Onboarding w 4 krokach – czym jest i dlaczego jest ważny?
Wielu rekruterów po przeprowadzeniu rekrutacji, dopełnieniu formalności z wybranym kandydatem i wyznaczeniu pierwszego dnia pracy kończy proces rekrutacji. Jest to błąd ponieważ w tym momencie rozpoczyna się bardzo ważny etap rekrutacji – proces onboardingu.
Zastanawiasz się czym jest onboarding i jak wykorzystać jego potencjał, by zwiększyć efektywność pracy nowych pracowników? W dzisiejszym artykule przybliżamy istotę tego zjawiska.
Onboarding pracownika
Onboarding pracownika to program wspierający nowo zatrudnionego pracownika we wdrożeniu w obowiązki, poznaniu zespołu, kultury organizacyjnej i zasad panujących w firmie. Pracownik powinien poczuć się właściwie przyjęty oraz otrzymać wszystkie istotne informacje na temat firmy, poznać osoby z którymi będzie bezpośrednio współpracował i zintegrować się z zespołem.
Poprawnie przeprowadzony onboarding buduje w pracowniku zaangażowanie, poczucie przynależności. Pozwala mu także szybciej odnaleźć się na swoim stanowisku i wdrożyć w obowiązki. Szybciej też zintegruje się z zespołem, a zgrany zespół przekłada się na efekty i wyniki finansowe całej firmy. Proces onboardingu zmniejsza także ryzyko szybkiej rezygnacji pracownika, który nie odnajdzie się w pracy czy w zespole lub będzie się czuł “pozostawiony sam sobie”.
Onboarding a rozmowa rekrutacyjna
Dobry onboarding zaczyna się już na rozmowie rekrutacyjnej, podczas której rekruter powinien przedstawić kandydatowi wizję, misję i cele firmy.
Można również opowiedzieć o strukturze organizacji, kulturze organizacyjnej, zespole w którym potencjalnie będzie pracował czy przełożonym. Można również pokazać kandydatowi biuro.
Przed pierwszym dniem
Po podjęciu decyzji o zatrudnieniu kandydata, pozostań z nim w kontakcie przed jego pierwszym dniem. Przekaż mu swój adres mailowy oraz numer telefonu i zapewnij, że może się z tobą kontaktować w razie wszelkich pytań czy wątpliwości. Przed rozpoczęciem pracy przekaż nowemu pracownikowi istotne informacje np. gdzie może zaparkować, gdzie się zgłosić pierwszego dnia, jaki dress code obowiązuje w firmie, jakie dokumenty powinien ze sobą przynieść w celu dopełnienia formalności związanych z zatrudnieniem. Przedstaw mu też pokrótce plan pierwszego dnia – poinformuj co go czeka: jakie formalności, jakie szkolenia, jakie będą jego pierwsze zadania na nowym stanowisku. Dzięki temu pracownik przyjdzie dobrze przygotowany i będzie wiedział czego się spodziewać.
Zadbaj także o przygotowanie stanowiska pracy dla nowego pracownika; komputer, niezbędny sprzęt, zainstalowanie oprogramowania czy zapewnienie wymaganych narzędzi. Przygotuj także dokumenty do podpisania, wejściówkę do firmy dla pracownika przygotuj jego stanowisko pracy, komputer, sprzęt oprogramowanie, wejściówkę do firmy, przygotuj umowę/dokumenty do podpisania, uprzedź zespół że danego dnia dołączy nowa osoba. Coraz więcej organizacji decyduje się na zestaw powitalny (może to być broszurka z ciekawostkami o firmie i pracownikach, słodka przekąska, drobny upominek w postaci kubka czy koszulki z logo firmy czy gadżety takie jak słuchawki lub pendrive)
Pierwszego dnia
Zadbaj o pierwsze wrażenie firmy witając kandydata jego pierwszego dnia. Zapoznaj go z zespołem, przełożonym i innymi kluczowymi pracownikami,. Przedstaw ich, powiedz kto się czym zajmuje oraz do kogo może się zwrócić z danym problemem.
Zadbaj też o jak najszybsze przeszkolenie pracownika z BHP, cyberbezpieczeństwa i RODO oraz oprogramowania i wykorzystywanych narzędzi. Zapoznaj go z wewnętrznymi regulacjami i zasadami panującymi w organizacji.
Zakończenie onboardingu
Pamiętaj, że onboarding to nie tylko wprowadzenie pierwszego dnia ale regularne sprawdzanie postępów, pomoc i ciągle wdrażanie pracownika. Może trwać tygodnie lub miesiące – w zależności od stanowiska. Jest to długi i złożony proces, kluczowy do zatrzymania pracownika w organizacji. Co istotne, onboarding powinien się zmieniać w czasie – słuchaj swoich pracowników, ich uwag i pomysłów odnośnie zmian i usprawnień, aby zapewnić jak najlepsze przeprowadzenie tego procesu.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Onboarding - co to?
Onboarding pracownika to program wspierający nowo zatrudnionego pracownika we wdrożeniu w obowiązki, poznaniu zespołu, kultury organizacyjnej i zasad panujących w firmie.
Kiedy rozpocząć onboarding?
Dobry onboarding zaczyna się już na rozmowie rekrutacyjnej, podczas której rekruter powinien przedstawić kandydatowi wizję, misję i cele firmy.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Bezcenne to budowa dobrej atmosfery w pracy. Dbanie o pracownika, pomoc, szkolenie i przygotowywanie go rozwoju w firmie. Atmosferę tworzą ludzie a nie system.
Dodaj komentarz
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Co do zasady każda darowizna musi być zgłoszona do właściwego urzędu skarbowego przez osobę obdarowaną. Dotyczy to również członków najbliższej rodziny. Niedopełnienie tego obowiązku w terminie może przynieść przykre konsekwencje prawne i finansowe. Na szczęście dokonanie takiego zgłoszenia nie jest trudne, zwłaszcza że można go zrobić również online. Gdzie można znaleźć druk SDZ2, jak wypełnić formularz i co zawrzeć w poszczególnych jego częściach?
Influencer marketing cieszy się rosnącym zainteresowaniem reklamodawców. Pozwala on na pozyskanie uwagi odbiorców i zdobycie ich zaufania, wzmacniając długotrwałą relację.
Program Moje Ciepło ma na celu wspieranie indywidualnego ogrzewnictwa i energetyki prosumenckiej poprzez promowanie pomp ciepła w nowych budynkach jednorodzinnych. Sprawdź, jakie dofinansowanie możesz otrzymać i jak z niego skorzystać!
Rząd stawia kolejne kroki w kierunku w ramach pakietu deregulacyjnego. Do Senatu trafiła przegłosowana nowelizacja ustawy o VAT, która podnosi limit zwolnienia podmiotowego VAT.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo
Bezcenne to budowa dobrej atmosfery w pracy. Dbanie o pracownika, pomoc, szkolenie i przygotowywanie go rozwoju w firmie. Atmosferę tworzą ludzie a nie system.