Jak można przeczytać na stronach rządowych przygotowywany jest kolejny pakiet zmian przepisów w podatku VAT. Jest to pakiet upraszczania rozliczeń podatkowych, który w obecnej odsłonie nazywa się SLIM VAT 3. W dzisiejszej publikacji opiszemy jakie propozycje i kierunki zmian deklarują decydenci w przygotowanym projekcie ustawy o podatku VAT.
Obszary zmian ustawy o VAT w ramach pakietu SLIM VAT 3
Zgodnie z zapowiedziami, jakie pojawiły się na stronie Ministerstwa Finansów w ramach pakietu SLIM VAT 3 zmiany podzielone zostały na kilka obszarów tematycznych. W dzisiejszej publikacji odniesiemy się do niektórych z nich wskazując opisując charakter projektowanych rozwiązań.
Poprawa płynności finansowej firm
W ramach tego obszaru można mówić o podniesieniu ustawowego limitu dla małego podatnika w VAT z kwoty 1.200.000 do 2.000.000 euro. Tym samym większe grono czynnych podatników VAT będzie miało przywilej skorzystania z rozliczenia kasowego w VAT i składania rozliczeń kwartalnych.
Mniej formalności w obrocie zagranicznym
Proponowane rozwiązania mają dotyczyć m.in. uregulowania w ustawie o VAT zasad przeliczania faktur wystawionych w walucie obcej na PLN. Dotychczas kwestie te nie były doprecyzowane w przepisach a zasady ich stosowania wynikały z ugruntowanej praktyki. Po zmianie zasada stosowania kursu do przeliczenia będzie wynikała wprost z ustawy.
Faktury korygujące in minus.
Kurs przeliczeniowy na fakturach korygujących in minus będzie taki sam, jak ten zastosowany do przeliczenia faktur pierwotnej.
Faktury korygujące in plus.
Przedsiębiorca będzie stosował średni kurs NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania. Jeżeli będzie to przyczyna znana w momencie wystawiania faktury pierwotnej, to będzie obowiązywał taki sam kurs. Natomiast jeżeli przyczyna nie istniała w tamtym momencie będzie stosowany kurs bieżący.
Opisane zasady przeliczania kwot w walucie obcej nie będą miały zastosowania do przedsiębiorców, którzy do przeliczania kwot w walucie obcej stosują przepisy o podatku dochodowym.
Wewnątrzwspólnotowa Dostawa Towarów (WDT).
Przy transakcjach WDT w ustawie o VAT są wprowadzone ograniczenia co do zastosowania 0% stawki VAT, jeżeli przedsiębiorca nie posiada dokumentów potwierdzających dostarczenie towarów na terytorium innego kraju w UE. W celu uproszczenia zasad rozliczania takich transakcji w projekcie ustawy zmieniającej pojawia się propozycja, żeby można było wykazywać/korygować WDT w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy, co ma uprościć rozliczenia.
Wewnątrzwspólnotowe Nabycie Towarów (WNT).
W obecnym stanie prawnym przedsiębiorca, który nabywa towary w ramach WNT musi się liczyć z tym, że jeżeli nie otrzyma faktury zakupu w ciągu 3 miesięcy, to będzie musiał dokonywać przejściowego skorygowania podatku VAT naliczonego.
Więcej informacji na temat odliczenia VAT od WNT można uzyskać w podlinkowanej publikacji.
W projektowanej zmianie przepisów, jak można przeczytać w uzasadnieniu ustawodawca rezygnuje z wymogu posiadania faktury dotyczącej WNT przy odliczaniu podatku naliczonego z tego tytułu. Oznacza to, że podatek VAT należny i naliczony będzie można rozliczać w tym samym okresie rozliczeniowym, nawet jeżeli nie będziemy w posiadaniu faktury.
Zmiany w rozliczaniu proporcji w VAT
Obecnie u przedsiębiorcy, który ma obowiązek stosowania proporcji w VAT, można uznać prawo do 100% odliczenia podatku VAT jeżeli:
proporcja przekroczyła 98% i
kwota podatku VAT naliczonego niepodlegającego odliczeniu jest mniejsza niż 500 zł.
Zmiana ustawy o VAT wprowadza zwiększenie kwoty z 500 zł do 10.000 zł, tym samym więcej przedsiębiorców zyska prawo do 100% odliczenia podatku VAT. Wskaźnik proporcji pozostanie na niezmienionym poziomie 98%.
Fakultatywne dokonywanie rocznej korekty w VAT
Obecnie każda różnica pomiędzy proporcją wstępną podatku naliczonego do odliczenia, a proporcją ostateczną, obliguje przedsiębiorcę do przeprowadzenia korekty rocznej odliczonego podatku. Po zmianie przepisów będzie można zrezygnować z korekty jeżeli:
różnica pomiędzy proporcją wstępną a ostateczną, nie będzie przekraczała 2 punktów procentowych oraz
kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu nie przekraczałaby 10.000 zł wyłącznie w przypadku, gdy rzeczywisty wskaźnik proporcji jest mniejszej od wskaźnika prognozowanego.
Oczywiście proponowane rozwiązanie ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że przedsiębiorca może, ale nie musi z niego skorzystać. Wprowadzona zmiana miałaby obowiązywać począwszy od korekt rozliczeń za 2022 rok składanych w 2023 roku.
Wystawianie faktur zaliczkowych
Obecnie przedsiębiorca ma obowiązek wystawienia faktury zaliczkowej jeżeli otrzyma całość lub część zapłaty na poczet przyszłej dostawy. Proponowana zmiana przepisów przewiduje możliwość rezygnacji z obowiązku odrębnego wystawienia faktury zaliczkowej, jeżeli w okresie otrzymania zaliczki powstanie obowiązek podatkowy, w odniesieniu do czynności na poczet których otrzymał zaliczkę. W takim przypadku przedsiębiorca wystawi tylko jedną fakturę obejmującą całość transakcji.
Wydruki z kas fiskalnych
Obecnie przedsiębiorcy mają obowiązek drukowania dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, z wyjątkiem paragonów fiskalnych, a w przypadku kas rejestrujących on-line również faktur, które za zgodą nabywcy, są przesyłane w sposób z nim uzgodniony w postaci elektronicznej. W projekcie ustawy mówi się o rezygnacji z obowiązku drukowania dokumentów wystawianych na kasie fiskalnej tj. raportów fiskalnych i dokumentów niefiskalnych. Projektowana zmiana odnosi się tylko do kas on-line i kas wirtualnych.
Sankcje w VAT
W uzasadnieniu do projektu ustawy można przeczytać, że po wprowadzeniu zmian, naczelnik urzędu skarbowego lub naczelnik urzędu celno-skarbowego będzie mógł odstąpić od ustalenia dodatkowego zobowiązania w VAT. Przy podejmowaniu decyzji będą brane pod uwagę szczególne okoliczności, z których można wnioskować, że przedsiębiorca działał z należytą starannością. Ponadto istotne będzie również odniesienie do zagrożenia wpływów należności z tytułu podatku VAT.
Konsolidacja wiążących informacji
Mowa jest o wydawaniu wyjaśnień, które pomagają przedsiębiorcom w interpretacji przepisów:
Wiążącej informacje stawkowej (WIS) – wydawane i rozpatrywane w II instancji przez Dyrektora KIS.
Wiążącej informacji akcyzowej (WIA) – wydawane przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu i rozpatrywane w II instancji przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie.
Wiążącej informacji taryfowej (WIT) oraz wiążące informacje o pochodzeniu (WIP – wydawane przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie i rozpatrywane w II instancji przez Szefa KAS.
W projekcie przewiduje się konsolidację wydawania wiążących informacji poprzez:
Wyznaczenie dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, jako organu właściwego do wydawania WIT, WIP i WIA w ramach I instancji oraz rozpatrywania spraw odwoławczych w ramach II instancji.
Ujednolicenie systemu podatkowego w obszarze dotyczącym wydawania WIS i WIA.
W publikacji zaprezentowano główne obszary projektowanych zmian. Z uwagi na rangę wprowadzanych zmian na pewno będziemy powracali do tematu jeszcze niejednokrotnie.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zawarcie umowy z kontrahentem stanowi dla wielu przedsiębiorców niemałe wyzwanie, ponieważ wymaga uwzględnienia licznych zapisów – od precyzyjnego określenia przedmiotu współpracy, przez ustalenie terminów, aż po kwestie wynagrodzenia i odpowiedzialności za realizację umowy. Tym bardziej skomplikowane staje się to w handlu zagranicznym, gdzie dochodzą różnice językowe, odmienne systemy prawne oraz wiele innych istotnych pytań.
Sprzedaż w erze nowych technologii wymaga wdrażania rozwiązań, które nadążą za dynamicznymi realiami tej branży. Tegoroczna konferencja Sales is the Queen to ukłon w stronę nowoczesnego marketingu. Wydarzenie powstało z myślą o przedsiębiorcach dążących do optymalizacji procesów sprzedażowych, a wśród partnerów pojawi się sama IFIRMA.
Co do zasady każda darowizna musi być zgłoszona do właściwego urzędu skarbowego przez osobę obdarowaną. Dotyczy to również członków najbliższej rodziny. Niedopełnienie tego obowiązku w terminie może przynieść przykre konsekwencje prawne i finansowe. Na szczęście dokonanie takiego zgłoszenia nie jest trudne, zwłaszcza że można go zrobić również online. Gdzie można znaleźć druk SDZ2, jak wypełnić formularz i co zawrzeć w poszczególnych jego częściach?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo