Blog ifirma.pl

Analiza morfologiczna jako metoda tw贸rczego rozwi膮zywania problem贸w

|
Planujesz wprowadzi膰 na rynek nowy produkt lub us艂ug臋, ale brakuje Ci pomys艂贸w, co m贸g艂by艣/-aby艣 konkretnego zaoferowa膰 konsumentom?
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

艢rodkiem zaradczym b臋dzie analiza morfologiczna, kt贸ra pomo偶e Ci wpa艣膰 na unikalne rozwi膮zania, kt贸re przyczyni膮 si臋 do zwi臋kszenia zysk贸w w Twoim biznesie!

Czym jest analiza morfologiczna?

Pocz膮tkowo analiza morfologiczna opracowana przez Fritza Zwicky鈥檈go s艂u偶y艂a do bada艅 z zakresu astrofizyki, jednak偶e p贸藕niej znalaz艂a szerokie zastosowanie w innych dziedzinach nauki 鈥 r贸wnie偶 w biznesie. Polega na zestawieniu wszystkich mo偶liwo艣ci rozstrzygaj膮cych z艂o偶one problemy.

Umo偶liwia ona poszukiwanie kreatywnych rozwi膮za艅 i pomys艂贸w podczas opracowywania strategii, wprowadzania nowych produkt贸w na rynek, optymalizacji proces贸w itp.

Podstawy analizy morfologicznej

Przed zastosowaniem analizy Zwicky鈥檈go warto mie膰 na uwadze za艂o偶enia, kt贸re wynikaj膮 z tej techniki:

  • Ka偶dy problem ma wiele aspekt贸w, kt贸re nale偶y rozpatrzy膰 indywidualnie;
  • Wynik analizy jest przedstawiony liczbowo w postaci otrzymanych mo偶liwych rozwi膮za艅;
  • Otrzymane rozwi膮zania s膮 oparte na subiektywnej ocenie.

Zastosowanie analizy Zwicky鈥檈go w biznesie

Do jakich konkretnych obszar贸w mo偶esz wykorzysta膰 opisywan膮 metod臋? Wariant贸w jest kilka:

  • Stworzenie nowego produktu lub us艂ugi;
  • Poznanie potrzeb klient贸w;
  • Znalezienie niszy rynkowej;
  • Wyeliminowanie rozwi膮za艅, kt贸re okazuj膮 si臋 nieskuteczne;
  • Szczeg贸艂owa analiza;
  • Jest przydatnym narz臋dziem podczas sesji burzy m贸zg贸w w zespole;
  • Zastosowanie jej w procesie crowdsourcingu.

Przyk艂ad analizy morfologicznej firmy

Ca艂y proces mo偶na zawrze膰 w 5 krokach:

  1. Rozpoznaj problem
  2. Za艂贸偶my, 偶e Twoim celem jest stworzenie produktu cyfrowego zawieraj膮cego cenne informacje i wskaz贸wki z bran偶y, w kt贸rej si臋 specjalizujesz. Musisz jednak podj膮膰 kilka decyzji, jakiego rodzaju ma by膰 to produkt, dla jakiej grupy docelowej itd.

    Je偶eli nie masz pomys艂u, jakiego rodzaju produkty cyfrowe mo偶esz zaoferowa膰 swoim klientom, zajrzyj do naszego artyku艂u!

  3. Wybierz kategorie, co do kt贸rych musisz podj膮膰 okre艣lone decyzje
  4. Jakiego rodzaju produkt chcesz zaoferowa膰? Dla jakiej grupy docelowej? Jaki model dochodu dobierzesz? Jakie s膮 unikalne cechy tego produktu oraz jakie jest przes艂anie Twojej marki?

  5. Wyr贸偶nij zmienne, kt贸re mog膮 wp艂yn膮膰 na rozwi膮zanie problemu
  6. W tym przypadku mo偶esz zainspirowa膰 si臋 dzia艂aniami konkurencji, 藕r贸d艂ami w Internecie lub przeprowadzi膰 burz臋 m贸zgu z zespo艂em. Finalnie powiniene艣/-a艣 wytypowa膰 kilka zmiennych dla ka偶dej kategorii. Np. propozycje produkt贸w cyfrowych, kt贸re mo偶esz zaoferowa膰 鈥 e-book, podcast, kurs online, newsletter. Analogicznie post臋puj z pozosta艂ymi kategoriami.

    Aby u艂atwi膰 sobie dalsz膮 analiz臋, przedstaw zebrane dotychczas informacje za pomoc膮 tablicy morfologicznej (r贸wnie偶 nazywanej skrzynk膮 Zwicky鈥檈go).

    tablica morfologiczna
  7. Tw贸rz kombinacje rozwi膮za艅

Na tym etapie mo偶esz przyst膮pi膰 do wytypowania mo偶liwo艣ci realizacji Twojego celu. Mo偶esz dowolnie dopasowywa膰 rozwi膮zania. Nie ka偶dy z otrzymanych wynik贸w oka偶e si臋 warto艣ciowy, jednak istnieje du偶a szansa, 偶e b臋dziesz w stanie wykorzysta膰 kt贸ry艣 z otrzymanych pomys艂贸w. Przyk艂adowo:

1 opcja 鈥 stworzenie e-booka dla pocz膮tkuj膮cych freelancer贸w, w przyst臋pnej cenie (jednorazowy przych贸d i atrakcyjna cena), kt贸ry wesprze ich w dalszym rozwoju;

2 opcja 鈥 stworzenie kursu online dedykowanego studentom, po okre艣lonej cenie (jednorazowy przych贸d), umo偶liwiaj膮cy poszerzenie wiedzy i rozw贸j w dowolnym miejscu i czasie (wygoda i elastyczno艣膰);

3 opcja 鈥 stworzenie newslettera dla specjalist贸w z danej bran偶y, kt贸ry b臋dzie dost臋pny po wykupieniu subskrypcji, jego celem b臋dzie szerzenie specjalistycznej wiedzy.

Zalety i wady analizy morfologicznej

Analiz臋 morfologiczn膮 warto przetestowa膰 w swoim modelu biznesowym z kilku powod贸w:

  • Pomaga znajdowa膰 rozwi膮zania dla z艂o偶onych problem贸w;
  • Dostarcza wiele mo偶liwo艣ci dzia艂ania;
  • Zach臋ca do wsp贸艂pracy i poprawia komunikacj臋 鈥 w procesie powinni bra膰 wszyscy cz艂onkowie danego zespo艂u, aby mie膰 dost臋p do jak najwi臋kszej ilo艣ci pomys艂贸w;
  • Mo偶e pom贸c w analizie strategicznej przedsi臋biorstwa.

Ma ona jednak r贸wnie偶 swoje ograniczenia:

  • Jest wynikiem subiektywnej oceny, co wi膮偶e si臋 z ryzykiem b艂臋dnych os膮d贸w i wyci膮gania wniosk贸w;
  • Otrzymanie du偶ej ilo艣ci mo偶liwych rozwi膮za艅 mo偶e prowadzi膰 do chaosu, wybranie tej w艂a艣ciwej b臋dzie trudniejsze;
  • Brak usystematyzowanego sposobu 艂膮czenia zmiennych, kt贸re r贸wnie偶 utrudnia podj臋cie obiektywnej decyzji biznesowej.

Podsumowanie

W rzeczywisto艣ci, przedstawiona metoda ma swoje wady, kt贸re mog膮 zniech臋ci膰 do jej u偶ytkowania w praktyce. Brak standaryzacji w doborze poszczeg贸lnych parametr贸w wp艂ywa na trafno艣膰 wyci膮ganych wniosk贸w i mo偶e prowadzi膰 do ponoszenia strat, zb臋dnych koszt贸w. Warto jednak zaznaczy膰, i偶 jest ona 艣wietnych sposobem na rozwijanie kreatywno艣ci i poszukiwaniu nieoczywistych rozwi膮za艅, kt贸re w zarz膮dzaniu biznesem jest niezwykle cenn膮 umiej臋tno艣ci膮. Z tego wzgl臋du, mo偶esz j膮 po艂膮czy膰 z innymi, bardziej analitycznymi technikami badawczymi np. w ocenie sytuacji finansowej firmy za pomoc膮 analizy wska藕nikowej.

Autor ifirma.pl

Zesp贸艂 IFIRMA

Kreatywny zesp贸艂 specjalist贸w tworzony przez osoby wyr贸偶niaj膮ce si臋 do艣wiadczeniem oraz wiedz膮 z r贸偶nych obszar贸w.

艢wiadomi potrzeb naszych czytelnik贸w, skupiamy si臋 na tworzeniu zrozumia艂ych tre艣ci, kt贸re b臋d膮 w stanie przybli偶y膰 im cz臋sto zawi艂e zagadnienia z zakresu rachunkowo艣ci, marketingu, ekonomii, ksi臋gowo艣ci czy zarz膮dzania. Ostateczny dob贸r bie偶膮cej tematyki uzale偶niany jest od preferencji docelowych odbiorc贸w, zmian zachodz膮cych w biznesowym 艣rodowisku, a tak偶e samych do艣wiadcze艅 i umiej臋tno艣ci specjalist贸w odpowiadaj膮cych za proces tworzenia tekst贸w.

W efekcie zesp贸艂 ekspert贸w Ifirma bierze czynny udzia艂 w rozwoju r贸偶nego rodzaju biznes贸w, pomagaj膮c zar贸wno ich za艂o偶ycielom, jak i pracownikom efektywniej organizowa膰 prac臋 przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwi膮za艅.

Rozumiej膮c istot臋 profesjonalnego podej艣cia do poruszanych zagadnie艅, ka偶dy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty spos贸b, zwi臋kszaj膮c tak istotn膮 jasno艣膰 przekazu, co pozytywnie wp艂ywa na podkre艣lenie najbardziej u偶ytecznych tre艣ci. W efekcie podejmowane przez nasz zesp贸艂 praktyki w szerszej perspektywie mo偶na rozpatrywa膰 jako d膮偶enie do zwi臋kszenia 艣wiadomo艣ci i wyczucia biznesowego os贸b aktywnie dzia艂aj膮cych na rynku.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firm臋

Ju偶 za 149 z艂

miesi臋cznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokument贸w i formalno艣ciach
  • Przydzielamy dedykowan膮 ksi臋gow膮
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,鈥╝ ksi臋gowa rozlicza miesi膮c i wysy艂a deklaracje
My艣lisz o zmianie ksi臋gowego?

Zostaw sw贸j numer telefonu, a my znajdziemy ksi臋gowego dla Ciebie.

    Dodaj komentarz

    Zach臋camy do komentowania naszych artyku艂贸w. Wyra藕 swoje zdanie i w艂膮cz si臋 w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatk贸w i ksi臋gowo艣ci) u偶ytkownik贸w ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon 鈥 skontaktuj si臋 z nami.

    Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzib膮 we Wroc艂awiu. Dodaj膮c komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imi臋 i nazwisko, adres e-mail oraz tre艣膰 komentarza. W systemie odnotowywany jest tak偶e adres IP, z wykorzystaniem kt贸rego doda艂e艣 komentarz. Dane zostaj膮 zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane s膮 przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikaj膮cej z dodania komentarza. Dane s膮 przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak r贸wnie偶 w celu obrony lub dochodzenia roszcze艅. Dane w bazie systemu WordPress s膮 w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczeg贸艂ach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz si臋 ze strony polityki prywatno艣ci serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wsz臋dzie

    Z ifirma.pl masz ksi臋gowo艣膰 w swoim telefonie. Wysy艂aj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jeste艣. Aplikacj臋 znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie