Przedsiębiorcy mają nieograniczoną możliwość nawiązywania kontaktów handlowych. Obecnie nie ma przeszkód, aby byli to przedsiębiorcy z innych krajów, czy to z Unii Europejskiej, czy spoza UE. Mówimy wówczas o transakcjach międzynarodowych. Z punktu widzenia przedsiębiorcy ważne jest właściwe zaksięgowanie otrzymanej faktury, zarówno w podatku dochodowym, jak i w podatku VAT. Kiedy mamy do czynienia z importem usług, będziemy opisywać w dzisiejszej publikacji.
Co to jest import usług?
Z importem usług mamy do czynienia, gdy usługi są wykonywane przez zagraniczny podmiot, który nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie Polski, jak również usługodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w Polsce. Natomiast odbiorca takiej usługi – usługobiorca jest przedsiębiorcą, który posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Polski. Obowiązek podatkowy w VAT z tytułu importu usług powstaje w Polsce, bez względu na to, czy usługodawca znajduje się na terenie UE, czy też poza UE.
Przykłady importu usług
Z importem usług najczęściej mamy do czynienia wówczas, kiedy nabywamy usługi reklamowe, informatyczne, kupujemy różnego rodzaju oprogramowanie, z którego korzystamy w firmie. Jednak katalog usług, które należy tak potraktować jest obszerny i otwarty. Poniżej opisujemy sytuacje, w których ma miejsce świadczenie usługi, ale nie zawsze będzie to jej import.
Przykład 1
Firma ABC zamówiła zbadanie rynku zbytu w Niemczech dla swoich produktów w niemieckiej firmie konsultingowej, która nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, nie jest też zarejestrowany do VAT w Polsce. Miejscem świadczenia usługi jest Polska, a więc warunki do rozliczenia importu są spełnione. Firma ABC rozpozna i rozliczy import usług w podatku VAT w Polsce.
Przykład 2
Jan Kowalski przebywając na wyjeździe służbowym we Francji poniósł koszty związane z parkowaniem samochodu. Na tę okoliczność otrzymał fakturę z naliczonym francuskim podatkiem VAT. W takiej sytuacji nie będziemy mieli do czynienia z importem usług, ponieważ miejscem świadczenia tej usługi jest Francja, a nie Polska. Jest to szczególny przypadek miejsca świadczenia dla usług związanych z nieruchomościami (art. 28e ustawy o VAT), do których zalicza się również parkingi. Taka kwalifikacja wynika, ze stanowiska organów podatkowych w wydawanych interpretacjach. W tej sytuacji to francuski przedsiębiorca rozliczy podatek VAT, a otrzymana faktura znajdzie się w kosztach uzyskania przychodów Jana Kowalskiego.
Przykład 3
Anna Nowak odbyła podróż służbową do Niemiec, gdzie spędziła noc w hotelu. Za usługę noclegową otrzymała fakturę z naliczonym niemieckim podatkiem VAT. W tej sytuacji nie dochodzi do importu usług, miejsce świadczenia znajduje się w Niemczech i mają zastosowanie takie same przepisy, jak w przykładzie nr 2. Usługa hotelowa będzie rozliczona w podatku VAT przez niemiecką firmę.
Typowe usługi, z których najczęściej korzystają przedsiębiorcy, to zakup usług reklamowych od firmy Google czy Facebook, czy zakup oprogramowania od zagranicznej firmy Adobe czy Microsoft. Pamiętajmy jednak, że nabywając innego rodzaju usługi należy również przeanalizować, czy nie dochodzi do ich importu, tak jak to wskazano na przykładach. Jest to o tyle istotne, że dokumentowanie takich transakcji przebiega na odmiennych zasadach.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Co to jest import usług?
Import usług następuje, gdy usługi są wykonywane przez zagraniczny podmiot, który nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce i nie jest tu zarejestrowanym podatnikiem VAT, a odbiorca usługi jest przedsiębiorcą, który posiada siedzibę/stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce.
Import usług a VAT - gdzie należy rozliczyć podatek?
Obowiązek podatkowy w VAT z tytułu importu usług powstaje w Polsce, niezależnie od tego, czy usługodawca znajduje się na terenie UE, czy poza UE.
Kiedy występuje import usług? Jakie usługi są najczęściej importowane?
Do importu usług dochodzi najczęściej gdy kupujemy usługi reklamowe, informatyczne, oprogramowanie dla firm. Katalog takich usług jest obszerny i otwarty.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zawarcie umowy z kontrahentem stanowi dla wielu przedsiębiorców niemałe wyzwanie, ponieważ wymaga uwzględnienia licznych zapisów – od precyzyjnego określenia przedmiotu współpracy, przez ustalenie terminów, aż po kwestie wynagrodzenia i odpowiedzialności za realizację umowy. Tym bardziej skomplikowane staje się to w handlu zagranicznym, gdzie dochodzą różnice językowe, odmienne systemy prawne oraz wiele innych istotnych pytań.
Jeśli miałbym określić, co stanowi fundamentalny warunek dla każdej firmy w procesie promocji w organicznych wynikach wyszukiwarek internetowych, to bez wątpienia byłaby to widoczność jej witryny w tych zasobach. Od tego wszystko się zaczyna, a bez tego, jak mawiał klasyk „nie będzie niczego”.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo