Darowizna samochodu będącego środkiem trwałym w firmie
Samochód firmowy, który jest zbędny najczęściej zostaje sprzedany, darowany lub zlikwidowany. Każda z tych czynności wywołuje określone skutki podatkowe. Poniżej przedstawiono skutki podatkowe, jakie wywołuje darowizna samochodu będącym środkiem trwałym w firmie.
Warto pamiętaż, iż darowizna samochodu firmowego jako czynność jest nieodpłatna. Oznacza to, że nie powoduje powstania jakiegokolwiek przychodu po stronie darczyńcy, a także nie jest kosztem uzyskania przychodu. I bez znaczenia jest to czy samochód firmowy został w całości już zamortyzowany czy jeszcze nie został, czy samochód będzie związany z działalnością podatnika czy nie będzie. Czynność ta nie wywołuje żadnych skutków na gruncie podatku dochodowego.
2. Podatek VAT
Opodatkowanie podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów. W myśl tych przepisów przez odpłatną dostawę rozumie się również nieodpłatnie przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w tym wszelkie darowizny.
W związku z powyższym darczyńca, który podaruje samochód firmowy dowolnej osobie. Wcześniej przy jego nabyciu miał prawo do obniżenia podatku należnego, będzie zobowiązany opodatkować tę transakcję podatkiem VAT.
Z kolei jeśli darczyńcy nie przysługiwało w całości lub części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych, to darowizna samochodu firmowego nie będzie opodatkowana podatkiem VAT.
Darczyńca nie podlega opodatkowaniu, ponieważ podatkowi podlegają wyłącznie umowy darowizny w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy. Podsumowując – jak widać darowizna nie wywołuje większych skutków podatkowych, jedynie poza VAT. Stąd przed podjęciem decyzji, co zrobić ze zbędnym środkiem trwałym należy uwzględnić konsekwencje w VAT.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Przekształcenie działalności nierejestrowanej w działalność gospodarczą jest często niezbędne, a przychody z działalności nierejestrowanej należy uwzględnić przy obliczaniu limitu zwolnienia podmiotowego z VAT w nowej działalności. Sprawdź wpływ przychodu z działalności nierejestrowanej na limit w VAT.
Czy e-mail z potwierdzeniem zakupu może decydować o tym, czy klient wróci do Twojego e-sklepu? Okazuje się, że tak – bo to właśnie ta wiadomość jest pierwszym testem Twojej wiarygodności. Klient szuka w niej pewności, jasnych informacji i poczucia, że trafił w dobre ręce. W tym tekście znajdziesz wszystko, co musisz wiedzieć, aby stworzyć wiadomości, które budują zaufanie i działają jak najlepsza obsługa klienta online.
Klient już odwiedził Twój e-sklep. Pytanie teraz: czy wyjdzie z jednym produktem, czy z trzema? Sprawdź, czym jest AOV w e-commerce, jak zwiększyć średnią wartość zamówienia i co zrobić, by każda transakcja była bardziej opłacalna.
Najem krótkoterminowy to od lat jedna z najpopularniejszych form udostępniania nieruchomości zarówno w Polsce, jak i w całej Europie. Jednak za tym imponującym wzrostem popularności i liczby ofert najmu krótkoterminowego kryła się jednak spora doza niejasności rozbieżnych interpretacji i lokalnych zasad, które bardziej przypominały prowizorkę niż spójny system.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo