jest wynikiem subiektywnej oceny, co wiąże się z ryzykiem błędnych osądów i wyciągania wniosków;
  • Otrzymanie dużej ilości możliwych rozwiązań może prowadzić do chaosu, wybranie tej właściwej będzie trudniejsze;
  • Brak usystematyzowanego sposobu łączenia zmiennych, które również utrudnia podjęcie obiektywnej decyzji biznesowej.

Podsumowanie

W rzeczywistości, przedstawiona metoda ma swoje wady, które mogą zniechęcić do jej użytkowania w praktyce. Brak standaryzacji w doborze poszczególnych parametrów wpływa na trafność wyciąganych wniosków i może prowadzić do ponoszenia strat, zbędnych kosztów. Warto jednak zaznaczyć, iż jest ona świetnych sposobem na rozwijanie kreatywności i poszukiwaniu nieoczywistych rozwiązań, które w zarządzaniu biznesem jest niezwykle cenną umiejętnością. Z tego względu, możesz ją połączyć z innymi, bardziej analitycznymi technikami badawczymi np. w ocenie sytuacji finansowej firmy za pomocą analizy wskaźnikowej.

Klauzula/ zastrze偶enie prawne na ifirma.pl

Zach臋camy do komentowania naszych artyku艂贸w. Wyra藕 swoje zdanie i w艂膮cz si臋 w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatk贸w i ksi臋gowo艣ci) u偶ytkownik贸w ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon 鈥 skontaktuj si臋 z nami.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzib膮 we Wroc艂awiu. Dodaj膮c komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imi臋 i nazwisko, adres e-mail oraz tre艣膰 komentarza. W systemie odnotowywany jest tak偶e adres IP, z wykorzystaniem kt贸rego doda艂e艣 komentarz. Dane zostaj膮 zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane s膮 przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikaj膮cej z dodania komentarza. Dane s膮 przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak r贸wnie偶 w celu obrony lub dochodzenia roszcze艅. Dane w bazie systemu WordPress s膮 w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczeg贸艂ach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz si臋 ze strony polityki prywatno艣ci serwisu ifirma.pl.

ksi臋gowo艣膰 biuro rachunkowe online ksi臋gowo艣膰 biuro rachunkowe online
Biuro Rachunkowe Biuro Rachunkowe Biuro Rachunkowe

O ksi臋gowo艣ci wiemy wszystko,
偶eby艣 Ty nie musia艂

Daj si臋 zaskoczy膰 profesjonalnej wiedzy naszych ksi臋gowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre r臋ce. A mo偶e wolisz samodzieln膮 ksi臋gowo艣膰? Nasz program do ksi臋gowania online jest wyj膮tkowo prosty i intuicyjny w obs艂udze, podobnie jak narz臋dzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - r臋czymy za ka偶d膮 z us艂ug ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj si臋 z nami

Za艂贸偶 darmowe konto i testuj ifirm臋 bez zobowi膮za艅

Nowoczesna

Rzetelna

Ksi臋gowo艣膰