Czym jest umowa wdrożeniowa? Wzór umowy do pobrania!
Umowa wdrożeniowa to umowa, która jest wykorzystywana w celu wdrożenia technologii czy rozwiązań informatycznych, dlatego jej popularność jest szczególnie zauważalna w branży IT.
Czym jest umowa wdrożeniowa i jakie elementy powinna zawierać?
Przede wszystkim wskazać należy, że umowa wdrożeniowa nie została zdefiniowana w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.
Wobec czego jest to umowa nienazwana, która łączy w sobie elementy umowy o dzieło lub umowy zlecenie i umowy wzajemnej. Traktowanie umowy wdrożeniowej jako umowy o dzieło lub umowy zlecenie zależy od charakteru świadczenia:
umowa o dzieło – elementy tej umowy będą miały zastosowanie, gdy przedmiotem umowy jest stworzenie konkretnego, zindywidualizowanego systemu lub rozwiązania, które spełnia określone wymagania, np. stworzenie oprogramowania;
umowa zlecenie – elementy tej umowy będą miały zastosowanie, gdy zakres umowy dotyczy bardziej ogólnego świadczenia usług związanych z wdrożeniem, np. wdrożenia oprogramowania komputerowego do systemu.
ELEMENTY UMÓW
UMOWA O DZIEŁO
UMOWA ZLECENIE
UMOWA WZAJEMNA
PRZEDMIOT UMOWY
wykonanie określonego dzieła (np. stworzenie oprogramowania, budowa domu)
wykonanie czynności w zakresie usług (np. doradztwo, konsultacje)
świadczenie usług i wymiana wzajemnych korzyści między stronami
ZOBOWIĄZANIA STRON
wykonawca zobowiązany do stworzenia dzieła, zamawiający do zapłaty wynagrodzenia
zleceniobiorca zobowiązany do wykonania zlecenia, zleceniodawca do zapłaty wynagrodzenia
obie strony zobowiązane do świadczenia wzajemnych usług lub dostarczenia towarów
WYNAGRODZENIE
zwykle ustalane na podstawie wykonania dzieła; może być określone w umowie lub na podstawie nakładów pracy
zleceniobiorca otrzymuje wynagrodzenie za wykonane usługi, zwykle na podstawie umowy
wynagrodzenie zależne od wykonania wzajemnych świadczeń (np. barter lub ustalone kwoty)
FORMA ZAWARCIA UMOWY
dowolna forma, choć niektóre przepisy mogą wymagać pisemnej formy
dowolna forma, chociaż preferowana forma pisemna dla dowodu
może być zawierana na podstawie różnych form, w tym ustnej lub pisemnej
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
wykonawca odpowiada za wykonanie dzieła zgodnie z umową i przy zachowaniu należytej staranności
zleceniobiorca odpowiada za należyte wykonanie czynności zlecenia
odpowiedzialność obu stron za realizację wzajemnych świadczeń
CZAS TRWANIA UMOWY
umowa ma określony termin wykonania dzieła, kończy się po jego odbiorze
zleceniobiorca realizuje zlecenie w określonym czasie, nie ma terminu zakończenia, jeśli umowa nie precyzuje
zwykle zawierana na określony czas lub do momentu wykonania wzajemnych świadczeń
WYPOWIEDZENIE UMOWY
możliwość odstąpienia lub rozwiązania w przypadku niewykonania dzieła lub opóźnienia
możliwość rozwiązania umowy przez każdą ze stron, z zachowaniem określonych warunków
umowa może być rozwiązana, jeżeli jedna ze stron nie spełnia swoich zobowiązań
PRZYKŁADY ZASTOSOWAŃ
budowa domu, stworzenie aplikacji, napisanie książki
usługi doradcze, tłumaczeniowe, konsultacyjne
umowy handlowe, barterowe umowy wymiany usług/towarów
Jeśli chcesz wiedzieć:
jakie są różnice pomiędzy umową o dzieło a umową zlecenie, to przejdź tutaj,
Do najważniejszych elementów umowy wdrożeniowej należą:
określenie stron umowy:
wykonawca,
zamawiający,
określenie przedmiotu umowy:
opis usług, technologii lub systemów, które mają zostać wdrożone w organizacji zamawiającego,
określenie celów biznesowych jakie mają zostać osiągnięte poprzez wdrożenie, np. poprawa bezpieczeństwa danych,
czas trwania umowy – kiedy umowa zaczyna obowiązywać oraz kiedy następuje jej rozwiązanie,
zakres wdrożenia:
szczegóły dotyczące wdrożenia poszczególnych modułów systemu,
proces integracji z innymi systemami firmy,
określenie, które elementy infrastruktury IT są odpowiedzialnością wykonawcy, a które zamawiającego,
określenie potrzebnych zasobów,
harmonogram wdrożenia
określenie ogólnego terminu zakończenia wdrożenia,
określenie poszczególnych dat dla etapów projektu,
wynagrodzenie:
całkowita kwota wynagrodzenia za wykonanie umowy wdrożenia,
określenie sposobu wypłaty i rozliczenia wynagrodzenia,
zapisy dotyczące ewentualnych zmian w wynagrodzeniu, kar umownych, itp.,
rozwiązanie umowy – wskazanie możliwości kiedy umowa będzie mogła być rozwiązana a kiedy wygasa,
obowiązki i prawa stron – określenie praw i obowiązków stron umowy,
testy i odbiór systemu – określenie szczegółów dotyczących procedur testowych i odbioru systemu przez zamawiającego,
gwarancje i wsparcie posprzedażowe – zawarcie zapisów dotyczących gwarancji na wdrożony system,
klauzula poufności – postanowienia precyzyjnie określające zasady ochrony informacji przekazywanych pomiędzy stronami,
załączniki do umowy – załącznikami są wszystkie dokumenty, które są integralną częścią umowy, takie jak specyfikacje techniczne, harmonogramy, listy zasobów czy szczegóły dotyczące szkoleń, powinny zostać załączone do umowy.
WAŻNE – postanowienia dotyczące klauzuli poufności w umowie wdrożeniowej mogą być konstruowane na zasadzie swobody umów (por. art. 353(1) Kodeksu cywilnego, co oznacza, że strony mają możliwość dowolnego określenia zakresu i okresu obowiązywania oraz szczegółowych zasad ochrony informacji poufnych. Ważne jest, aby postanowienia te były jasne i precyzyjne, aby obie strony miały pełną świadomość swoich obowiązków oraz ewentualnych konsekwencji naruszenia poufności. Więcej na temat zasady swobody umów przeczytasz tutaj.
Umowa wdrożeniowa to kluczowa dla branży IT umowa, która dzięki precyzyjnym ustaleniom nie tylko definiuje zakres i harmonogram projektu, ale i szczegółowo określa najważniejsze kwestie dotyczące wdrożenia, np. programu. Opiera się na zasadzie swobody umów, co oznacza, że strony mają prawo do swobodnego kształtowania jej postanowień, pod warunkiem przestrzegania obowiązujących przepisów prawa.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Influencer marketing stał się jednym z najważniejszych narzędzi komunikacji marek z odbiorcami. W dobie mediów społecznościowych to właśnie opinie twórców cyfrowych często decydują o wiarygodności produktu i wpływają na ich decyzje zakupowe. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm decyduje się na współpracę z influencerami. Należy jednak pamiętać, że każda współpraca – niezależnie od tego, czy dotyczy influencera, czy innego podmiotu – powinna zostać uregulowana w formie pisemnej umowy.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 08.04.2025 Deklaracje VAT-8(12) oraz VAT-9m(11) Obsługa kolejnych faktur w metodzie kasowej PIT PIT roczny – obsługa dla działalności nierejestrowanej Kalkulator do wyliczania odsetek do ZUS i US Ulepszenia w module transakcji bankowych (m.in. oznaczanie transakcji niepowiązanych) Obsługa uzupełniającego urlopu macierzyńskiego Wyszukiwanie przychodów po metodzie płatności Uzupełnienie danych kontrahenta o dodatkowe podmioty Zbiorcze […]
Wyobraź sobie, że każdy produkt w Twoim sklepie ma swój cyfrowy „paszport”, dzięki któremu klienci od razu wiedzą, skąd pochodzi, z czego jest zrobiony i jak go można naprawić lub poddać recyklingowi. Brzmi abstrakcyjnie? To właśnie nowa rzeczywistość bowiem Cyfrowy Paszport Produktu (DPP), od 2026 roku stanie się obowiązkowy w wybranych branżach w całej Unii Europejskiej.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo