Turkusowy model zarządzania i jego wykorzystanie w praktyce
Dotychczasowe modele zarządzania zaczynają stawać się przestarzałe i nie spełniają już tak dobrze swoich roli, jak kiedyś. Zważając na dynamikę zmian zachodzących na rynku, być może warto spróbować czegoś nowego – np. turkusowego modelu zarządzania?
Przed skupieniem się na turkusowym stylu zarządzania, najpierw wyjaśnijmy, czym w ogóle są modele zarządzania i czemu one służą?
Najprościej mówiąc, są one zestawem pewnych zasad i zachodzących w organizacji procesów, które w założeniu mają prowadzić do realizacji celów strategicznych. Poznanie tych reguł zazwyczaj odbywa się poprzez obserwację zachowań członków zespołu i dostosowanie się do nich. Należą do kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa.
Istnieje kilka koncepcji, klasyfikujących i charakteryzujących poszczególne style zarządzania, aczkolwiek w tym artykule skupimy się na tych, opisanych przez Frederica Laloux, a zwłaszcza na jednym z nich.
Style zarządzania organizacją
Wg powyżej wspomnianego autora, wyróżnia się 5 różnych stylów zarządzania, które opisują etap rozwoju firmy. Są to następująco:
Styl czerwony – był charakterystyczny dla czasów prehistorycznych i starożytności. Polegał na bezwzględnym wymuszaniu posłuszeństwa, nierzadko uciekając się do aktów przemocy. Przywództwa wzbudza strach i lęk, aby utrzymać swoją władzę. Grupy oparte na takim sposobie postępowania, przeważnie dobrze reagują na dynamiczne zmiany, natomiast pozbawione są umiejętności planowania i realizacji nieco bardziej złożonych celów.
Przykładem takich organizacji są gangi, grupy paramilitarne, totalitarne partie polityczne.
Styl bursztynowy – nadrzędną zasadą jest podporządkowanie się ustalonym zasadom oraz poszanowanie panującej hierarchii. Organizacje o takim charakterze niechętnie wprowadzają zmiany, czują się bezpiecznie, jedynie posiadając narzucone dogmaty. Przejawy indywidualizmu są zazwyczaj tłumione.
Jako przykład można przytoczyć wojsko, instytucję Kościoła, organizacje rządowe.
Styl pomarańczowy – ten model zarządzania skupia się na osiąganiu wyznaczonych celów. Zmiany są przeważnie chętnie wprowadzane i traktowane jako szanse. Teoretycznie jest się zachęcanym do wyrażania swojej kreatywności, samodzielności w działaniu, jednakże przeważnie w tych sytuacjach wygrywa lęk przed utratą kontroli nad sytuacją. Kierownictwo ma tendencję do jedynie wypełniania zadań, ale nie sprawdzają jakości wykonanej pracy.
Przykładem są przedsiębiorstwa międzynarodowe, korporacje.
Styl zielony – opiera się na pielęgnowaniu wspólnych wartości oraz proaktywnym podejściu. W centrum zainteresowania i głównym celem jest zadowolenie klienta. Natomiast przywódca grupy powinien motywować resztę członków, okazywać im wsparcie. Często organizacje działają na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).
Jako przykład można podać wszelkiego rodzaju spółdzielnie czy firmy z określoną kulturą korporacyjną.
Styl turkusowy – podstawą tego podejścia jest dostrzeganie wszystkich potrzeb danej jednostki. Organizacje nie posiadają wyznaczonej struktury, a pracownicy zachęcani są do podejmowania autonomicznych decyzji. Nacisk na osiąganie celów, jednakże nie jest to zawsze równoważne z osiąganiem zysków. Zamiast zajmowanego stanowiska, liczy się faktyczne doświadczenie danej osoby i posiadana przez nią wiedza.
style zarządzania organizacją
4 filary organizacji turkusowej
Pełnia, uczucie jedności – brak potrzeby rozdzielania życia prywatnego od zawodowego, członkowie zespołu wierzą, iż są częścią większej całości, szkolenia nie są obowiązkowe (mają służyć dobrowolnemu rozwojowi, a nie niwelowaniu wad);
Cel ewolucyjny – organizacja jest traktowana jak żywa istota, która wciąż się uczy i rozwija;
Samoorganizacja – poczucie odpowiedzialności każdego z członków zespołu, zarządzanie swoimi zadaniami na własnych warunkach, efektywność jest w dominującym stopniu uzależniona od relacji międzyludzkich w pracy;
Transparentność – dzielenie się informacjami dotyczącymi sytuacji finansowej, biznesowej firmy, ze wszystkimi pracownikami.
Zalety i wady turkusowego modelu zarządzania
Reasumując to, o czym była mowa wcześniej. Zaletami turkusowych organizacji są przede wszystkim:
Lepsze zrozumienie i identyfikacja z celami, misją firmy;
Przyjazna atmosfera w miejscu pracy;
Większe zaangażowanie pracowników;
Możliwość rozwoju swoich pomysłów.
Wspomniany sposób zarządzania posiada również pewne wady, które warto jest mieć na uwadze:
Wdrożenie organizacji w zupełnie nowy model zarządzania jest bardzo czasochłonne;
Niechęć pracowników do zmian;
Spadek efektywności pracowników.
Jak wdrożyć turkusowe zarządzanie do swojej strategii?
Istnieje wiele możliwości stosowania dobrych praktyk, aby każdego dnia poprawiać całokształt organizacji. Są to np.:
Właściciele mają za zadanie doradzać i motywować do działania;
Wiedza w organizacji jest ogólnodostępna dla każdego pracownika;
Organizowanie spotkań on-line, aby zaoszczędzić czas;
Posiadanie wspólnego dostępu do baz danych o np. klientach, projektach itd., aby każdy miał do tego wgląd.
Przykłady turkusowych organizacji
PKS Gdańsk-Oliwa SA
Jeden ze wzorców turkusowej organizacji jest PKS Gdańsk-Oliwa SA. Początki wprowadzania nowego podejścia nie były łatwe, gdyż pracownicy interpretowali postulaty jako chęć wyeliminowania wszelkich zasad organizacji. Z tego względu, kierownictwo postanowiło zainwestować w swoją kadrę i zorganizować spotkania tematyczne z ekspertami. Następnie pomysłem pracowników było wprowadzenie kodeksu koleżeńskiego, ustanawiający nowe, dopuszczalne wzorce postępowania w firmie. Dodatkowo w samoorganizujących się zespołach wybierane są osoby do pełnienia poszczególnych ról, takich jak: lider ds. kadr, lider ds. jakości itd.
Mentax 3A
Innymi pionierem turkusowego podejścia do organizacji była firma Mentax 3A. Na początku swojej działalności zaoferowała ona swoim pracownikom niepełny wymiar czasu pracy w tygodniu bądź pracę zdalną. Z kolei nie przyznaje się premii uznaniowych, aby zachować transparentność finansową względem wszystkim pracowników itd. Istnieje możliwość udziału w szkoleniach, aczkolwiek nie stanowi do obowiązku dla żadnego z członków personelu.
Podsumowanie
Jak widać, powyżej opisywana strategia, daje wiele możliwości przetestowania jej w praktyce i zweryfikowania, czy Twoja firma jest gotowa na ten duży krok i całkowitą zmianę podejścia do prowadzenia biznesu. Przyglądając się systematycznemu kultywowaniu codziennych praktyk i zachowaniom takim jak otwartość na nowe pomysły, sprawne rozwiązywanie problemów, skuteczność działań operacyjnych działalności znacząco wzrasta. Turkusowy model zadziałania okazuje się być rozwiązaniem wartym rozpatrzenia i zaaplikowania do swoich działań.
Chcesz dowiedzieć się, jakie są jeszcze inne style zarządzania ludźmi i wybrać najbardziej odpowiedni dla swojego zespołu? Przeczytaj tej artykuł!
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Rynek usług fryzjerskich jest od lat ustabilizowany, a zapotrzebowanie na wykwalifikowanych fryzjerów jest stałe. Fryzjer znajdzie zatrudnienie w salonach fryzjerskich czy też fryzjersko – kosmetycznych, również w takich miejscach jak teatry, telewizja, studia fotograficzne, branża mody, czy też może otworzyć własną działalność gospodarczą. Sprawdź, jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą – salon fryzjerski.
Zgoda marketingowa najczęściej kojarzy się z udzieleniem przyzwolenia na komunikację firm z konsumentami. Udzielenie zgody marketingowej daje firmom prawo do kontaktowania się z klientem w celach marketingowych, takich jak przesyłanie ofert, newsletterów, informacji o nowych produktach lub usługach, a także zaproszeń do udziału w promocjach i wydarzeniach. Zgoda ta nie jest jednak automatyczna – konsument musi ją wyrazić świadomie i dobrowolnie, a jej zakres powinien być jasno określony.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo