Wiele osób podejmuje pracę na kilku etatach z różnych powodów, może to być realizacja własnych aspiracji zawodowych, ale najczęściej przyczyna jest bardziej prozaiczna a mianowicie chodzi oczywiście o dodatkowe środki finansowe. W dzisiejszej publikacji odniesiemy się do naliczania kosztów uzyskania przychodów w przypadku dwóch etatów u jednego pracodawcy.
Czy dwie umowy o pracę z własnym pracodawca są możliwe?
Na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że zatrudnienie u jednego pracodawcy na dwa etaty jest nieco abstrakcyjne. Jednak jak się zastanowimy na spokojnie, to jak najbardziej takie przypadki są możliwe i mają miejsce. Nie ma również przepisów, które zabraniały by tego rodzaju praktyk. W kontekście naszych rozważań kluczowe będzie ustalenie, jak powinno wyglądać naliczanie kosztów uzyskania przychodów.
Pracownicze koszty uzyskania przychodów
W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały zamieszczone przepisy, które regulują wysokość kosztów uzyskania przychodów przysługujących z tytułu zawartego stosunku pracy. Pracownicy, którzy osiągają przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku pracy mogą skorzystać z wyższych kosztów pracowniczych, które jednak nie mogą przekroczyć łącznie:
4.500 zł za rok podatkowy lub
5.400 zł jeżeli pracownik mieszka poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy.
Dwa etaty u jednego pracodawcy a koszty uzyskania przychodów
Najczęściej do zatrudnienia pracownika na dwa etaty dochodzi w przypadku zawarcia umów na świadczenie pracy na dwóch różnych stanowiskach, na których wymagane są inne kwalifikacje. W takim przypadku można będzie uznać, że pracownika łączą z jednym pracodawcą dwa stosunki pracy i dzięki temu osoba zatrudniona będzie mogła skorzystać z podwyższonych kosztów. Nie tak dawno zapadło korzystne rozstrzygnięcie w takiej sprawie. W wydanej indywidualnej interpretacji podatkowej nr 0113-KDIPT2-3.4011.19.2022.1.KS z dnia 09 marca 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że zawarcie dwóch umów o pracę z jednym pracodawcą należy traktować na równi z umowami podpisanymi z różnymi zakładami pracy. W związku z powyższym pracownik będzie mógł wykazać w zeznaniu rocznym podwyższone koszty pracownicze w wysokości 4.500 zł lub 5.400 zł.
Jest to niewątpliwie korzystne i przełomowe rozstrzygnięcie dla wielu osób, których łączą dwie umowy o pracę z własnym pracodawcą.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Pytanie do autora:
Co w przypadku dwóch umów na takie samo stanowisko w tym samym miejscu pracy (praca dla dwóch różnych placówek pracodawcy, każda finansowana z innych środków)?
Czy też można zastosować kup w każdej umowie?
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W dzisiejszym świecie coraz więcej przedsiębiorstw dostrzega znaczenie odpowiedzialnego i zrównoważonego prowadzenia biznesu. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility) stała się nie tylko modnym hasłem, ale przede wszystkim kluczowym elementem strategii firm, które chcą budować pozytywny wizerunek, zdobywać lojalnych klientów i przyciągać najlepszych pracowników.
Rosnące zainteresowanie ESG sprawia, że raportowanie działań związanych ze środowiskiem, odpowiedzialnością społeczną i zarządzaniem staje się standardem w biznesie. Przepisy CSRD, wprowadzone przez Unię Europejską, zobowiązują firmy do szczegółowego informowania o działaniach ESG, ale wiele firm z sektora MŚP nadal nie zna tego zagadnienia. Ponieważ nowe wymogi będą obejmować coraz mniejsze przedsiębiorstwa, znajomość zasad ESG jest niezbędna. W artykule wyjaśniamy, czym jest raportowanie ESG, kogo obejmuje i jakie może przynieść korzyści.
Program Moje Ciepło ma na celu wspieranie indywidualnego ogrzewnictwa i energetyki prosumenckiej poprzez promowanie pomp ciepła w nowych budynkach jednorodzinnych. Sprawdź, jakie dofinansowanie możesz otrzymać i jak z niego skorzystać!
Osoba posiadająca prawo do renty nie jest wyłączona z możliwości prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Warto natomiast wiedzieć, że firma i renta oznaczają nieco inne zasady regulowania składek niż w standardowej działalności gospodarczej.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo
Pytanie do autora:
Co w przypadku dwóch umów na takie samo stanowisko w tym samym miejscu pracy (praca dla dwóch różnych placówek pracodawcy, każda finansowana z innych środków)?
Czy też można zastosować kup w każdej umowie?
Zachęcamy do zapoznania się również z naszą inną publikacją w podobnej tematyce https://www.ifirma.pl/blog/dwa-etaty-u-jednego-pracodawcy-a-koszty-uzyskania-przychodow/#pracownicze-koszty-uzsykania-przychodow
W sytuacjach, które budzą wątpliwości można również skontaktować się z Krajową Informacją Skarbową lub wystąpić o indywidualną interpretację.