Środkiem zaradczym będzie analiza morfologiczna, która pomoże Ci wpaść na unikalne rozwiązania, które przyczynią się do zwiększenia zysków w Twoim biznesie!
Czym jest analiza morfologiczna?
Początkowo analiza morfologiczna opracowana przez Fritza Zwicky’ego służyła do badań z zakresu astrofizyki, jednakże później znalazła szerokie zastosowanie w innych dziedzinach nauki – również w biznesie. Polega na zestawieniu wszystkich możliwości rozstrzygających złożone problemy.
Umożliwia ona poszukiwanie kreatywnych rozwiązań i pomysłów podczas opracowywania strategii, wprowadzania nowych produktów na rynek, optymalizacji procesów itp.
Podstawy analizy morfologicznej
Przed zastosowaniem analizy Zwicky’ego warto mieć na uwadze założenia, które wynikają z tej techniki:
- Każdy problem ma wiele aspektów, które należy rozpatrzyć indywidualnie;
- Wynik analizy jest przedstawiony liczbowo w postaci otrzymanych możliwych rozwiązań;
- Otrzymane rozwiązania są oparte na subiektywnej ocenie.
Zastosowanie analizy Zwicky’ego w biznesie
Do jakich konkretnych obszarów możesz wykorzystać opisywaną metodę? Wariantów jest kilka:
- Stworzenie nowego produktu lub usługi;
- Poznanie potrzeb klientów;
- Znalezienie niszy rynkowej;
- Wyeliminowanie rozwiązań, które okazują się nieskuteczne;
- Szczegółowa analiza;
- Jest przydatnym narzędziem podczas sesji burzy mózgów w zespole;
- Zastosowanie jej w procesie crowdsourcingu.
Przykład analizy morfologicznej firmy
Cały proces można zawrzeć w 5 krokach:
- Rozpoznaj problem
- Wybierz kategorie, co do których musisz podjąć określone decyzje
- Wyróżnij zmienne, które mogą wpłynąć na rozwiązanie problemu
- Twórz kombinacje rozwiązań
Załóżmy, że Twoim celem jest stworzenie produktu cyfrowego zawierającego cenne informacje i wskazówki z branży, w której się specjalizujesz. Musisz jednak podjąć kilka decyzji, jakiego rodzaju ma być to produkt, dla jakiej grupy docelowej itd.
Jeżeli nie masz pomysłu, jakiego rodzaju produkty cyfrowe możesz zaoferować swoim klientom, zajrzyj do naszego artykułu!
Jakiego rodzaju produkt chcesz zaoferować? Dla jakiej grupy docelowej? Jaki model dochodu dobierzesz? Jakie są unikalne cechy tego produktu oraz jakie jest przesłanie Twojej marki?
W tym przypadku możesz zainspirować się działaniami konkurencji, źródłami w Internecie lub przeprowadzić burzę mózgu z zespołem. Finalnie powinieneś/-aś wytypować kilka zmiennych dla każdej kategorii. Np. propozycje produktów cyfrowych, które możesz zaoferować – e-book, podcast, kurs online, newsletter. Analogicznie postępuj z pozostałymi kategoriami.
Aby ułatwić sobie dalszą analizę, przedstaw zebrane dotychczas informacje za pomocą tablicy morfologicznej (również nazywanej skrzynką Zwicky’ego).
Na tym etapie możesz przystąpić do wytypowania możliwości realizacji Twojego celu. Możesz dowolnie dopasowywać rozwiązania. Nie każdy z otrzymanych wyników okaże się wartościowy, jednak istnieje duża szansa, że będziesz w stanie wykorzystać któryś z otrzymanych pomysłów. Przykładowo:
1 opcja – stworzenie e-booka dla początkujących freelancerów, w przystępnej cenie (jednorazowy przychód i atrakcyjna cena), który wesprze ich w dalszym rozwoju;
2 opcja – stworzenie kursu online dedykowanego studentom, po określonej cenie (jednorazowy przychód), umożliwiający poszerzenie wiedzy i rozwój w dowolnym miejscu i czasie (wygoda i elastyczność);
3 opcja – stworzenie newslettera dla specjalistów z danej branży, który będzie dostępny po wykupieniu subskrypcji, jego celem będzie szerzenie specjalistycznej wiedzy.
Zalety i wady analizy morfologicznej
Analizę morfologiczną warto przetestować w swoim modelu biznesowym z kilku powodów:
- Pomaga znajdować rozwiązania dla złożonych problemów;
- Dostarcza wiele możliwości działania;
- Zachęca do współpracy i poprawia komunikację – w procesie powinni brać wszyscy członkowie danego zespołu, aby mieć dostęp do jak największej ilości pomysłów;
- Może pomóc w analizie strategicznej przedsiębiorstwa.
Ma ona jednak również swoje ograniczenia:
- Jest wynikiem subiektywnej oceny, co wiąże się z ryzykiem błędnych osądów i wyciągania wniosków;
- Otrzymanie dużej ilości możliwych rozwiązań może prowadzić do chaosu, wybranie tej właściwej będzie trudniejsze;
- Brak usystematyzowanego sposobu łączenia zmiennych, które również utrudnia podjęcie obiektywnej decyzji biznesowej.
Podsumowanie
W rzeczywistości, przedstawiona metoda ma swoje wady, które mogą zniechęcić do jej użytkowania w praktyce. Brak standaryzacji w doborze poszczególnych parametrów wpływa na trafność wyciąganych wniosków i może prowadzić do ponoszenia strat, zbędnych kosztów. Warto jednak zaznaczyć, iż jest ona świetnych sposobem na rozwijanie kreatywności i poszukiwaniu nieoczywistych rozwiązań, które w zarządzaniu biznesem jest niezwykle cenną umiejętnością. Z tego względu, możesz ją połączyć z innymi, bardziej analitycznymi technikami badawczymi np. w ocenie sytuacji finansowej firmy za pomocą analizy wskaźnikowej.