|
|
2 minut czytania

Faktura korygująca a zwrot środków

Faktura korygująca, wystawiona już po otrzymaniu zapłaty od kontrahenta, może wiązać się z koniecznością zwrotu powstałej nadpłaty. W związku z faktem, że wystawiając korektę jesteśmy zobowiązani do uzyskania jej potwierdzenia przez nabywcę, pojawia się pytanie, czy również ze zwrotem pieniędzy można poczekać do tego momentu?

ifirma.pl - księgowość
Zmiana formy opodatkowania 2025 – jaka forma opodatkowania jest najlepsza dla firmy jednoosobowej?

Akceptacja faktury korygującej a termin zapłaty

Zasadniczo terminy płatności w transakcjach handlowych (pomiędzy firmami) określa Ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Jednakże przepisy te nie narzucają konkretnych terminów dotyczących danej transakcji, odnoszą się natomiast do terminów ustalonych w umowie zawartej przez strony.

Biuro Rachunkowe – dedykowana księgowa

Także Ustawa o podatku od towarów i usług nie narzuca podatnikom konkretnego terminu na zwrot, który wynika z faktury korygującej. W przepisach nie znajdziemy również żadnej informacji o tym, że akceptacja korekty powinna wpływać na termin zwrotu nadpłaty.

W związku z powyższym można przyjąć, że przedsiębiorca nie musi wiązać zwrotu nadwyżki wynikającej z faktury korygującej z otrzymaniem akceptu tej korekty. Kiedy zatem środki powinny być zwrócone?

Księgowość Internetowa – 30 dni za darmo

Faktura korygująca a zwrot środków

W związku z faktem, że żaden przepis nie narzuca przedsiębiorcy konkretnego terminu, w którym powinien rozliczyć się z nabywcą z korekty, można założyć, że kwestia ta powinna zostać ustalona indywidualnie, między stronami.

Najczęstszą praktyką stosowaną przez przedsiębiorców jest wpisanie terminu zwrotu bezpośrednio na fakturze korygującej. Co istotne, można w tym miejscu ustalić zarówno:

  • Konkretną datę – np. zwrot w terminie do 30 października 2017 r.
  • Termin uzależniony od konkretnego zdarzenia – np. 14 dni od wystawienia faktury, 21 dni od uzyskania akceptacji faktury korygującej etc.

Jak widać, przedsiębiorca może wstrzymać się z wypłatą powstałej w wyniku korekty nadwyżki aż do momentu, w którym nabywca zaakceptuje fakturę korygującą. Dzięki temu zyskuje się pewność, że obie strony zgadzają się w kwestii przyczyny korekty (np. wysokość naliczonego rabatu).

Program do faktur – Darmowe konto

Uzależniając termin zwrotu pieniędzy od zgody nabywcy należy jednak pamiętać o dokładnym udokumentowaniu daty, w której nabywca zaakceptował fakturę korygującą. Warto zatem uzyskać pisemne potwierdzenie – np. podpis nabywcy wraz z datą na kopii faktury korygującej, czy też e-mail z konkretną datą, jeśli strony ustaliły, że korespondencja elektroniczna będzie dla nich wiążąca.

Otrzymałeś fakturę korygującą? Sprawdź, jak ją zaksięgować!

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. W związku z faktem, że żaden przepis nie narzuca przedsiębiorcy konkretnego terminu, w którym powinien rozliczyć się z nabywcą z korekty, można założyć, że kwestia ta powinna zostać ustalona indywidualnie, między stronami.
  2. Uzależniając termin zwrotu pieniędzy od zgody nabywcy należy pamiętać o dokładnym udokumentowaniu daty, w której nabywca zaakceptował fakturę korygującą.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie czy
stacjonarnie?

Korzystaj jak chcesz!

Zleć księgowość

Pobierz darmową aplikację mobilną

aplikacja mobilna ifirma
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003