Ocena pozycji przedsiębiorstwa za pomocą KCS oraz korzyści z niej wynikające
W obecnej rzeczywistości rynkowej, niezwykle ważną rolę odgrywają działania zmierzające do poprawienia lub utrzymania pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa.
W zarządzaniu często wykorzystywane są różnego rodzaju metody analizy strategicznej, które umożliwiają monitorowanie dynamicznej sytuacji ekonomicznej i wyciąganie wniosków. Jedną z nich jest analiza kluczowych czynników sukcesu (KCS). Na czym ona polega? O tym poniżej!
Czym jest analiza kluczowych czynników sukcesu (KCS)?
Kiedy ustalisz już, które cechy Twojej organizacji przyczyniają się do jej wzrostu, możesz przeprowadzić analizę KCS. Polega ona na wyodrębnieniu charakterystycznych cech, które wzmacniają pozycję firmy.
Przeprowadzenie trafnej analizy KCS wymaga zastosowania którejś z dwóch poniższych metod:
dwuetapowej analizy, która składa się z listy kryteriów oceniających stan przedsiębiorstwa i na jej podstawie tworzona jest lista słabych i mocnych stron podmiotu, a następnie − przyjrzeniu się kluczowym czynnikom sukcesu;
zatrzymania się jedynie na liście KCS, o ile będzie obejmować najistotniejsze aspekty działalności.
W dalszej kolejności należy ustalić pewien punkt odniesienia do badanej firmy − konkurencyjne przedsiębiorstwo bądź przedsiębiorstwo, które posiada wszystkie KCS. W pierwszym przypadku metoda może okazać się niemiarodajna, gdyż jest ona zależna od wybranego podmiotu. Drugie rozwiązanie wydaje się korzystniejsze, gdyż przedstawia pewien idealny wzorzec, do którego możemy dążyć.
Kluczowe czynniki sukcesu a ocena pozycji firmy
Ogólna strategia firmy zostaje opracowana na podstawie sformułowanych celów firmy i zbadaniu środowiska wewnętrznego oraz zewnętrznego. Następnie należy sprecyzować charakter naszego rynku docelowego i przewagi konkurencyjnej. To właśnie ten etap nazywamy pozycjonowaniem strategicznym.
Zatem ustalenie pozycji przedsiębiorstwa stanowi nie tylko finalny element tworzenia strategii, ale również można ją utożsamiać z wybranymi elementami potencjału konkurencyjnego np. z kluczowymi czynnikami sukcesu.
Ocena pozycji rynkowej przedsiębiorstwa za pomocą analizy KCS
Wypozycjonowanie firmy na rynku ma na celu przedstawienie korzyści, jakie są w stanie dostarczyć produkt lub usługa. W jaki sposób dokonać oceny organizacji i ustalić jej pozycję strategiczną wśród konkurencji? Możesz do tego wykorzystać analizę kluczowych czynników sukcesu.
1. Określ listę KCS.
Ustal, w jakim sektorze działa Twoja firma i dobierz kluczowe czynniki sukcesu, które stanowią przewagę konkurencyjną.
2. Oceń wybrane KCS i nadaj im wartości.
Po wyznaczeniu kluczowych czynników sukcesów dla danego sektora, możemy przejść do określenia ich wagi.
3. Ustal mocne i słabe strony organizacji.
Na tym etapie otrzymujesz wynik w postaci skali ocen, a dodatkowo − analizę mocnych i silnych stron.
Jakie są zalety analizy KCS?
Analiza kluczowych czynników sukcesu zwraca uwagę na aspekty, które powinny przyciągnać uwagę kierownictwa. Pokazuje, które z nich pozwolą osiągnąć przewagę konkurencyjną, a ponadto wskazać mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia przedsiębiorstwa. Przeprowadza się ją stosunkowo szybko oraz można łączyć ją z innymi metodami analizy strategicznej.
Niewątpliwie jest przydatnym narzędziem, które sprawdzi się na etapie podejmowania ważnych decyzji w kontekście zarządzania strategicznego.
Ocena pozycji firmy a kluczowe czynniki sukcesu − przykład analizy
W celu zobrazowania i wyjaśnienia jak korzystać z przytoczonej metody posłużymy się przykładem naszej firmy X oraz konkurencyjną firmą Y . Może ona działać w branży odzieżowej, finansowej, samochodowej itd. W zależności, jaki rodzaj działalności prowadzimy, poszczególne czynniki sukcesu należy zmodyfikować.
Określ listę Kluczowych Czynników Sukcesu − powinieneś znaleźć 6-10 kryteriów. Mogą to być: poziom cen, wykwalifikowana kadra, wizerunek marki, zakres usług, efektywność promocji, jakość obsługi klienta, poziom technologiczny itd.
Nadaj wagi wybranym czynnikom. Najlepiej, aby ich sumę można było zaokrąglić do pełnej liczby np. 20. W dalszej kolejności posłuż się skalą Likerta (1-5), aby móc ocenić poszczególne elementy. W taki sposób oceń swoją firmę X oraz Twojego konkurenta Y. Teraz możesz uzyskać średnią ważoną. Przy czym:
1 − przedsiębiorstwo pod tym względem jest słabe i znacznie odstaje od reszty konkurentów;
2 − przedsiębiorstwo pod tym względem wypada gorzej na tle konkurencji;
3 − przedsiębiorstwo jest przeciętne, w żaden sposób się nie wyróżnia;
4 − przedsiębiorstwo wypada bardzo dobrze na tle konkurencji;
5 − przedsiębiorstwo pod tym względem jest pionierem.
Ustal mocne i słabe strony organizacji za pomocą otrzymanych profili strategicznych.
Poprzez zaznaczenie poszczególnych wartości w tabeli uzyskaliśmy profile strategiczne badanych przedsiębiorstw. Dzięki temu możemy przeanalizować pozycję rynkową naszej firmy w stosunku do konkurencji, jakie obszary są naszą mocną stroną (wykwalifikowana kadra), a nad czym powinniśmy jeszcze popracować (efektywność promocji).
Reasumując – wykorzystanie analizy kluczowych czynników sukcesu stanowi ciekawą alternatywę w ocenie pozycji rynkowej przedsiębiorstwa. Dostarcza ona wiele przydatnych informacji, które mogą przyczynić się do naprawienia dotychczasowo popełnianych błędów i wprowadzenia pozytywnych zmian w Twoim biznesie.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Ustandaryzowane miniatury, widok produktowy i domyślne sortowanie po trafności sprawiają, że nie tak łatwo jest organicznie wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwania. Jak tworzyć oferty, żeby wpasować się w algorytm trafności na Allegro?
Czy wiesz, że aż 75% internautów w Polsce robi zakupy online, ale jednocześnie coraz więcej osób zamiast nowych produktów wybiera rzeczy z drugiej ręki? Trend re-commerce nabiera tempa, a kupujący zwracają większą uwagę na oszczędność i ekologię. To wyraźny sygnał, że handel internetowy stale się zmienia, a firmy muszą nadążać za nowymi oczekiwaniami klientów.
W świecie, w którym zmienność stała się nową normą, a tempo rozwoju technologii nie zwalnia nawet na chwilę, rola Project Managera nabiera zupełnie nowego wymiaru. Jeszcze do niedawna wystarczyła solidna wiedza techniczna i umiejętność pilnowania terminów. Dziś potrzeba już więcej. Współczesny menedżer projektu musi być liderem, strategiem, innowatorem i mediatorem – często w jednej osobie.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo