Prowadzenie działalności gospodarczej z małżonkiem jest jak najbardziej możliwe. Nie ma przepisów, które zabraniałyby tego typu praktyk. Istnieje kilka wariantów możliwej współpracy z żoną lub mężem i w dzisiejszej publikacji odniesiemy się do tych przypadków.
Jakie formy może przybierać działalność gospodarcza z małżonkiem?
W zależności od potrzeb charakter wspólnego prowadzenia działalności gospodarczej z małżonkiem może przybierać następujące formy:
spółki cywilnej z małżonkiem,
zatrudnienie na umowę o pracę u małżonka,
zatrudnienie na umowę zlecenie/dzieło u małżonka,
małżonek w roli pełnomocnika firmy.
W zależności od wybranej formy współpracy inaczej będą wyglądały dokonywane rozliczenia, role i funkcje pełnione w działalności. Poniżej napiszemy kilka słów na temat każdego rodzaju współpracy.
Spółka cywilna z małżonkiem
Założenie spółki cywilnej z małżonkiem spełnia jeden podstawowy warunek, mianowicie mamy dwóch wspólników. Zakładanie spółki cywilnej z punktu widzenia formalnego będzie dokonywane na takich samych zasadach, jak w pozostałych przypadkach przykładowo:
każdy z małżonków musi dokonać odrębnie zarejestrowania działalności gospodarczej w CEIDG,
małżonkowie muszą podpisać umowę spółki zgodnie z ustawą Kodeks cywilny,
muszą być ustalone udziały w spółce,
określona wysokość wkładów do spółki.
W przypadku decyzji o zawarciu umowy spółki cywilnej małżonkowie powinni pamiętać, że w takim przypadku powstaną dwie różne wspólności majątkowe:
Wspólność majątkowa małżeńska.
Wspólność majątkowa spółki.
Z punktu widzenia prawa każda z nich będzie uregulowana w innych przepisach. Pierwsza w ustawie Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy, druga w ustawie Kodeks cywilny. Dodatkowo w przypadku spółek małżeńskich sprawy się komplikują w zależności od formy ustroju majątkowego istniejącego pomiędzy małżonkami, mogą tutaj wystąpić dwa stany prawne:
Wspólność majątkowa małżeńska.
Rozdzielność majątkowa.
Z uwagi na złożoność problemu przy zawieraniu umowy spółki z małżonkiem w celu uniknięcia niepotrzebnych problemów w przyszłości najlepiej udać się do prawnika lub doradcy podatkowego, który skonstruuje umowę spółki z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych założeń. Tego typu działanie na pewno ograniczy ewentualne spory co do podziału dochodów spółki i kwalifikowania ich do majątku wspólnego lub odrębnego. A także odpowiedzialności za zobowiązania spółki, gdzie trzeba pamiętać, że jest to odpowiedzialność osobista wspólników a nie spółki, która nie ma osobowości prawnej.
Zatrudnienie małżonka na umowę o pracę
Inny rodzaj współpracy z małżonkiem będzie polegał na zawarciu umowy o pracę. Nie ma przeciwwskazań do podpisania takiej umowy. Jednak w takim przypadku należy pamiętać o dwóch kwestiach związanych z rozliczeniami:
W podatku dochodowym.
W organie ZUS.
W podatku dochodowym ta kwestia została już uregulowana w przepisach, wynagrodzenie członków najbliższej rodziny można ujmować w kosztach uzyskania przychodów. Z małżonkiem należy podpisać umowę o pracę na takich samych zasadach, jak z każdym innym pracownikiem, pobierać i odprowadzać miesięczne zaliczki na podatek dochodowy. Po zakończeniu roku podatkowego przygotować i przesłać do urzędu skarbowego PIT-11 i PIT-4R.
Natomiast jeżeli chodzi o podejście ZUS do tej kwestii, to małżonek jest traktowany, jako osoba współpracująca. Za osobę współpracującą z punktu widzenia ZUS uważa się m.in. małżonka jeżeli pozostaje z przedsiębiorcą na wspólnym gospodarstwie domowym i współpracuje przy prowadzeniu działalności gospodarczej. W praktyce oznacza to zupełnie inny zasady obliczania i opłacania składek ZUS. Decydując się na zatrudnienie małżonka na umowę o pracę należy pamiętać o zasadach rozliczania, o których napisano powyżej. W tym miejscu warto również podkreślić, że aby mówić o współpracy muszą być spełnione 3 przesłanki:
istnienie powiązań rodzinnych,
prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego,
współpraca przy prowadzeniu działalności gospodarczej.
Te trzy przesłanki muszą być spełnione łącznie. Dodatkowo taka współpraca, jak podkreśla to Sąd Apelacyjny w Szczecinie w wyroku sygn. akt. AUa 132/19 z dnia 12.09.2019 r., powinna prowadzić do wymiernych korzyści materialnych, generowania stałych dochodów z działalności wyższych, niż gdyby działalność taką prowadził samodzielnie współmałżonek.Więzy rodzinne w ocenie Sądu nie stanowią samoistnego warunku określającego podstawę prawną ubezpieczeń społecznych. Jednak każda sprawa będzie miała charakter indywidualny i powinna być rozstrzygana najlepiej na drodze wniosku o wydanie interpretacji.
Zatrudnienie małżonka na umowę zlecenie/dzieło
Kolejną formą współpracy przy prowadzonej działalności gospodarczej jest zawarcie umowy cywilnoprawnej, takiej jak umowa zlecenie czy umowa o dzieło. W takim przypadku współmałżonek jest traktowany na takich samych zasadach, jak osoba niespokrewniona. Zarówno z punktu widzenia podatku dochodowego, jak również rozliczania składek ZUS będzie tutaj obowiązywała zasada ogólna. Kwota wynikająca z umowy zlecenie współmałżonka znajdzie się w kosztach uzyskania przychodów. Zaliczka na podatek dochodowy będzie obliczana i przekazywana do urzędu skarbowego na takich samych zasadach, jakie obowiązują inne osoby zatrudnione w tej formie. Tak samo będzie wyglądało rozliczanie składek ZUS od umowy zlecenie. Jeżeli chodzi o rozliczenie umowy o dzieło to nie ma obowiązku opłacania składek ZUS, ale należy naliczyć i odprowadzić zaliczki na podatek PIT. Składki będą naliczane, pobierane i odprowadzane od faktycznej kwoty wynagrodzenia określonego w zawartej umowie zlecenie/dzieło. Przy zatrudnieniu małżonka na umowę zlecenie należy jeszcze pamiętać, że musi ona nosić znamiona umowy sporadycznej. W przeciwnym wypadku ZUS uzna, że jest to regularna umowa o pracę i będą obowiązywały zasady opisane powyżej, czyli uznanie małżonka za osobę współpracującą.
Małżonek pełnomocnikiem w firmie
Kolejną funkcją jaką może pełnić małżonek jest to uzyskanie statusu pełnomocnika. Pełnomocnik w firmie pełni rolę przedstawiciela w załatwianiu spraw związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Nie ma przeciwwskazań, żeby pełnomocnikiem został małżonek. W takim przypadku należy udzielić małżonkowi pełnomocnictwa na piśmie lub dokonać zmian we wpisie do CEIDG wskazując informację na temat udzielonego pełnomocnictwa. Przedsiębiorca powinien również wskazać zakres udzielonego pełnomocnictwa:
ogólne – najszerszy rodzaj pełnomocnictwa uprawniający do wykonywania czynności zwykłego zarządu,
szczególne – udzielane najczęściej do załatwienia konkretnej sprawy.
Zaleca się dokonania wpisu pełnomocnika do CEIDG, wówczas taka informacja jest widoczna dla wszystkich zainteresowanych osób czy instytucji. Nie musimy wówczas posiadać i legitymować się dokumentem pełnomocnictwa w przypadku załatwiania spraw w imieniu przedsiębiorcy. Każdego pełnomocnika, w tym również małżonka, można odwołać w dowolnym momencie. Przy załatwianiu spraw podatkowych obowiązują sformalizowane druki:
W artykule opisane zostało, w jaki sposób można prowadzić działalność gospodarczą wspólnie z małżonkiem. Wiemy już, że nie ma przeciwwskazań, żeby nawiązać współpracę w ramach spółki cywilnej, jednak w tym przypadku kluczowe będzie właściwe przygotowanie umowy spółki, co nie zawsze będzie takie oczywiste. Możliwe jest również zawarcie umowy o pracę czy umowy zlecenie, jednak w tym pierwszym przypadku szczególną uwagę należy zwrócić na rozliczenie z punktu widzenia ZUS. Jeżeli chcemy scedować część obowiązków związanych z prowadzeniem firmy na małżonka, to można dać mu upoważnienie do załatwiania różnych spraw. Dzięki temu więcej czasu przedsiębiorca będzie mógł przeznaczyć na prowadzenie firmy. Czy wspólna działalność z małżonkiem jest dobrym pomysłem? Na to pytanie każdy powinien sobie odpowiedzieć sam. Jest na pewno sporo plusów, ale i minusów takiego rozwiązania. Wszystko zależy od tego jakie mamy oczekiwania i w jaki sposób ustalimy sobie reguły współpracy.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Od 1 lutego 2026 r. w Polsce wchodzi w życie Krajowy System e-Faktur (KSeF), czyli państwowy system faktur elektronicznych, który wprowadza pełną cyfryzację procesu fakturowania. Dla branży e-commerce, w której sprzedaż odbywa się online, KSeF to szczególnie korzystne rozwiązanie, które pozwala zautomatyzować fakturowanie, ograniczyć błędy i zapewnić klientom wiarygodne, elektroniczne dokumenty.
Wynajem mieszkania to dla wielu osób jedyny sposób na posiadanie przestrzeni do życia. Z wynajęciem mieszkania wiążą się jednak obowiązki, które spoczywają zarówno na wynajmującym, jak i na najemcy. Jednym z obowiązków wynajmującego jest dokonywanie napraw koniecznych w wynajmowanym mieszkaniu. Co w przypadku, gdy mieszkanie posiada wady, których nie da się naprawić? Czy wynajmujący zobowiązany jest usuwać je do skutku, czy może obniżyć czynsz?
Każdy właściciel sklepu internetowego wcześniej czy później staje przed tym dylematem: postawić na fulfillment dla e-commerce czy rozwijać własny magazyn? Ten wybór nie jest kosmetyczny. Przekłada się bowiem bezpośrednio na koszty operacyjne, szybkość realizacji zamówień i satysfakcję klientów. W tym artykule przyjrzymy się obu modelom, aby pomóc Ci wybrać rozwiązanie, które pasuje do Twojego e-sklepu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo