W tym przypadku odnosi się on do działalności firmy i jest to przydatne narzędzie wspierające procesy decyzyjne. Jeśli chcesz dowiedzieć się, kiedy powinieneś wprowadzać zmiany w swojej organizacji, przeczytaj poniższy artykuł!
Czym jest cykl życia organizacji?
W trakcie swojego funkcjonowania, przedsiębiorstwa przechodzą przez kilka etapów, które można określić mianem cyklu życia organizacji. W zależności od warunków wewnętrznych oraz zewnętrznych zachodzą w niej zmiany, które mogą prowadzić do sukcesu albo upadku. Pojęcie wiąże się z cyklem życia produktu, którego znajomość również umożliwia wykorzystanie potencjału firmy i maksymalizację zysków.
Etapy cyklu życia organizacji
Poniżej przedstawione 4 fazy mogą być różnie rozłożone w czasie. Każda z nich wymaga innego sposobu zarządzania i alokacji kapitału finansowego.
Koncepcja i wejście na rynek
Początkiem każdego przedsiębiorstwa jest pomysł na biznes i skonstruowanie modelu organizacji, który jest niezbędny do realizacji postawionych celów. To etap badania swoich możliwości, spełniania warunków formalnych, pozyskiwania źródeł finansowania (np. z programów UE, pożyczek, środków własnych) lub inwestorów. Wiąże się to również z określeniem potrzeb rekrutacyjnych. W tej fazie ryzyko niepowodzenia jest największe, ponieważ firma musi zmierzyć się z niskimi zyskami, trudnościami z dotarciem do grupy docelowej, konkurencją.
Wzrost
Pokonanie początkowych przeszkód przejawia się poprzez wzrost zainteresowania konsumentów i zwiększoną sprzedaż. Przepływ środków pieniężnych i rentowność stają się dodatnie. Jednocześnie rywalizacja jest coraz bardziej zaciekła, dlatego warto zwrócić uwagę na podniesienie standardów obsługi klienta, poprawę efektywności procesów. Ostrożnie dysponuj swoim budżetem – początkowy sukces zawsze napawa entuzjazmem i chęcią inwestycji w dalsze przedsięwzięcia, jednak niekiedy możesz mieć zaburzoną percepcję sytuacji. Nie zwiększaj gwałtownie wydatków, które w razie pogorszenia sytuacji na rynku staną się Twoimi długami. W celu zabezpieczenia się na przyszłość pomyśl o stworzeniu stabilnego produktu, który przynosiłby Ci stały dochód. W razie nieprzewidzianej sytuacji, która mogłaby pogorszyć efektywność firmy, będziesz mieć alternatywne źródło zysku. Przeanalizuj swoją konkurencję (zwłaszcza podmioty będące na podobnym etapie cyklu co Twój), z którą mógłbyś/-abyś nawiązać koopetycję. Wymiana doświadczeń, wiedzy i połączenie swoich usług może pomóc w stworzeniu nowej wartości na rynku, z której skorzystają obie strony.
Dojrzałość
Okres ten cechuje się osiągnięciem stabilności finansowej i równowagi. Firmie udało się zdobyć zaufanie konsumentów i stworzyć pozytywny wizerunek. Natomiast przesadne poczucie bezpieczeństwa może być zdradliwe. Z uwagi na rosnące nasycenie rynku, coraz trudniej osiągać zyski porównywalne do fazy intensywnego rozwoju. Zbagatelizowanie tego momentu może doprowadzić do przejęcia dominacji przez rywali i wywierania presji cenowej. Warto szukać sposobów na dywersyfikację, rozszerzenie swojej oferty, wchodzić na nowe rynki i inwestować w innowacje.
Spadek
W finalnym etapie przedsiębiorstwo doświadcza stagnacji i zaczyna przynosić straty. Pierwsze symptomy nieprawidłowości w systemie zarządzania można zauważyć w np. złej organizacji pracy, niezadowoleniu pracowników, lecz są one często pomijane lub celowo ignorowane. Dopiero w momencie ujemnego wyniku finansowego, wzrostu zobowiązań i zadłużenia, problem staje się widoczny i mogą być podejmowane próby zapobiegania, na które może być za późno. Nie powinno dopuszczać się do takiej sytuacji, albowiem grozi to kryzysem, a nawet upadkiem firmy. Aby uniknąć obniżenia poziomu przychodów należy regularnie monitorować wszystkie obszary swojej działalności i wprowadzać zmiany, gdzie jest to konieczne. Przedsiębiorstwo musi inwestować w polepszanie swojego zaplecza technologicznego, procesów, szukać dodatkowej grupy klientów, proponować ulepszenia istniejącej oferty lub stworzyć całkowicie nową.
Od czego zależy cykl życia organizacji?
Czas przebywania w danym cyklu życia wynika z szeregu czynników otoczenia zewnętrznego, jak i postępowania osób decyzyjnych wewnątrz struktur organizacyjnych. Do tych głównych należą np.:
Wielkość i zasoby (ludzkie, finansowe, technologiczne itd.) przedsiębiorstwa;
Specyfika branży, w której funkcjonuje firma;
Przepisów prawa, które obowiązują daną firmę;
Stylu zarządzania kierownictwa.
Kiedy wprowadzać zmiany w organizacji?
Zaniedbanie określonych aspektów działalności na etapie tworzenia strategii może nieść ze sobą nieprzyjemne konsekwencje. Wprowadzanie gwałtownych zmian, gdy problemy zaczynają narastać, jest niezwykle trudne i obciążone ryzykiem niepowodzenia. W związku z tym warto przemyśleć tę kwestię, określając cele i misję przedsiębiorstwa. Wcześniej przygotowany plan działania będzie pełnić funkcję „deski ratunkowej”, gdy zajdzie taka potrzeba.
Najczęstszym scenariuszem jest wymuszenie wdrożenia modyfikacji przez zauważenie rosnących strat – mniejsze zyski, utrata klientów na rzecz konkurencji itd. Próba identyfikacji przyczyn takiej sytuacji jest wykonywana wtedy w pośpiechu, aby szybko zareagować i zatrzymać tendencję spadkową. Przez to, Twoja ocena będzie niekompletna i dobrane działania nieadekwatne do problemu. Zamiast tego reorganizacja powinna mieć miejsce, gdy zauważysz pierwsze symptomy niesprawnego systemu i dostosowana być pod względem celów biznesowych do wyzwań na rynku.
Każdy cykl życia organizacji wymaga odpowiedniej kontroli i nadzoru, aby w ten sposób wykorzystywać okazje do gwałtownego rozwoju i ekspansji oraz ustrzec się przed nadmierną stagnacją, mogącą zwiastować regres i bankructwo.
Przykład cyklu życia organizacji – Kodak
Wejście na rynek
Kodak intensywnie inwestował w rozwój innowacji, zapewniając szereg nowych wynalazków i rozwiązań. Były to np. film na rolkach 35 mm, stworzenie pierwszego amatorskiego filmu Kodachrome. Kolejne sukcesy doprowadziły do stworzenia sieci laboratoriów, których zadaniem były prace badawczo-rozwojowe na rzecz przedsiębiorstwa. Upowszechnienie w 1900 r. aparatu Brownie, który sprzedawano po tak niskiej cenie, iż niemal każdy mógł sobie na niego pozwolić, co znacznie spopularyzowało sztukę fotografii wśród społeczeństwa.
Dojrzałość
W czasie I wojny światowej firma stworzyła aparat wykorzystywany w lotnictwie wojskowym taśmę filmową do nagrywania obrazu wraz z dźwiękiem. Na początku XX w. Przewaga konkurencyjna Kodaka czyniła go pionierem w branży. W 1962 r. zatrudnionych w tamtym okresie było ponad 75 000 osób, a sprzedaż na terenie Stanów Zjednoczonych wyniosła miliard dolarów. Jednakże w latach 90. coraz bardziej swoją obecność zaznaczali inni gracze rynkowi.
Spadek
Już 10 lat później Kodak był zagrożony przez zignorowanie potencjału fotografii cyfrowej. Firma w dalszym ciągu skupiała większość swoich działań i zasobów w tradycyjnych rozwiązaniach, co stało się świetną szansą dla takiej konkurencji jak Nikon, Samsung, Canon. Rozpraszaczem uwagi były również wojny patentowe, które Kodak toczył z m.in. Apple, Sony czy LG. Paradoksalnie, inicjator ważnych zmian w dziejach technologii zawinił, tracąc szansę na przejście z branży tradycyjnej do branży fotografii cyfrowej. Kierownictwo okazało się zbyt przywiązane do starej technologii i nie chciało podjąć wysiłku wdrożenia zmian, podczas gdy konkurencja opracowywała nowe produkty i oferty.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czym jest cykl życia organizacji?
W trakcie swojego funkcjonowania, przedsiębiorstwa przechodzą przez kilka etapów, które można określić mianem cyklu życia organizacji.
Od czego zależy cykl życia organizacji?
Czas przebywania w danym cyklu życia wynika z szeregu czynników otoczenia zewnętrznego, jak i postępowania osób decyzyjnych wewnątrz struktur organizacyjnych.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Od 2026 r. Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla większości firm, dlatego już teraz warto wiedzieć, jak uzyskać dostęp do KSeF, kto nadaje uprawnienia, oraz w jaki sposób odbierać e-faktury z systemu. Na powyższe pytania znajdziesz odpowiedź w niniejszym artykule!
Dnia 15.10 2025 roku, Prezydent podpisał tzw. ustawę stażową – która wprowadza nowe rozwiązanie, jakim jest wliczanie do stażu pracy także tych okresów, które dotąd nie były brane pod uwagę, jak np. prowadzenie działalności gospodarczej, czy praca na umowie zleceniu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo